kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۳۸
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴

همایش «حزب‌الله‌ شناسی» در امارات برای یافتن راز موفقیت این جنبش

امارات سمیناری با عنوان «رمزگشایی از حزب‌الله» برگزار کرد که در آن کارشناسانی عربی و غیر عربی سخنان مهمی درباره دلایل محبوبیت حزب‌الله نه تنها در منطقه بلکه در جهان مطرح کردند.

 
  سرویس خارجی -

«مرکز سیاسات امارات» روز سه‌شنبه میزبان نشستی با عنوان «رمزگشایی از حزب‌الله» بود که هدف از آن شناسایی حزب‌الله و کمرنگ کردن نقش این جنبش در منطقه بود؛ لیکن سخنرانان و کارشناسانی از کشورهای عربی و غیرعربی جملاتی در تعریف وتمجید حزب‌الله بیان داشتند که اماراتی‌ها را شوکه کردند.
روزنامه البیان امارات، دراین باره به نقل از دکتر «ابتسام الکتبی» رئیس‌این مرکز اماراتی نوشته :«بازفهم پدیده حزب‌الله و رمزگشایی آن امروز ضرورت دارد چرا که در سال‌های اخیرحزب‌الله ابزار اصلی طرح توسعه‌طلبانه ایران در منطقه است و از بازیگری لبنانی به بازیگر منطقه‌ای تبدیل شده است.»
در این نشست مخالفان حزب‌الله اعلام می‌کردند که از نظر امارات و عربستان خطر حزب‌الله در سلاح این حزب نیست بلکه در طرح سیاسی این حزب است که تلاش می‌کند ساختار کشور لبنان را به دست گیرد و خود حاکم باشد. یکی دیگر از سخنانی که در این جلسه مطرح شد این بود که کشورهایی مثل امارات و عربستان چطور می‌توانند بستر مردمی حزب‌الله را که چنین حزبی در آن شکل گرفته رمزگشایی کنند.
«جوزف الاغا» نویسنده کتاب «برساخت هویت حزب‌الله»، تحلیلگر سیاسی و استاد علوم سیاسی دانشگاه «هایکازیان» بیروت اما با طرح این سؤال که «حزب‌الله چطور می‌اندیشد و آیا این حزب،‌ حزبی منطقه‌ای است؟» گفت: «حزب‌الله اکنون یکی از بازیگران اصلی نه در لبنان بلکه در کل منطقه است. حزب‌الله توانسته شاخه سیاسی داشته باشد. این حزب در سال 1982 وارد پارلمان و در سال 2005 وارد کابینه شد. جوزف نای این را قدرت هوشمند توصیف می‌کند... حزب‌الله اندک اندک توانست با دقت و ظرافت و گام به گام وارد بخش‌های مختلف زندگی در لبنان شود.»
به گفته جوزف الآغا، «آنچه که امروز آن را مقاومت می‌نامند فقط روی مسائل نظامی متمرکز نیست بلکه سیستمی است که شامل مسائل دیگر می‌شود و این حزب نشان داده که تا چه حد گسترده عمل می‌کند.» «نیکلاس بلنفورد» تحلیلگر مرکز مطالعاتی «شورای آتلانتیک» آمریکا، متخصص امور لبنان، از دیگر مهمانان این نشست به سابقه پیدایش «حزب‌الله پرداخت و گفت که «عربستان امروز لبنان را از دریچه رقابت با ایران می‌بیند و ثبات لبنان به این دلیل است. که حزب‌الله دست بالا را به دست آورده است. بلنفورد با بیان اینکه «حزب‌الله به دنبال قدرت برای خاطر قدرت نیست»، افزود: «حزب‌الله به دنبال محافظت از چیزی است که آن را آرمان مقاومت می‌داند و امروز حزب‌الله فقط یک نیروی صرف لبنانی نیست و به نیرویی حاضر در سوریه، عراق و یمن تبدیل شده و ابزاری است برای اعمال قدرت ایران در منطقه.»
عربستان شکست خورد، ایران برنده شد
این کارشناس با تصریح به اینکه «عربستان در به حاشیه راندن حزب‌الله از عرصه لبنان ناموفق بوده» اضافه کرد که «ایران برنده تحولات لبنان بوده و بازنده این نبرد طولانی عربستان است و سیاست ریاض در به حاشیه‌راندن حزب‌الله در لبنان ناموفق بوده است». بلنفورد همچنین تأکید کرد «سیاست عربستان در تحت فشار گذاشتن سعد حریری نخست‌وزیر لبنان برای استعفا هم اثر معکوس داد و به تظاهرات در خیابان‌های لبنان علیه عربستان منجر شد. تصور عمومی این است که سهم حزب‌الله و متحدانش در انتخابات پارلمانی آینده افزایش می‌باید و این امر موجب شود که لبنان بیش از پیش تحت سلطه ایران قرار بگیرد.»
حاضرین در این سمینار در پایان پس از جلسه پرسش وپاسخ به این نتایج نیز رسیدند که حضور حزب‌الله در جنگ سوریه، آن را به قدرتی شبه‌نظامی تبدیل کرده که در عین حال، قدرت جنگ چریکی خود را نیز حفظ کرده است. حزب در خلال این جنگ، تجربه جنگی و لجستیک جدید و پیشرفته به دست آورد. حزب‌الله تاکتیک‌های نظامی و سلاح‌های استفاده‌شده‌اش در جنگ با اسرائیل را بهینه کرد و از جنگی با تلفات انسانی بالا در ابتدای کار، توانست به توازن وحشت متقابل برسد و آتش خود را به شمال اسرائیل برساند. حزب‌الله کاملا بر ایران تکیه دارد و آنچه در ایران اتفاق می‌افتد بر آینده حزب‌الله تأثیر می‌گذارد.
جنگ در سوریه حزب‌الله را تغییر داد. رفتنش به سوریه آن را تحت فرمان قاسم سلیمانی قرار داد و اکنون او سردار و رهبر عملی حزب‌الله است. حزب‌الله به رغم توانمندی تمایلی به آغاز جنگ ندارد و هرگونه تعاملی با حزب‌الله نباید بر نقش داخلی یا منطقه‌ای آن متمرکز شود، بلکه باید بر هر دو متمرکز شود و باید دیدگاه ایران در منطقه نیز مورد توجه قرار گیرد. حزب‌الله در کسب دستاوردهایی در دو سطح داخلی و منطقه‌ای از سال 2012 موفق بوده است. مخالفان داخلی و منطقه‌ای این حزب ضعیف شده‌اند ولی حزب‌الله، همچنان دستاوردهای خود را حفظ کند.