kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰

رحیم‌پور ازغدی: سلحشور اولین سینماگر شیعه ایرانی در جهان است(اخبار ادبی و هنری)




حسن رحیم‌پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در دومین سالگرد درگذشت فرح‌الله سلحشور گفت: مرحوم سلحشور پرچمدار خط جدید سینمایی در تاریخ اسلام و شیعه بود و او را می‌توان اولین سینماگر شیعه که توانست به تنهایی در سینمای جهانی دینی فعالیت کند، به‌شمار آورد. آثار وی اولین سینمای دینی ایرانی است که جهانی شده است و در بسیاری از کشورها مردم به دیدن آثار وی به ویژه حضرت یوسف(ع) علاقمند بودند.
ازغدی تصریح کرد: آنهایی که اپوزیسیون نظام هستند پولشان قطع نمی‌شود و به همه جا می‌رسند، باز هم ادای اپوزیسیون درمی‌آورند، اما سلحشور برای سینمای در خدمت دین فداکاری کرد، اما کسی قدر او را ندانست. از اول انقلاب تاکنون به همین شکل بوده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با ‌اشاره به اینکه از جمله کسانی که شروع به کادرسازی و تربیت نیروی انسانی در حوزه سینمای دینی کرد سلحشور بود، خاطرنشان کرد: مرحوم سلحشور از صفر به صد نرسید، او از تئاتر شروع کرد، در تئاتر «حر» که ساواک می‌خواست او را بگیرد، به خوبی درخشید، بعد کم‌کم در عرصه سینما ورود پیدا کرد. سلحشور همه مسیرها را طی کرد و پله پله تلاش کرد تا الگویی برای جوانان باشد.
رحیم‌پور ازغدی با ‌اشاره به اینکه سلحشور معتقد بود با جهش امیدوارکننده، چارچوب فیلمسازی انقلاب اسلامی را در قدم اول برداشتیم، گفت: مرحوم سلحشور معتقد بود که از سال ۵۷ تا ۶۵ قدم اول فیلمسازی انقلاب برداشته شد، اما بعد از امام(ره) سیستم علیه ما ایستاد و مشکل بعدی این است که مسئولان فرهنگی و هنری مدعی بودند و هستند که هنر نزد طاغوتیان است و بس.
وی با طرح این پرسش که سینمای سرگرم‌کننده دینی است یا نه، افزود: این امر بستگی به موضوع فیلم دارد. هر کس دوربین را برمی‌دارد واقعیت را منتقل نمی‌کند بلکه واقعیت با گزینش خود را منتقل می‌کند. اگر فیلمی ظلم و فحشا را عادی جلوه دهد و مخاطب را از رحمت الهی مأیوس کند حرام است. هر فیلم سرگرم‌کننده‌ای محتوایی دارد. ما حتی فیلم‌های کمدی اسلامی و ضداسلامی داریم. سینمای عشقی اسلامی و غیراسلامی داریم.