کد خبر: ۱۲۷۴۶۶
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
در صورت ادامه بدهکاری

امکان درمان رایگان مصدومان ترافیکی تحت پوشش بیمه ایران وجود نخواهد داشت

رئیس‌اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: بیمه‌های تجاری بیش از هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت بدهی دارند که بیش از 800 میلیارد تومان از آن مربوط به بیمه ایران است.

رضا رضایی به پایگاه خبری وزارت بهداشت گفت: از سال 1384 و با توجه به مشکلات درمانی مصدومان حوادث ترافیکی با بیمه‌های تجاری و عدم تامین هزینه‌های مردم و مصدومان، مجلس و دولت در قالب برنامه چهارم توسعه تصمیم گرفتند که درمان مصدومان ترافیکی به صورت رایگان انجام و منابع مورد نیاز آن از محل 10 درصد بیمه سرنشین، شخص ثالث و مازاد تامین شود اما این منابع محقق نشد.
رضایی با ‌اشاره به صدور بخشنامه وزارت بهداشت مبنی بر درمان رایگان و عدم مراجعه مصدومان ترافیکی به خارج از بیمارستان‌ها برای تهیه لوازم مصرفی، یادآور شد: بیمه‌های تجاری، مطالبات وزارت بهداشت را با تاخیر بسیار زیادی پرداخت می‌کردند و در بند «ب» ماده 37 قانون برنامه پنجم توسعه مصوب شد که بیمه‌های تجاری همزمان با دریافت حق بیمه از مردم، 10 درصد بیمه سرنشین، شخص ثالث و مازاد را به حساب درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت واریز کنند تا مشکل نقدینگی در تامین هزینه‌های بیماران وجود نداشته باشد اما بیمه‌های تجاری از این قانون نیز تمکین نکردند.
وی میزان مطالبات وزارت بهداشت از بیمه‌های تجاری را بیش از هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: بیمه ایران به دلایل واهی از پرداخت بدهی بیش از 800 میلیارد تومانی خود به وزارت بهداشت امتناع کرده‌اما با این وجود، بیمارستان‌ها بر اساس قانون تا کنون به درمان رایگان مصدومان ترافیکی پرداخته‌اند.
رئیس‌اداره بودجه و اعتبارات معاونت درمان وزارت بهداشت ادامه داد: سایر بیمه‌های تجاری و خصوصی به جز بیمه ایران، 10 درصد مصوب را به تدریج به حساب وزارت بهداشت واریز می‌کنند، اما بیمه ایران، بیش از 10 ماه است که نه تنها پولی به حساب وزارت بهداشت واریز نکرده بلکه معوقات خود را نیز پرداخت نکرده است، اما وزارت بهداشت تا کنون در اجرای قانون درمان رایگان مصدومان ترافیکی، یک قدم عقب‌نشینی نکرده است.
رضایی تاکید کرد: به دلیل عدم تمکین بیمه ایران به قانون، به زودی بیمارستان‌ها ناگزیرند از مصدومان حوادث ترافیکی دارای بیمه ایران، پول دریافت کنند و افراد بیمه شده برای دریافت هزینه‌کرد خود باید به شعب بیمه ایران مراجعه کنند و پولی که برای درمان، هزینه کرده‌اند را از آنها دریافت کنند. وی افزود: تقاضای ما از مسئولان بیمه ایران، فقط اجرای قانون است تا مردم و مصدومان در زمان حوادث ترافیکی دچار مشکل نشوند، زیرا مردم هنگام بیمه کردن وسایل نقلیه خود، 10 درصد ریسک حوادث ترافیکی را پرداخت کرده‌اند و نباید در این شرایط گرفتار شوند.