kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۳۱
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
با ابلاغ بانک مرکزی

ثبت‌ سفارش کالا با دلار آمریکا ممنوع شد

با ابلاغیه بانک مرکزی ثبت سفارش واردات کالا با دلار آمریکا ممنوع شد.




به گزارش سامانه جامع تجارت، بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، از روز گذشته ثبت‌سفارش با نوع ارز «دلار آمریکا» امکان‌پذیر نیست.
این ابلاغیه شامل درخواست‌هایی با نوع ارز دلار آمریکا که قبل از تاریخ مذکور، مجوز هشت رقمی ثبت‌سفارش خود را دریافت کرده‌اند نمی‌شود.
گفتنی است، این اقدام می‌تواند در جهت حذف آقایی دلار از مبادلات کشور ما، گام مهمی تلقی شود، چه اینکه چین و روسیه هم اقدامات قابل توجهی در حذف دلار از مبادلات خود انجام داده و در همین مسیر حرکت کرده‌اند.
در همین راستا، پیشنهاداتی به دولت درخصوص حذف دلار از مبادلات مانند پیمان‌های پولی دو یا چند‌جانبه داده شده بود که البته تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است. چندی پیش عبدالعظیم مولایی، کارشناس انرژی گفته بود: «هم‌ا‌کنون بخش عمده مبادلات تجاری ایران با کشورهای ترکیه، چین، هند و کره جنوبی است و اگر با این کشورها پیمان پولی امضاء شود، 60 درصد تجارت کشور به راحتی در قالب پیمان پولی (بدون دلار) عملیاتی می‌شود.»
ماه گذشته هم معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های وزارت اقتصاد با ‌اشاره به ضرورت تغییر نرخ ارز محاسباتی بودجه به یورو، گفته بود: «آمریکا به کشورهای اروپایی و آسیایی فشار می‌آورد و این کشورها نیز جرأت نمی‌کنند، کار انجام دهند.»
به هر شکل، چه از طریق پیمان‌های پولی دو یا چند‌جانبه و چه از طریق جایگزین کردن ارز دیگری به جای دلار و... این نکته همواره مورد ‌اشاره کارشناسان بوده که یکی از نیاز‌های اساسی کشور برای رسیدن به اقتصاد مقاوم و آسیب‌ناپذیر و یا حداقل استحکام بخشی بیشتر اقتصاد، کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری است، چرا که این اقدام فشار‌های کشورهایی مثل آمریکا به اقتصاد ایران را می‌تواند تا حد زیادی محدود کرده و ابزار‌های آن کشور را برای فشار به ایران کمتر کند.
بر همین اساس ممنوعیت ثبت سفارش واردات با دلار آمریکا را باید به فال نیک گرفت تا در اقدامات بعدی بیشتر از قبل بتوان با سیطره دلار بر اقتصاد کشور مقابله کرد.