kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۴
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷
با کسب 66 درصد آرا

حزب نوری مالکی همچنان پیشتاز انتخابات عراق است

آخرین گزارش‌ها از شمارش آرای انتخابات پارلمانی عراق حاکی است، حزب «نوری مالکی» با کسب 66 درصد آرا، همچنان پیشتاز انتخابات است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، «ائتلاف دولت قانون» تحت رهبری مالکی، از رقبای خود در انتخابات پارلمانی که 10 اردیبهشت برگزار شد، خیلی جلوتر است. یک منبع آگاه در کمیسیون عالی انتخابات عراق، ضمن اعلام خبر فوق، افزود: دولت قانون 66 درصد آرا را کسب کرده و این ائتلاف در اکثر استان‌های مرکزی و جنوبی عراق در صدر است. این منبع نگفت که تاکنون چند درصد آرا ریخته شده  به صندوق‌ها شمارش شده است.
فهرست «هموطن» (المواطن) وابسته به «عمار حکیم» و فهرست «آزادگان» (الاحرار) وابسته به جریان «صدر»، رده‌‌های دوم و سوم انتخابات پارلمانی را از آن خود کرده‌اند.
در انتخابات پارلمانی عراق 9039 نامزد نمایندگی پارلمان با هم رقابت کردند.
مجلس عراق 328 کرسی دارد. این سومین انتخابات پس از سقوط رژیم «صدام» و نخستین انتخابات پس از خروج اشغالگران از عراق در سال 2011 است.
از منطقه خودمختار کردستان عراق نیز خبر رسید، «مسعود بارزانی» رئیس این منطقه،  با سران «اتحادیه میهنی کردستان عراق» در اربیل دیدار و در مورد تشکیل دولت آینده عراق با یکدیگر گفت‌وگو کردند. «حزب دموکرات» تحت رهبری بارزانی و اتحادیه میهنی به رهبری «جلال طالبانی» دو حزب اصلی منطقه خودمختار کردستان عراق هستند. هر چند بعید به نظر می‌رسد که این دو حزب در مجلس با هم ائتلاف کنند، ولی اگر چنین چیزی رخ دهد، می‌تواند اثر قاطعی بر چگونگی شکل‌گیری دولت آتی عراق داشته باشد.
در عراق نظام پارلمانی حاکم است و اگر هیچ حزبی نتواند اکثریت مطلق (51 درصد) کرسی‌ها را در مجلس کسب کند، احزاب پیروز  مجبورند که برای تشکیل دولت، با یکدیگر ائتلاف کنند.
مجلس عراق نخست‌وزیر را با 51 درصد آرا و رئیس‌جمهور را نیز با دو سوم آرا انتخاب می‌کند.