kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
رئیس کل سازمان امور مالیاتی:

نهادهای انقلابی از خوش‌حسابان مالیاتی هستند

رئیس کل سازمان امور مالیاتی گفت:‌ نهادهای وابسته به انقلاب اسلامی اعم از ستاد فرمان اجرایی امام خمینی(ره)، قرارگاه خاتم و سایر نهادها جزو نهادهای خوش‌حساب مالیاتی محسوب می‌شوند.




به گزارش خبرگزاری فارس، سیدکامل تقوی‌نژاد دیروز در حاشیه همایش مالیاتی در جمع خبرنگاران در پاسخ به شبهات پیرامون دریافت مالیات از نهادهای وابسته به انقلاب اسلامی، اظهار داشت: در قانون مالیات، شمولیت شرکت‌ها و معافیت‌هایی که وجود دارد تصریح شده و بر اساس آن قانون، فعالان اقتصادی که مشمول هستند یا باید به هر دلیلی مالیات پرداخت کنند، ذکر شده است.
وی افزود: در قانون پیش‌بینی شده تمامی شرکت‌های وابسته به نهادهای انقلاب اسلامی مانند ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، قرارگاه خاتم الانبیاء و امثال آن مشمول مالیات هستند و مانند مؤدیان دیگر اظهارنامه در موعد مقرر ارائه
 می‌دهند و مالیات آنها حسابرسی شده و به‌موقع پرداخت می‌کنند.
رئیس‌کل سازمان مالیاتی تأکید کرد: این نهادها جز مؤدیان خوش‌حساب هستند و پدیده‌هایی مانند فرار مالیاتی،‌ کم اظهاری و عدم تمکین در آنها مشاهده نمی‌شود.
تقوی‌نژاد همچنین در حاشیه نشست دیروز، گفت: بانک‌ها تفاهم‌نامه تبادل اطلاعات مالی با سازمان مالیاتی را امضا کردند و فقط ۳ بانک خصوصی هنوز اقدام نکرده‌اند.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چندی پیش به بانک‌ها اولتیماتوم دادید که اطلاعات حساب‌های بانکی را به سازمان امور مالیاتی بدهند، اظهار داشت: بر اساس ماده 169 مکرر قانون مالیات‌ها اطلاعات فعالان اقتصادی اعم از مالی، مالیاتی، ‌هویتی،‌ مکانی و‌ بانکی باید در اختیار سازمان قرار گیرد و با هماهنگی دستگاه‌ها موفقیت بسیاری کسب شده است. بخشی از این اطلاعات مربوط به نظام بانکی است که با حفظ محرمانگی و حقوق سپرده‌گذاران بانکی و استفاده از قانون آن‌که جرائم سنگینی در نظر گرفته، اطلاعات نظام بانکی با بانک‌ها تفاهم شده و فقط سه بانک خصوصی تفاهم‌نامه را امضا نکردند.
رئیس‌کل سازمان مالیاتی در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه شما طبق قانون موظف هستید که نام بانک‌هایی که تمکین نمی‌کنند را اعلام کنید و این قول را به رسانه‌ها دادید، گفت: شما اگر مسئولیت حقوقی افشای آن را می‌پذیرید، مطرح می‌کنیم.(!)
تقوی‌نژاد در این نشست با اشاره به پرونده دیگری عنوان کرد: عده‌ای از شرایط واردات خودرو در کشور استفاده کرده‌اند، در همین راستا اطلاعات مالیاتی سال 90 تا 94 یک خانواده که 4 برادر بوده و 18 شرکت داشتند، بررسی شد که در این رابطه 5 میلیارد و 600 میلیون تومان مالیات داده بودند، اما در بررسی‌ بیشتر و کسب اطلاعات مشخص شد 830 میلیارد تومان یعنی 79 برابر برای 4 سال فعالیت آنها برگه تشخیص مالیات مطالبه شد.
وی درباره کمک این سازمان به بخش تولید هم خبر داد: سازمان امور مالیاتی آمادگی دارد، نرخ مالیاتی بخش مولد را از 25 درصد به 20 درصد کاهش دهد و این موضوع به مسئولان تصمیم‌گیر پیشنهاد شده است تا برای خروج از رکود و رونق اقتصادی گامی در بحث مالیات برداشته شود.