kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲

برگزاری جشن مولود کعبه در سراسر ایران

جشن میلاد مولود کعبه باشکوه خاصی در شهرها و روستاهای سراسر کشور برگزار شد و شیعیان و عاشقان آن امام همام در حرم امام رضا(ع) و حضرت فاطمه معصومه(س) و سایر امامزادگان حضور یافتند تا ارادت خود را به خاندان عصمت و طهارت نشان دهند.


به گزارش خبرگزاری‌ها، زائران و مجاوران ثامن‌الحجج(ع) دیروز در بارگاه ملکوتی و نورانی امام رضا(ع) حضور یافتند تا سالروز میلاد با سعادت مولود کعبه را گرامی بدارند. مراسم بزرگداشت این روز خجسته در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد و مداحان و شاعران در مدح امام عارفان، مولای پرهیزگاران حضرت علی مرتضی(ع) مدیحه‌سرایی کردند و اشعاری پرمغز و زیبا در وصف آن امام همام قرائت کردند.
در این مراسم یکی از وعاظ درباره فضایل مولای متقیان حضرت علی(ع) از جمله عدالت، شجاعت و حلم و بردباری آن امام به ایراد سخن پرداخت.
قبل از برگزاری این مراسم هزاران زائر و مجاور با تشرف به حرم مطهر رضوی، خجسته میلاد سرسلسله امامت و ولایت امیرمؤمنان علی(ع) را به فرزند گرامی آن وجود پاک، ثامن‌الحجج حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) تبریک و تهنیت گفتند.
به این مناسبت همچنین حرم مطهر رضوی و خیابان‌های منتهی به این مکان قدسی چراغانی و آذین‌بندی شد و مردم با نصب چراغ‌های الوان و پارچه نوشته‌هایی با مضامین تبریک و تهنیت مولود کعبه، گوشه‌هایی از عشق و ارادت خود را به حیدر کرار نخستین امام شیعیان جهان به نمایش گذاشتند.
از سوی دیگر، حرم کریمه اهل بیت(ع) از ساعات ابتدایی دوشنبه شب پذیرای هزاران تن از زائران و مجاورانی بود که به منظور عرض تبریک میلاد خجسته اولین امام شیعیان وارد این مکان متبرک شده بودند.
بسیاری از شهروندان قمی به همراه زائران حضرت معصومه(س) در شب سیزدهم رجب با در دست داشتن نقل و شیرینی و تقسیم آن، این عید بزرگ را به یکدیگر تبریک و تهنیت گفته و برای جامعه اسلامی آرزوی خیر و برکت کردند.
آستان مقدسه حضرت معصومه(س) نیز دوشنبه شب و روز سه‌شنبه برنامه‌های شاد و متنوعی چون مولودی‌خوانی، مدیحه‌سرایی و همچنین سخنرانی‌های مذهبی را برای زائران اجراء کرد.
در بسیاری از نقاط شهر قم به همت گروه‌های متعدد مردمی ایستگاه‌های صلواتی ایجاد و در این ایستگاه‌ها با شیرینی و شربت از شهروندان پذیرایی شد.
بیوت مراجع عظام تقلید نیز از صبح دیروز پذیرای مردمی بود که برای شرکت در جشن‌های گرامیداشت میلاد اولین امام همام شیعه در این مکان‌ها حضور یافتند. مراسم مشابهی نیز در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد.
مسجد مقدس جمکران نیز به صورت بسیار جذابی با چراغ‌ها و پارچه‌های رنگی تزیین شده بود.
همچنین مردم شهرها و روستاهای سراسر کشور با نصب پرچم‌های رنگارنگ بر سر در منازل و مغازه‌های خود و آذین‌بندی مساجد و اماکن متبرکه، برپایی مجالس سخنرانی، مداحی و مدیحه‌سرایی میلاد امیرالمؤمنین علی(ع) را جشن گرفتند.
به مناسبت همین روز، بسیاری زوج‌های جوان زندگی مشترک خود را آغاز کردند. دیدار از پدر و قدردانی از زحمات او یکی دیگر از کارهایی بود که در این روز انجام شد. فرزندان شهدا بر سر مزار پدر خویش حاضر شدند تا از این طریق یاد و خاطره آنها را گرامی بدارند.
گلباران حرم امام علی(ع)
اهالی استان فارس در یک اقدام جمعی ضمن گل‌آرایی حرم حضرت علی(ع) با 9هزار شاخه گل طبیعی آن را گلباران کردند.
جابر مهدی‌یار، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات فارس در گفت‌وگو با ایرنا افزود: حرم امام علی(ع) با 9هزار شاخه گل‌های طبیعی شامل لیلیوم، آنتولیم، گلایل، رز و داوودی گلباران و برخی از این شاخه‌ها با یاد مولای متقیان(ع) به زائران حرم اهدا شد.