kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
بر اساس یک گزارش مستند

تاجران تراریخت خودشان غذای تراریخته نمی‌خورند!

به تازگی فیلم مستندی از تلویزیون پخش شده که‌ به یک رسوایی برای تاجران تراریخت منجر شده است.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، سه‌شنبه‌شب مستندی با موضوع «غذای تغییر یافته ژنتیکی» در شبکه سوم سیما روی آنتن رفت که سرمایه‌گذاری ساخت آن توسط سازمان پدافند غیرعامل انجام شده بود. این فیلم پرده از بسیاری از واقعیت‌ها درباره کیفیت محصولات تراریخته برداشت.
وقتی کارگردان از متخصصان و دانشجویان و همچنین تاجران تراریخت می‌پرسد که «بین ارگانیک و تراریخت» کدام را برای غذای خود و خانواده‌شان انتخاب می‌کنند، به جز یک نفر، همگی به اتفاق، «ارگانیک» را انتخاب می‌کنند!
به استثنای بهزاد قره‌یاضی - دانش‌آموخته بنیاد راکفلر - که «با قطعیت» تراریخت را انتخاب کرد، اما دمنوش روی میزش نشان داد، طرفدار محصولات «ارگانیک» است! او همواره به «سرطانزا بودن محصولات ارگانیک» تأکید کرده است.
بهزاد قره‌یاضی، از دولت یازدهم با حکم محمد باقر نوبخت گلوگاه بودجه پژوهشی کل کشور را در اختیار دارد. وی یکی از افرادی است که در مؤسسه «ایری» - متعلق به بنیاد راکفلر - تحصیل‌کرده و از حامیان سرسخت توسعه محصولات تراریخته است.
گفتنی است از مدتها قبل، برخی کارشناسان و متخصصان این حوزه نسبت به گسترش استفاده از محصولات تراریخت و آثار آن بر سلامت مردم هشدار داده‌اند.
تنها در یک مورد، علی کرمی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ًْالله و متخصص رشته بیوتکنولوژی پزشکی، و فوق‌تخصص مهندسی ژنتیک و کاربردهای این رشته، درخصوص ابهامات محصولات دست‌ورزی ژنتیک (تراریخت) یادداشتی نوشت، و نتیجه‌گیری را به خوانندگان واگذاشت.
این استاد دانشگاه با‌ اشاره به توسعه‌دهندگان تراریخته در جهان و افشای نام کمپانی یهودی «مونسانتو»، بررسی سوابق و گفتار و عملکرد سرکردگان تراریخته ایران، کمپانی‌داری و فعالیت‌های تجاری متنوع و همچنین فعالیت‌های شدید حزبی و سیاسی افراد این شبکه، اخلاق و رفتار پرخاشگرانه و پرسش برانگیز افراد این شبکه، برر‌سی روش‌های تقلیدی و روانشناسی حذف منتقدان و مخالفان، ساکت کردن دانشمندان منتقد و تأکید بر قاعده عقلی «دفع ضرر احتمالی»، به نقد علمی این موضوع پرداخته است.
وی با ارائه این ۷ دلیل عاقلانه، برای مصرف نکردن «تراریخت»، در نهایت تصریح می‌کند که «با ابهامات موجود تصمیم عاقلانه و خردمندانه این است که به‌مدت 5 سال واردات، کشت و مصرف تراریخته را در کشور ممنوع کنیم، در عین حال که در این 5 سال تحقیق و توسعه باید بشدت ادامه یابد که دچار عقب‌ماندگی علمی نشویم.»
گفتنی است مقابله با این محصولات در بسیاری از کشورها با جدیت صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، چندی پیش، چین واردات ذرت تراریخته (دست‌ورزی شده ژنتیک) و فرآورده‌های آن را از آمریکا متوقف کرد. دلیل آن بود که چینی‌ها نگران بودند نوع ذرت MIR162 که تراریخته است، دارای آلودگی خطرناکی باشد.
این در حالی است که در حال حاضر طبق گفته معاون سازمان محیط زیست سویا‏ ذرت و سیب‌زمینی کنسانتره تراریخته به ایران وارد می‌شود!