kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۸۰۱
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۱
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مدعیان اصلاحات از بزک آمریکا به بزک فرانسه رسیدند!

در حالی که وزیرخارجه فرانسه به ایران آمده است زنجیره ای‌ها با تمام توان به توجیه و تطهیر سخنان گستاخانه و مداخله‌جویانه فرانسویان پرداخته و نوشتند در داخل عده‌ای افراطی! نسبت به آن اظهارات اعتراض کردند. چه بسا اگر فرانسوی‌ها بشنوند و بخوانند این انگیزه خوانی‌های زنجیره‌ای برای آنها نیز تعجب برانگیز و مفرح خواهد بود!



  سرویس سیاسی-

روزنامه اعتماد در یادداشتی در صفحه نخست شماره دیروز به موضوع سفر وزیرخارجه فرانسه به تهران پرداخت و نوشت: «سفر وزير خارجه فرانسه را به تهران بايد فراتر از حواشي و خواسته‌ها و مطالباتي كه طي چند روز اخير از سوي دولت فرانسه يا رسانه‌هاي غربي مطرح شده است، نگاه كرد.»
سطرهای فوق در ابتدای یادداشت کمی ابهام دارد از آن جهت که مشخص نیست منظور نویسنده از اینکه می‌گوید سفر وزیر خارجه فرانسه را باید فراتر از حواشی دید و اما این حاشیه‌ها (به قول نویسنده) عبارت بوده از جسارت‌هایی که در قالب اظهارات مداخله‌جویانه مقامات فرانسوی و خوش رقصی آنها برای ترامپ و رژیم صهیونیستی نمود یافت.
نویسنده در بخش دیگری از این یادداشت سطرهایی مرقوم شده که تکلیف بخش تاریک سطرهای ابتدایی را روشن می‌کند: «رويكردي كه فرانسوي‌ها طي هفته‌هاي اخير در قبال برنامه موشكي ايران و نفوذ منطقه‌اي ايران مطرح كرده‌اند بيش از هر چيز به گمان من واكنشي به سياست‌هاي دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريكاست. در واقع تلاش آنها اين است كه از طريق مطرح كردن نگراني‌هاي آمريكا، موضع رئيس‌جمهور اين كشور را براي خروج از برجام تعديل كنند و او را به ماندن در برجام متمايل كنند. مقام‌هاي فرانسه و ديگر دولت‌هاي اروپايي بسيار بيشتر از ديگر سياستمداران جهان به اهميت و جايگاه برجام واقف هستند.»
وقتی این سطرها خوانده می‌شود معلوم می‌گردد که منظور نویسنده این است که فرانسوی‌ها هر جسارتی به ایران کرده‌اند را نشنیده بگیرید و از قضا این سخنان فرانسوی‌ها نهایت مهربانی و نگرانی آنها را نشان می‌دهد برای برجام و ایران! نویسنده می‌گوید، سخنان اروپایی‌ها و به خصوص فرانسه علیه برنامه موشکی ایران که حق قطعی و مسلم هر کشوری برای دفاع از خویش است و همچنین متهم کردن ایران برای تعدیل مواضع ترامپ است! که او در برجام بماند.
به عبارتی آنچه نویسنده گفته را می‌توان اینگونه توضیح داد که ترامپ بهانه‌هایی را مطرح می‌کند و پیرو آن سخن خروج از برجام را بر مبنای آن بهانه‌های واهی می‌آورد و اینک فرانسه هم با تایید و تکرار سخنان ترامپ قصد دارد او را به ماندن در برجام متمایل کند! به راستی چگونه می‌شود با تایید آن‌چیزی که شخص آن را دلیل خروج نامیده او را به ماندن ترغیب کرد؟ این کشف نویسنده آدمی را به یاد مشاوره‌های برخی از درباریان به شاهان قاجار می‌اندازد.
این متن در تطهیر زشت کاری‌ها و سخنان ناشایست فرانسوی‌ها تا آنجا پیش می‌رود که اگر نامی بر آن نخورده بود با خواندنش آدمی گمان می‌کرد این متن از سفارت فرانسه برای این روزنامه ارسال شده: «فرانسوي‌ها ازجمله كشورهايي در اروپا هستند كه بر استفاده از قدرت نرم براي پيشبرد ارزش‌هاي اروپايي و سياست خارجي استفاده می‌كنند»!

بازگرداندن عزت با نسخه اصلاح‌طلبانه
پیرامون آنچه نویسنده ارزش‌های فرانسوی خوانده است نخست باید گفت، نگاهی تا این حد عزتمندانه نوبر است! و در پاسخ به آنچه نویسنده ارزش‌های اروپایی خوانده از پرداختن به تاریخ و نکاتی مانند استعمارگری‌های خونین اروپایی‌هایی نظیر فرانسه بگذریم که همین ارزشمندان فرانسوی در الجزایر سر می‌بریدند و با آن عکس یادگاری می‌گرفتند. برای پاسخ به این نوشته به بخش‌هایی از مصاحبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان‌اشاره می‌کنیم که در همین شماره اعتماد منتشر شده است.
ظریف در توضیحاتش برای پاسخ به سؤال اعتماد شرح داده است: «كشورهاي اروپايي براي حفظ آمريكا در برجام، دچار افراط شده‌اند و اين افراط در نهايت به سياست خود اروپا ضربه خواهد زد... اعضاي شوراي امنيت در آن زمان به مدت ٨ سال، استفاده عراق از سلاح شيميايي عليه ايران را ناديده گرفتند و به جاي آن ايران را در چند قطعنامه از جمله قطعنامه ٥٤٠ محكوم كردند. آنها مي‌توانند در صورت تمايل قطعنامه ٥٤٠ شوراي امنيت را يك بار ديگر مرور كنند. اروپايي‌ها قبلا هم دست به انتخاب‌هاي‌اشتباه زده و پشيمان شده‌اند. امروز نيز در حال تكرار همان‌اشتباه هستند و قطعا از اين‌اشتباه نيز پشيمان خواهند شد.»
در حالی که نویسنده آن یادداشت معتقد است که فرانسه به خاطر حفظ برجام با ترامپ همراه شده و اظهارات توهین آمیز نسبت به ایران سر داده اند! در صفحه‌ای دیگر وزیر خارجه کشورمان حقایق را نه به منظور تطهیر زشت‌کاری‌های یک دولت زیاده خواه و زورگو بلکه آنچنانکه هست بیان می‌کند. ظریف می‌گوید: «در حال حاضر دو گروه برجام را نقض كرده‌اند؛ آمريكايي‌ها و اروپايي‌ها. آمريكايي‌ها به دليل سياست‌هاي واشنگتن و اروپايي‌ها به دليل سياست‌هاي آمريكا. اروپايي‌ها در برخي موارد به دليل سياست‌هاي آمريكا نتوانستند تعهدهاي برجامي خود را به ويژه در حوزه روابط بانكي اجرا كنند. بنابراين، اين دو گروه (اروپا و آمريكا) در شرايطي نيستند كه براي كشوري كه برجام را به طور كامل اجرا كرده شرط و شروط بگذارند.»

چوب حراج زنجیره‌ای‌ها به عزت‌ ملی
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی با عنوان «از مذاکره نمی‌ترسیم» به سفر وزیر خارجه فرانسه به کشورمان پرداخته و نوشت : «در شرایطی که رویارویی!! آمریکا با متحدان اروپایی خود در «برجام» وارد مرحله جدیدی شده است، وزیر خارجه فرانسه وارد تهران شد تا... با همتای ایرانی خود و دیگر مسئولان کشور... بحث و گفت‌وگو کند... نقش اروپا حراست از توافقی است که یک دهه پیش از دستیابی به توافق برجام، سه کشور این قاره مبتکر و مبدع آغاز مذاکره با ایران بودند.»
به کارگیری عبارت رویارویی برای همکاری اروپا و آمریکا در موضوع برجام از طرف زنجیره‌ای‌ها نهایت تحمیق مخاطبان است. لازم به ذکر است که وزیرخارجه آمریکا چندی قبل گفت که نشست‌های میان آمریکا و سه کشور در راستای فشار به ایران برای پذیرش مذاکره مجدد آغاز شده و این را روزنامه طیف مدعی اصلاحات رویارویی عنوان کرده است.
نویسنده در ادامه منتقدان رویکرد ضدایرانی فرانسه را مورد‌اشاره قرار داده و نوشته است: «در آستانه سفر لودریان، حملات تندی از رسانه‌های جناح اصولگرا و برخی مقامات سیاسی به فرانسه به بهانه اظهارات رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور درباره موضوعات موشکی و همچنین نقش منطقه‌ای ایران، دیده می‌شود که فارغ از تأثیرات مثبت یا منفی آن بر این سفر و دیدار احتمالی آینده امانوئل مکرون از کشورمان، شرایط را برای نقش‌آفرینی این کشور در مهار ترامپ و نجات برجام دشوار خواهد کرد.»
رویکرد این جماعت در تئوریزه کردن ذلت‌پذیری تاسف بار است. نویسنده هتاکی‌های اروپا و بخصوص فرانسه علیه کشورمان را بر شمرده و از آنان با عنوان الفاظ نامناسب یاد و با توجه به فشارهای آمریکا آن را توجیه می‌کند در مقابل منتقدین را از هرگونه پاسخ به این هتاکی‌ها باز می‌دارد!

دیروز بزک برجام، امروز تطهیر گستاخی علیه ایران
در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: « به علاوه اتخاذ مواضع روشن از سوی اروپا دراین‌باره و همچنین پایبندی اروپا به انجام تعهدات مندرج در توافق هسته‌ای اهمیت دارد. تحقق این مهم، نیازمند دو اصل مهم است؛ اول پذیرش «گفت‌وگو و مذاکره» به‌عنوان تنها راه‌حل ممکن در دستیابی به تفاهم درباره موضوعات اختلاف‌برانگیز... دوم پرهیز از به‌کار‌گیری کلمات توهین‌آمیز و عبارات محتوم کلیشه‌ای... این مدعا درباره اظهارات طرف مقابل نیز صادق است که البته احتمالا می‌توان سخنان لودریان یا رئیس‌جمهور فرانسه را نیز در قالب کاهش فشارهای آمریکا تحلیل کرد.»
نویسنده از ماحصل برجام نتیجه گرفته است که بایستی در موضوعات نظامی و بخصوص موشکی نیز با غرب مذاکره کنیم ، نکته اینجا است وقتی پس از دو سال از اجرایی شدن برجام ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده و در مقابل هیچ به دست نیاورده و هر روز نیز تحریم‌ها افزایش پیدا کرده است توصیه مذاکرات در حوزه‌های دیگر اگر از سر خیانت نباشد قطعا جهالت و نادانی هست.
نویسنده در پایان نتیجه صریح خود را چنین اعلام کرده است: «بارها از زبان مسئولان کشور و به‌ویژه مذاکره‌کنندگان شنیده‌ایم که هدف برجام، حل چالش هسته‌ای ایران بود و نباید موضوعات دیگر را در آن وارد کرد.»
در این باره چه می‌توان گفت جز آه از نهاد برآوردن. اگر چنین بود چرا از آب خوردن مردم تا افزایش عمر خدمه پروازها را به برجام پیوند دادند؟ مصادیق این موضوع در روزنامه‌های زنجیره‌ای قابل احصا است و از جمله روزنامه شرق که زمانی مدیرمسئولش گفت که وظیفه داشتیم برجام را بزک کنیم و در مورد نتایج آن اغراق ‌نماییم.

اروپا گوش به فرمان آمریکا
روزنامه آرمان در سرمقاله امروز نوشت: «گاه فرانسوی‌ها به ایران صرفا، بازار محور است به این دلیل که بتوانند امورشان را پیش ببرند».
«حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت پیش از این گفته بود: «اروپایی‌ها نشان دادند با یک تهدید آمریکا به سهولت راضی می‌شوند تمام شرکت‌های خود را از ایران جمع کنند و بروند. این امر طبیعی نیز هست، آمریکا همواره همه شرکت‌ها را در مقابل دوراهی انتخاب میان همکاری با خود یا ایران می‌گذارد. هر چند اقتصاد آمریکا آینده روشنی ندارد، اما حداقل تا چند دهه آینده یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان خواهد بود و بازار مصرف سودآور و باثبات‌تر این کشور، می‌تواند برای هر فعال اقتصادی جذاب باشد. اروپایی‌ها نیز با آگاهی از این ماجرا به شکل باج‌گیرانه‌ای با ایران برخورد می‌کنند. مثلاً انتظار فرانسه این است که بازسازی اقتصاد خود را با انرژی ارزان ایران و امتیازهای مالی سنگین پیش ببرد».
«داوود هرمیداس‌باوند» نیز – شهریور ۹۶- در مصاحبه با روزنامه شرق گفته بود: «این نکته را باید در نظر داشت که همراهی نسبی اتحادیه اروپا با ما در هر وضعیتی ادامه پیدا نمی‌کند. بنابراین اگر آمریکا بخواهد تحریم‌های یک‌جانبه مضاعف خود را علیه ما فعال کند، بسیاری از شرکت‌های اروپایی ترجیح می‌دهند که خودشان را به دردسر نیندازند. آنها می‌آیند، مذاکره و تفاهم می‌کنند اما در مرحله اجرا متوقف می‌شوند».
چندی پیش روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در مطلبی نوشته بود: «اروپایی‌ها نتوانستند آن‌طور که بایدوشاید در پیشبرد اهداف برجام در حوزه‌های اقتصادی اقدام کنند. خبری از سرمایه‌گذاری‌های کلان یا گشایش اعتبار با بانک‌های بزرگ این قاره نبوده است. اروپا تلاش می‌کند رعایت حال کاخ سفید را بکند و درحالی‌که بر اجرای برجام تأکید دارد کج‌دار و مریز در این مسیر گام برمی‌دارد. اروپا همکاری‌های سیاسی نزدیک، همچنین تبادلات اقتصادی سنگینی را با آمریکا دارد.»

وانمودسازی ارگان دولت!
روزنامه ایران دیروز در گفت‌وگو با یک افراطی مدعی اصلاح‌طلبی نوشت: «همین اتفاق محدود خیابان پاسداران! خطیب نماز جمعه که همه را توصیه به تقوا می‌کند وقتی به این مسئله می‌رسد از رئیس‌دستگاه قضایی می‌خواهد با کسانی که در گلستان هفتم تجمع کردند برخورد قاطعانه شود! ولی در تمامی بحث خود در این مورد صرفا تأکید بر قلع و قمع دارد! مگر شما قاضی هستی که حکم می‌دهی؟ به جای ارائه تحلیل و توصیه و تلاش برای آرامش فضا و اعمال نگاه پدرانه نباید همه را دعوت به خشونت کرد!»
وحشی‌گری‌ عده‌ای از دراویش در غائله خیابان پاسداران، روی فتنه 88 را هم سفید کرد. دلسوزاندن برخی در طیف موسوم به اصلاح‌طلب برای جاسوس و آشوبگر و شورشی قابل تامل است. فقط حدود 50 تیر با تفنگ ساچمه‌ای به صورت و بدن شهید محمد حسین حدادیان شلیک کرده، جمجمه‌اش را از پشت سر شکستند و در چشمش میله فرو کردند. آن وقت این مدعی اصلاح‌طلبی به جای اعتراض به این جنایت، چنین آدم کشان و تبهکارانی را تجمع کنندگان می‌نامد! و از اینکه خطیب جمعه تهران از دستگاه قضایی درخواست برخورد قاطعانه با آن درندگان را دارد، شاکی می‌شود! بیراه نیست که اسرائیل اینها را سرمایه‌های خود در ایران می‌داند. این سرمایه‌ها به خوبی در حال انجام مأموریتند.