معاون وزیر جهاد کشاورزی:
وزارت جهاد کشاورزی خرمای مازاد کشاورزان دشتستان را میخرد
معاون وزیر جهاد کشاورزی از آغاز خرید خرمای مازاد کشاورزان دشتستان توسط وزارت جهاد کشاورزی از اول خرداد خبر داد.
حسین صفایی در گفتوگو با خبرنگار فارس در دشتستان اظهار داشت: بیشترین مشکل در حوزه کشاورزی دشتستان مربوط به فروش نرفتن بخشی از خرمای تولیدی نخلداران است که امیدواریم با تلاش بیشتر این موضوع تا حدود زیادی رفع شود. وی خاطرنشان کرد: برای خرید محصول نخیلات دشتستان باید طرح و برنامهای مشخص و مدون داشته باشیم و پیش از این طرحی در زمینه تنظیم بازار تهیه و مصوب شده بود اما به دلایلی این طرح در دولت دهم اجرایی نشده بود اما با توجه به نیاز کشور، این طرح بار دیگر بررسی و در دستور کار اجرایی شدن قرار خواهد گرفت. وی با اشاره به میزان خرمای مازاد نخلداران دشتستان گفت: بر اساس آمار و ارقام موجود، در بهمن ماه سال گذشته میزان خرمای باقیمانده نخلداران دشتستان حدود 20 هزار تن بود و قاعدتا در حال حاضر از این میزان هم کمتر است. معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه دولت در حمایت از نخلداران مصمم است یادآور شد: با تلاش انجام شده توسط وزارت جهاد کشاورزی، مباشر خریدی برای خرما تعیین شده و در حد ظرفیت کارخانجات فرآوری خریداری میشود و این در حالی است که مباشر تنها از کشاورزان خرما را خریداری میکند.
صفایی گفت: از ابتدای هفته آینده مقدمات حضور مباشر را فراهم میکنیم و از اول خرداد ماه خرید خرماهای دشتستان را با قیمت توافقی آغاز کرده و تا قبل از برداشت محصول جدید آن را پایان خواهیم داد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: میکوشیم و پیگیر هستیم که خرما در سبد کالایی که دولت به مردم میدهد، گنجانده شود.
صفایی افزود: به دلیل این که مرحله اول توزیع سبد کالا قبل از ماه رمضان است، توزیع خرما در این سبد بسیار مفید و موثر است.
وی اضافه کرد: بر اساس این طرح با موافقت دولت در هر سبد کالا دو کیلوگرم خرما گنجانده میشود. صفایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار تولید خرما تا عرضه آن در بازار از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دستور دولت از سال 86 تاکنون،خرید تضمینی محصولات کشاورزی بهویژه خرما متوقف شد و حتی برای سال زراعی 91 و 92 دولت تنها هفت میلیارد ریال برای خرید تضمینی خرما پیشنهاد داد.
وی افزود: بزودی دو واحد صنعتی فرآوری خرما در استان بوشهر با دستگاههای پیشرفته و نیروی انسانی کارآمد افتتاح میشود که در سال ظرفیت فرآوری 30 هزار تن خرما را دارد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: همچنین همه کشاورزان استان بوشهر که گوجههای آنان فروش نرفته است همانند خرما در اوایل خرداد 93 به وسیله مباشر خریداری و به چند کارخانه تولید رب گوجه نزدیک به استان منتقل میشود. وی از صدور کارت الکترونیکی سوخت سهمیه کشاورزان خبر داد.
صفایی گفت: از ابتدای هفته آینده مقدمات حضور مباشر را فراهم میکنیم و از اول خرداد ماه خرید خرماهای دشتستان را با قیمت توافقی آغاز کرده و تا قبل از برداشت محصول جدید آن را پایان خواهیم داد.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: میکوشیم و پیگیر هستیم که خرما در سبد کالایی که دولت به مردم میدهد، گنجانده شود.
صفایی افزود: به دلیل این که مرحله اول توزیع سبد کالا قبل از ماه رمضان است، توزیع خرما در این سبد بسیار مفید و موثر است.
وی اضافه کرد: بر اساس این طرح با موافقت دولت در هر سبد کالا دو کیلوگرم خرما گنجانده میشود. صفایی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار تولید خرما تا عرضه آن در بازار از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: به دستور دولت از سال 86 تاکنون،خرید تضمینی محصولات کشاورزی بهویژه خرما متوقف شد و حتی برای سال زراعی 91 و 92 دولت تنها هفت میلیارد ریال برای خرید تضمینی خرما پیشنهاد داد.
وی افزود: بزودی دو واحد صنعتی فرآوری خرما در استان بوشهر با دستگاههای پیشرفته و نیروی انسانی کارآمد افتتاح میشود که در سال ظرفیت فرآوری 30 هزار تن خرما را دارد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: همچنین همه کشاورزان استان بوشهر که گوجههای آنان فروش نرفته است همانند خرما در اوایل خرداد 93 به وسیله مباشر خریداری و به چند کارخانه تولید رب گوجه نزدیک به استان منتقل میشود. وی از صدور کارت الکترونیکی سوخت سهمیه کشاورزان خبر داد.