kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۴۰۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۴

اخبار ویژه

ر‌ودست چند‌باره انگلیس به سفیر خوش‌خیال
در حالی که سفیر ایران در انگلیس گفته بود درخصوص پایان دادن به بحران یمن با انگلیس مذاکره  و توافق کردیم، رژیم انگلیس برای صدور قطعنامه علیه ایران در شورای امنیت تلاش کرد. خباثت انگلیس برای بار هزارم ثابت شد اما وزارت خارجه همچنان به خوش‌خیالی ادامه می‌دهد.
رجانیوز با اشاره به جلسه اخیر شورای امنیت درباره یمن نوشت: سه سال از تجاوز بی‌رحمانه عربستان سعودی به همسایه جنوبی خود و آمار وحشتناک کشتار مردم بی‌دفاع یمن می‌گذرد. با این وجود خریدهای میلیاردی تسلیحات نظامی توسط سعودی‌ها از غرب ادامه دارد و سازمان ملل هیچ‌گاه به این اقدام غیرانسانی واکنش نشان نداده، بلکه فشارها برای محاصره مردم یمن ده‌ها هزار زن و کودک و غیرنظامی را به کام مرگ کشانده است.
در آخرین نمونه فشارهای جبهه غربی، شورای امنیت تشکیل جلسه داد تا پیش‌نویس قطعنامه ضدیمنی و ضدایرانی انگلیس مورد تصویب قرار بگیرد. با وجود اینکه قبل از آن بعیدی‌نژاد از مذاکره و توافق در خصوص یمن با انگلیسی‌ها خبر داده بود اما دستور کار جلسه «تصمیم‌گیری درباره تمدید تحریم‌های یمن» بود که در آن تلاش کشورهای انگلستان، آمریکا و فرانسه برای محکوم کردن ایران به عنوان نقطه مرکزی و حیاتی مذاکرات قرار گرفت.
از امضای توافقنامه برجام تاکنون، اروپا به همراه آمریکا در تلاش است تا با تحمیل برجام‌های 2 و 3 ضمن جلوگیری از قدرت دفاعی و موشکی ایران مانع از نفوذ منطقه‌ای ایران شود. در همین زمینه بارها رسانه‌های غربی و حتی سیاست‌مداران آنها در صحبت‌های خود خبر از مذاکره دولت روحانی درخصوص مسائل موشکی و منطقه‌ای داده‌اند، اخباری که هر بار با تکذیب وزارت خارجه کشورمان همراه شد و البته هیچ‌گاه از بیانیه‌خوانی در این‌ خصوص فراتر نرفت.
با اینکه در جلسه شورای امنیت برنامه انگلیسی‌ها با حق وتوی روسیه ناکام ماند اما مواضع سفیر ایران در انگلیس قبل از این جلسه و همچنین واکنش عصبانی اروپا و آمریکا بعد از شکست طرح‌شان خواندنی است.
چند روز قبل بود که حمید بعیدی‌نژاد سفیر فعلی‌ ایران در لندن و رئیس سابق تیم کارشناسی هسته‌ای، با انتشار یادداشتی کلید خوردن مذاکرات منطقه‌ای با انگلیس را خبر داده بود.
وی در این یادداشت با اشاره به تصمیمات مهم ایران و انگلیس برای خاتمه دادن به جنگ یمن نوشته بود: «البته وقتی به مباحث مربوط به تحولات منطقه‌ای می‌رسد، تفاهم دو طرف کامل نیست و دو کشور اختلاف ‌نظرات مهمی با یکدیگر دارند. اما در عین حال با توجه به اشتراک نظر دو کشور مبنی بر ضرورت پایان هر چه سریعتر جنگ یمن که به یک جنگ تمام‌عیار غیرانسانی انجامیده است، ایران و انگلیس تصمیمات مهمی در خصوص اقدام به پایان دادن به بحران اتخاذ کردند.»
خبر از مذاکرات دو جانبه ایران و انگلیس پیرامون مسائل منطقه نه تنها نفی صحبت‌های گذشته دولتمردان و رد کردن خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب، بلکه اجرایی کردن خواسته‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز به شمار می‌رود. اما با وجود این مذاکرات و اعلام اتخاذ تصمیمات مهم در مسئله یمن، باز هم انگلیس پیش‌نویسی که علیه مردم یمن و به نفع کشتارهای ارتش سعودی در این کشور بود را به صحن شورای امنیت برد. امری که به خوبی شکست مذاکرات منطقه‌ای و خباثت انگلیسی‌ها در قبال ایران و منطقه و همچنین روی میز بودن برجام‌های دو و سه توسط غرب را نشان می‌دهد.
حالا برای هزارمین بار اعتماد به آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی آنها با دبه کردن دشمن مواجه شد و منطق نئولیبرال‌های داخلی در نوع تعامل با غرب را رسوا کرد و نشان داد مسیر چنین دیپلماسی جز بن‌بست نخواهد بود. چرا که زیرپا گذاشتن خطوط قرمز برای مذاکره‌کنندگان که قبلا هم در مسئله برجام خسارت‌های فراوانی را آفرید دولت‌های غربی را به کشاندن ایران به پای میز مذاکره منطقه‌ای و موشکی امیدوار کرده است.
هرچند وتوی روس‌ها مانع از موفقیت انگلیس، فرانسه و آمریکا در صدور قطعنامه شد اما پیام بزرگ این جلسه هشداری بود برای کسانی که با اعتمادسازی‌های مفرط منافع ملی و آرمان حمایت از مستضعفین و گروه‌های مقاومت را به قتلگاه می‌برند.
یادآور می‌شود دکتر ظریف چندماه پیش در نشست وزرای خارجه طرف برجام در نیویورک تصریح کرده بود با وجود سپری شدن 20 ماه از اجرای برجام، هنوز نمی‌توانیم حتی یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم.

دستیار حقوق شهروندی که همواره سمت ضدانقلاب غش می‌کند
دستیار حقوق شهروندی رئیس‌جمهور برای چندمین بار از عناصر حرمت‌شکنی که توسط محافل بهایی و صهیونیستی به معارضه با حجاب می‌پردازند، حمایت کرد.
شهیندخت مولاوردی درباره برخورد پلیس با چند زنی که با صحنه‌سازی قبلی، اقدام به برداشتن روسری و کشف حجاب در خیابان کرده‌ بودند گفت: رعایت قانون و حقوق شهروندی برای کسانی که حتی قانون را زیر پا گذاشته‌اند، الزامی است. ضرورت دارد ضابطین قضایی و ماموران پلیس آموزش‌های لازم را دیده باشند و این موضوع را ازطریق وزیر کشور نیز پیگیری کردم.
مولاوردی کوچک‌ترین اعتراضی نسبت به سناریوی معارضه با حجاب اسلامی که سناریویی دیرین ازسوی بهائیت و صهیونیسم مسیحی است، مطرح نکرد؛ انگار که در یک دولت غیراسلامی یا ضداسلامی صاحب منصب است. او پیش از این نیز به جای دلسوزی و اهتمام به حقوق قاطبه شهروندان متدین از عناصر مخالف‌خوان حمایت کرده است.
این رویکرد در برخی مسئولان دولتی درحالی است که حقوق شهروندی اغلب شهروندان در حیطه امنیت شغلی و اخلاقی و اجتماعی و مسکن و ازدواج مورد خدشه عناصر قانون‌شکن و مفسد و ضدانقلاب و اشرافیت مدیریتی قرار می‌گیرد اما در این قبیل موارد هرگز حمایتی از حقوق شهروندان نمی‌کنند بلکه حتی در کنار ناقضان این حقوق قرار می‌گیرند. به عنوان مثال باید پرسید آیا ده‌ها میلیون زن مسلمان و محجبه که حقوقشان توسط عناصر ضدحجاب مورد هجمه قرار می‌گیرد، محترم نیست؟!
مولاوردی یکی از عناصر مرتبط با نزار زکا جاسوس آمریکایی - لبنانی دستگیر شده است.

کدام رفتار فتنه‌گران در خدمت انقلاب بود؟
رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح‌طلبان گفت موسوی و کروبی نقش غیرقابل انکار در انقلاب دارند.
محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید که تحت فشار افراطیون مدعی اصلاحات است، در توئیتر نوشت: نقش و سهم آقایان موسوی و کروبی در انقلاب غیرقابل انکار است. هر دوی این عزیزان یک عقبه قوی در انقلاب دارند. امیدوارم هرچه زودتر مسئله حصر که باعث چالش‌هایی درون خانواده انقلاب شده، حل شود.
عارف در عین حال به خیانت این دو به ویژه میرحسین موسوی در دامن زدن به آشوب خیابانی و شورشگری علیه جمهوریت و اسلامیت که موجب ذوق‌زدگی بی‌سابقه جبهه استکبار و گسیل گروهک‌ها برای وارد کردن خسارات بیشتر به کشور و مردم شد، اشاره‌ای نکرده است. انگار که موسوی و کروبی مثلا سال 60-61 درگذشته‌اند و او از دو انقلابی مرحوم حرف می‌زند!!
اگر به بیان دقیق امام خمینی قائل به این باشیم که «میزان، حال فعلی افراد است» که عقل و شرع، این منطق را امضا می‌کند، آنگاه باید پرسید مدعیان اصلاح‌طلبی چرا مایل نیستند به خیانت‌ 8 ماهه فتنه‌گران که تا مرز شعار «انتخابات بهانه است اصل نظام نشانه است»، «مرگ بر اصل ولایت فقیه»، «نه غزه نه لبنان» و حرمت‌شکنی علیه امام حسین علیه‌السلام پیش رفت، بپردازند؟ چرا با سازمان تروریستی منافقین و سلطنت‌طلبان و حزب صهیونیستی- انگلیسی بهائیت همراه شدند؟ با کدام منطق، چنین عملکردی را می‌توان پای ایفای نقش وسهم برای انقلاب گذاشت؛ دشمنی با اسلام و مردمان خداجو خواندن حرمت‌شکنان روز عاشورا و اصل نظام را نشانه گرفتن، خبر از بوی ضدانقلابی‌گری می‌دهد.

5 رای از 8 رای بیشتر است .... گور بابای دموکراسی!
اقدام غیردموکراتیک رئیس دانشگاه تهران در بی‌احترامی به رای اعضای گروه مطالعات منطقه‌ای و انتصاب فردی دیگر، همچنان مورد اعتراض محافل علمی و دانشگاهی است.
روزنامه جوان در این زمینه نوشت: با وجود گذشت دو هفته از انتصاب الهه کولایی به سمت مدیر گروهی مطالعات منطقه‌ای دانشکده حقوق دانشگاه تهران ازسوی رئیس این دانشگاه، واکنش‌ها به نحوه این انتصاب دامنه گسترده‌تری به خود گرفته است. گفتنی است درجریان تعیین مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران حدود سه ماه پیش درمیان اساتید این گروه علمی انتخاباتی انجام شد و از مجموع 13 رای، احمددوست محمدی هشت رای و الهه کولایی پنج رای کسب کردند، اما درنهایت الهه کولایی با اخذ کمترین رای، ازسوی نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه دراین سمت منصوب شد!
حالا آش این نمایش اصلاحاتی دموکراسی به اندازه‌ای شور شده که سایر منتسبان به این جریان فکری ازجمله تعداد قابل توجهی از نمایندگان لیست امید مجلس نیز هر چند با احتیاط و ملاحظات حزبی، وارد گود انتقاد از این اقدام شده‌اند.
در رای‌گیری انتخاب مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای، الهه کولایی، استاد اصلاح‌طلب و عضو جبهه منحله مشارکت، پنج رای و احمددوست محمدی هشت رأی (از مجموع 13 رأی) را کسب کرده بود، اما نهایتاً بعد از گذشت سه ماه، رئیس دانشگاه تهران حکم را به نام الهه کولایی زد تا شکل جدیدی از روند دموکراسی در مهم‌ترین دانشگاه کشور به نمایش گذاشته شود.
این روش انتخاب رئیس گروه، یعنی رأی‌گیری توسط اعضا در دوران اصلاحات و با هدف احترام به دموکراسی و رأی اساتید شکل گرفت، ولی گویا محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران دیگر تمایلی به تداوم این روش ندارد. گروه‌های آموزشی در دانشگاه تهران هر دو سال یکبار برای انتخاب مدیر گروه، انتخابات برگزار می‌کنند. چنانکه همزمان با رأی‌گیری اساتید گروه مطالعات منطقه‌ای، این رأی‌گیری در گروه علوم سیاسی نیز برگزار شد که یکی از اساتید با گرایش اصلاح‌طلبی رأی بیشتری آورد و حکم وی نیز بلافاصله صادر شد، اما گرایش غیراصلاحاتی دوست محمدی مانع از انتصاب وی به سمت مدیر گروه مطالعات منطقه‌ای شد.
این در حالی است که اساتید این گروه علمی اقدام رئیس دانشگاه تهران در صدور حکم برای فردی که دیدگاه‌هایش به رئیس دانشگاه تهران نزدیک است به عنوان مدیر گروه را آن هم بعد از برگزاری انتخابات اهانت به خود برداشت کرده‌اند.
در این رابطه تعدادی از نمایندگان مجلس که اتفاقاً از لیست امید هستند و نزدیک به جریانی که نیلی و کولایی به آن تعلق دارند، در رد این اقدام واکنش‌های جالبی نشان داده‌اند.
محمود صادقی یکی از این نمایندگان است. وی به «جوان» می‌گوید: باید توجه داشت که بسترهای اخلاقی و مدیریتی ایجاب می‌کند فردی که بیشترین رأی را آورده انتخاب و برایش حکم صادر کنند. طیبه سیاووشی، نماینده دیگری است که در رابطه نعل وارونه دموکراسی در دانشگاه تهران با بیان اینکه اظهارنظر صریح در مورد اتفاق دانشکده حقوق دانشگاه تهران نیازمند بررسی بیشتر است به «جوان» می‌گوید: طبیعی این است کسی که بیشترین رأی را آورده منصوب شود و هر اقدامی غیر از این غیرطبیعی است.
محمدعلی وکیلی نیز که از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس دهم است می‌گوید: ابزار مناسبات قدرت و جامعه‌پذیری رأی اکثریت است و در مقابل عدم رعایت دموکراسی در دانشگاه‌ها از سوی مسئولان نمایش یک نوع دیکتاتوری در دانشگاه است که با خردجمعی در تقابل است که نتیجه آن تخلف از قانون است.

شعار شفافیت و بی‌میلی به توسعه بازار سرمایه
حجم نقدینگی در دولت روحانی 1000 هزار میلیارد تومان جهش داشت. مدیریت دولتی دلیل اصلی عقب‌ماندگی بازار سرمایه به شمار می‌رود.
به گزارش روزنامه جوان در‌حالي‌كه هدايت نقدينگي به بازاري چون بازار سرمايه براي رشد اقتصاد و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي ضروري است، اما متأسفانه بازار سرمايه هنوز نتوانسته سهم مناسبي از حجم نقدينگي هزار و 500 هزار ميليارد توماني اقتصاد را جذب كند و سهمش در تأمين مالي اقتصاد هنوز به 10درصد هم نرسيده است.
حجم نقدينگي و به‌ويژه شبه پول در دولت يازدهم و دوازدهم به شكل لجام‌گسيخته‌اي از مرز 500 هزار ميليارد تومان به هزار و 500 ميليارد تومان رسيده است، در اين ميان يكي از بازار‌هايي كه بايد محل مهار نقدينگي باشد، بازار سرمايه است؛ چراكه به واسطه مهار نقدينگي در اين بازار نقدينگي جهش يافته مي‌تواند براي اقتصاد، بنگاه‌هاي موجود در بازار سرمايه و بيش از 10 ميليون سهامدار مثمر‌ثمر ‌باشد و در عين حال زهر تورمي حجم نقدينگي رشد يافته مهار شود.
متأسفانه بازار سرمايه هم مثل بخش حمل‌و‌نقل عمومي يا ريل به‌رغم آنكه توسعه‌اش صاحب توجيه منطقي و اقتصادي است، اما مشخص نيست چه اراده و نيرويي باعث عقب‌ماندگي اين بخش از اقتصاد ايران است، اين در حالي است كه كشف اين اراده‌ها كه برخلاف منافع ملي عمل مي‌كنند، يكي از پيش‌شرط‌هاي پيشرفت اقتصاد و خروج اقتصاد از وضعيت ركود تورمي است، زيرا متواتر ديده شده است كه يا اراده‌هاي خارجي و معاند مانع از تحقق پيشرفت صحيح مي‌شود يا اينكه عده‌اي در داخل به خاطر منافع اندك خود دانسته و ندانسته تحقق اهداف و منافع ملي را با انحرافات غير‌قابل جبران مواجه مي‌كنند.
برخي از كارشناسان علت عقب‌ماندگي بازار سرمايه را به اراده دولت نفتي و غير‌شفاف گره زده‌اند و براين باورند، دولتي كه خود را ملزم به پاسخگويي به مردم نمي‌داند، علي‌القاعده چندان تمايلي به توسعه بازار سرمايه ندارد، زيرا بازار سرمايه محلي است كه از يك شفافيت نسبي برخوردار است و شركت‌هاي سهامي عام به واسطه انتشار سهام در بازار سرمايه و تأمين مالي از اين محل بايد از قواعدي پيروي كنند كه گزارش‌دهي مستمر و پاسخگو بودن به سهامداران بخشي از اين قواعد است.
در بورس‌هاي بزرگ دنيا بخش زيادي از حجم نقدينگي رشد يافته در اقتصاد از طريق بازار سرمايه كنترل مي‌شود، از‌اين‌رو در بازارهاي كالايي و خدماتي در چنين اقتصادهايي شاهد نوسان و تورم‌هاي قابل ملاحظه نيستيم و مردم در چنين بازارهايي شاهد ثبات هستند، اما در كشور ايران به دليل ضعف بازار سرمايه تمامي بازارها با نوسان‌هاي ناشي از پمپاژهاي گاه و بيگاه نقدينگي بازارها رنج مي‌برند.
  بين رشد حجم نقدينگي و رشد اقتصادي بايد نسبت عاقلانه‌اي وجود داشته باشد. از ابتداي دولت يازدهم حجم نقدينگي از حدود 500هزار  ميليارد تومان با 1000هزار میلیاردتومان افزایش به هزار و 500 ميليارد تومان در حال حاضر رسيده است، اين در حالي است كه رشد اقتصادي چنداني به‌رغم رشد چنين حجمي از نقدينگي در اقتصاد حاصل نشده و چه‌بسا ناتواني در هدايت صحيح نقدينگي به بخش‌هاي مختلف اقتصاد هزينه‌هاي قابل ملاحظه‌ای برای کشور به وجود آورد.