kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۱
در دیدار با ظریف در صوفیه

حمایت رئیس‌جمهور بلغارستان از نقش ثبات‌ساز ایران در منطقه

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که پس از صربستان در دومین مقصد سفرش به منطقه بالکان و شرق اروپا، به صوفیا پایتخت بلغارستان رفت، با رومن رادف رئیس‌جمهور بلغارستان، بویکو بوریسف نخست‌وزیر، ثوتا کارایانچوا رئیس‌پارلمان، کاترینا زاخاریئوا وزیر امور خارجه و امیل کارانیکولوف وزیر اقتصاد این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.




محمد جواد ظریف در دیدار با رئیس‌جمهور بلغارستان با ابلاغ سلام‌های گرم رئیس‌جمهور روحانی و دعوت از رئیس‌جمهور بلغارستان برای سفر به ایران، بیان داشت: بلغارستان در اروپا برای ایران دارای اهمیت فراوان از ابعاد مختلف است. بلغارستان نقش ترانزیتی مهمی برای ایران دارد و تقویت راه‌های ارتباطی و کریدورها برای ما نیز حائز اهمیت است.‌ رومن رادف نیز در این دیدار ضمن خوشامدگویی و ابراز خشنودی از حضور وزیر امور خارجه ایران در بلغارستان، افزود: ایران کشور بسیار مهمی در منطقه است و ما برای روابط با آن اهمیت زیادی قائل هستیم.
رئیس‌جمهور بلغارستان با‌ اشاره به نقش و جایگاه مهم ایران در منطقه، اظهار داشت: از نقش ایران در منطقه حساس و پرتنش خاورمیانه و تلاش برای ثبات سازی و صلح در منطقه حمایت می‌کنیم و آن را ارج می‌نهیم.
به گزارش فارس، ظریف همچنین در دیدار بویکو بوریسف، نخست‌وزیر بلغارستان با ابلاغ سلام‌های گرم معاون اول رئیس‌جمهور، اظهار داشت: نقش شما به عنوان یک کشور دوست و رئیس‌دوره‌ای اتحادیه اروپا برای ما مهم است. ما بلغارستان را دروازه ورود خود به اروپا می‌دانیم. بویکو بوریسف نیز ضمن برشمردن زمینه‌های مختلف همکاری دو کشور خواستار همکاری‌های نزدیک‌تر شرکت‌های دو کشور شد. همچنین، لزوم مبارزه جدی با تروریسم و افراطی‌گری به عنوان یک تهدید مشترک جهانی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای وزرای امور خارجه دو کشور بود.
رئیس‌پارلمان بلغارستان هم در دیدار با ظریف با تاکید بر لزوم گسترش روابط پارلمانی 2 کشور از رئیس‌مجلس شورای اسلامی دعوت کرد به بلغارستان سفر کند. ظریف در همایش مشترک تجاری ایران و بلغارستان نیز سخنرانی کرد. در دیدار ظریف با وزیر اقتصاد بلغارستان نیز درخصوص راه‌های تقویت روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه و رفع موانع و مشکلات موجود گفت‌وگو و تبادل نظر شد.