kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۸۹
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در جمع مردم بندرعباس

روحانی: آمریکا و انگلیس در شورای امنیت علیه ما توطئه می‌کنند

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور که به استان هرمزگان سفر کرده است دیروز در جمع مردم بندرعباس با اشاره به توطئه‌چینی آمریکا و انگلیس علیه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل، تأکید کرد ایران بر سر قدرت دفاعی خود با کسی مذاکره نخواهد کرد.




به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری روحانی با ‌اشاره به اینکه در تمام دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، نیروی دریایی و نیروی هوایی قدرتمند ارتش جمهوری اسلامی ایران از این آبراه حفاظت کرده و نفت ایران و دیگر کشورهای منطقه با اسکورت هواپیماها و ناوچه‌های نیروی دریایی ارتش ایران، به سلامت از تنگه هرمز عبور کردند، تصریح کرد: امروز هم امنیت خلیج‌فارس در سایه فداکاری دلیرمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و امنیت دریای عمان در سایه فداکاری دلیرمردان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تأمین می‌شود.
روحانی خاطرنشان کرد: ما از این سرزمین استراتژیک و حساس یعنی هرمزگان به جهانیان اعلام می‌کنیم ما حافظان مسیر استراتژیک عبور نفت از منطقه هستیم و تا روزی که کسی فکر توطئه نسبت به ملت ایران را در سر نپروراند خواهان صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز با همه کشورهای منطقه و جهان هستیم.
رئیس‌جمهور خطاب به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس گفت که ایران همواره همسایه خوبی برای شما بوده، هست و خواهد بود، ادامه داد: اجازه ندهید دیگران شما را اغفال کرده و بیگانگان و بدخواهان پشت سر شما شعار دهند. آنها به فکر منافع شما نیستند و فقط به دنبال آن هستند که سلاح‌های خود را به قیمت گران به شما بدهند و نفت شما و منطقه را به قیمت ارزان بخرند.
بر سر قدرت دفاعی خود مذاکره نمی‌کنیم
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ایران بر سر قدرت دفاعی خود با کسی مذاکره نخواهد کرد، اضافه کرد: ما ملتی بزرگ و برخوردار از تمدنی عظیم و تاریخی هستیم که برخی از اسکله‌ها و بندرهای ایران در سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان بیش از 2 و حتی 3 هزار سال قدمت دارند. به تمام جهانیان اعلام می‌کنیم که آنچه برای دفاع از سرزمینمان نیاز داشته باشیم به دست جوانان، هنرمندان، صنعتگران، محققان، سربازان و سرداران خودمان تهیه خواهیم کرد و هرگز از شما برای آن اجازه نخواهیم گرفت.
روحانی اظهار داشت: این فرمان خداوند در قرآن کریم است که به ما فرمان ایستادگی در برابر توطئه بدخواهان می‌دهد. برای ساخت موشک، هواپیما،‌ تانک، نفربر، هلی‌کوپتر و هر نیاز دیگری از کسی اجازه نگرفته و نخواهیم گرفت.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما برای امنیت منطقه نیازی به بیگانگان نداریم، اما اعلام می‌کنیم، آماده هستیم تا با کشورهای همسایه و دوستانمان درباره ترتیبات امنیتی منطقه گفت‌وگو و همکاری کنیم و برای تأمین این امنیت بدون حضور و اتکا به بیگانگان روی پای خودمان بایستیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه ایران کشور امن منطقه و امنیت‌ساز برای منطقه و جهان است، گفت: در این چند ماه اخیر دیدیم که آمریکا چندین بار تلاش کرد تا به ملت ایران ضربه بزند، اما ناموفق ماند. درباره برجام حرف‌های غیرمنطقی زدند که همزمان با پاسخ رئیس‌جمهور ایران به آنها، تمام کشورهای اروپایی و بسیاری از کشورهای جهان سخنان نادرست آنها را نسبت به ملت ایران محکوم کردند و نشان دادند که آمریکا در این مسیر در انزوا است.
رئیس‌جمهور افزود: آمریکایی‌ها در آینده هم در هر توطئه‌ای که علیه ملت ایران طراحی کنند در انزوا خواهند ماند. ملت بزرگ ایران، ملتی است که در مسیر منافع ملی خودش با تمام توان ایستاده و ما تا روزی که طرف مقابلمان پیمانش را زیرپا نگذاشته بر پیمان‌مان و به تعهداتمان پایبند خواهیم بود، اما در عین حال اجازه نخواهیم داد، دیگران از پیمان و تعهدمان سوءاستفاده کنند.
تقدیر از روسیه محکوم کردن آمریکا و انگلیس
روحانی با بیان اینکه آمریکا یک‌بار دیگر نیز با نیت سوءاستفاده از برخی اعتراضات و انتقادات در دی‌ماه به صحنه آمد و خواست پرونده ایران را به شورای امنیت ببرد، گفت: آمریکا این بار نیز در میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل تنها ماند و منزوی شد. در روزهای اخیر نیز مجدداً آمریکایی‌ها تلاش کردند در ارتباط با وقایع یمن ایران را محکوم کنند که باز هم تنها ماندند. ما از مواضع صحیح و به حق کشور همسایه‌مان، روسیه و برخی دیگر از کشورها، در شورای امنیت سازمان ملل تقدیر کرده و مواضع کشورهایی مثل آمریکا و انگلیس که به دنبال توطئه علیه ملت ایران هستند را تقبیح می‌کنیم.
رئیس‌جمهور افزود: به کشورهای اروپایی و به جهان اعلام می‌کنیم که اگر واقعاً به فکر مردم یمن هستند، بمب‌های مخرب، بمب‌های ناپالم و بمب‌های خوشه‌ای ممنوعه در اختیار عربستان نگذارند و اگر دلسوز مردم این کشور هستند، حداقل فشار بیاورند تا راه رساندن دارو و غذا به مردم جنگ‌زده و فقیر یمن باز شود.
روحانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها در ماه‌های اخیر 3 بار علیه ملت ایران توطئه‌چینی کردند که هیچ‌کدام به نتیجه نرسید، اظهار داشت: تا زمانی که ملت ایران منسجم و متحد در کنار هم ایستاده باشند و به فکر توسعه کشور باشند موفق خواهیم بود و هیچ توطئه‌ای علیه ما مؤثر نخواهد بود.
15 طرح مهم به ارزش بیش از 4 هزار میلیارد تومان افتتاح می‌شود
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در این سفر 15 طرح مهم به ارزش بیش از 4 هزار میلیارد تومان افتتاح و عملیات اجرایی 15 طرح دیگر با اعتباری بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان آغاز خواهد شد، گفت: به خوبی آگاه هستیم که مردم این استان به لحاظ امکانات بهداشتی و درمانی در تنگنا هستند، اما این را هم اعلام می‌کنم که از دولت یازدهم تاکنون، بیش از 1830 پروژه بهداشتی و درمانی شهری و روستایی در کشور به بهره‌برداری رسیده و صدها پروژه دیگر نیز از جمله 268 طرح در استان هرمزگان در دست اجراست و احداث یک بیمارستان مجهز 531 تختخوابی نیز در بندرعباس آغاز خواهد شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه در سفر قبلی به هرمزگان قول دادم که انحصار صادرات نفت از خارک برداشته شده و جاسک نیز به محلی برای صادرات نفت تبدیل خواهد شد، اظهار داشت: لوله‌گذاری از گوره تا جاسک سال آینده آغاز خواهد شد و با بهره‌برداری از این پروژه در سال 99، شاهد تحولی بزرگ در شرق استان هرمزگان خواهیم بود.
روحانی در تشریح دیگر پروژه‌های بزرگ در نظر گرفته شده برای هرمزگان، احداث آزادراه بندرعباس - کرمان به طول 370 کیلومتر با سرمایه‌گذاری صد درصد بخش خصوصی، آزادراه لامرد به پارسیان به طول 45 کیلومتر و آزادراه بندر شهید رجایی به سیرجان نیز به طول 90 کیلومتر با سرمایه‌گذاری 70 درصد بخش خصوصی ‌اشاره کرد و افزود: در طول 4 سال دولت یازدهم نسبت پروژه‌های استانی اجرا شده در استان هرمزگان به نسبت 4 سال قبل آن 158 درصد و نسبت به پروژه‌های ملی اجرا شده در این استان نسبت به دوره مشابه قبل 2 برابر رشد داشته است. به شما قول می‌دهم که در دولت دوازدهم 39 طرح و پروژه بزرگ با اعتبار 1180 میلیارد تومان در هرمزگان اجرا خواهد شد.
روحانی در فرودگاه بندرعباس نیز با بیان اینکه در این سفر 15 طرح و پروژه مهم افتتاح و عملیات اجرایی 15 طرح و پروژه دیگر نیز آغاز می‌شود، گفت: برای پروژه‌هایی که در این سفر افتتاح می‌شود بیش از 4 هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و بیش از 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیز برای پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آنها آغاز می‌شود، در نظر گرفته شده است.
افتتاح اولین کارخانه بریکت گرم ایران
در مجتمع صبا فولاد خلیج‌فارس
اولین کارخانه بریکت گرم ایران در مجتمع صبا فولاد خلیج‌فارس با ظرفیت تولید یک و نیم میلیون تن در سال با حضور رئیس‌جمهور افتتاح شد.
رئیس‌جمهور دیروز با حضور در مجتمع صبا فولاد خلیج‌فارس، ضمن افتتاح فاز نخست این مجموعه از قسمت‌های مختلف فعالیت در کارخانه تولید آهن اسفنجی(بریکت گرم) بازدید و با توضیح مسئولان در جریان چگونگی روند احداث و تولیدات این کارخانه قرار گرفت.
کل ظرفیت اسمی فاز نخست واحد آهن اسفنجی ۱.۵ میلیون تن است و در فازهای بعدی طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است این ظرفیت به ۴.۵ میلیون تن برسد.
این کارخانه با سرمایه‌گذاری یکهزار میلیارد تومانی هلدینگ انرژی صندوق بازنشستگی کشوری عملیاتی شده و ۴۰۰ نفر‌اشتغال مستقیم و حدود هزار نفر‌اشتغال غیر مستقیم دارد.
این کارخانه اولین واحد آهن اسفنجی به روش بریکت گرم در ایران است که در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس بندرعباس قرار دارد. ظرفیت این کارخانه، تولید پنج میلیون تن مقاطع فولادی در سه مرحله است که در مرحله نخست آهن اسفنجی تولید می‌شود.