kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۷۱
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۰
دولت مقصر گرانی دلار را مشخص کرد

نوبخت: مردم برای ورود به بازار ارز هول نزنند!

در شرایطی که دلار به مرز 5000 هزار تومان رسیده سخنگوی دولت بدون توجه به وعده‌های قبلی مسئولان دولتی، توپ گرانی دلار را به زمین مردم انداخت و اعلام کرد مردم برای خرید دلار هول نزنند!



گروه اقتصادی-

دیروز با شروع مبادلات ارزی در بازار، قیمت دلار از حدود 4850 تومان در کمتر از یک ساعت به 4900 تومان رسید و در ادامه (تا قبل از ساعت 14) در آستانه 5000 تومان هم قرار گرفت.
هر چند در سه ماه اخیر، شنیدن خبر افزایش قیمت دلار به موضوعی عادی تبدیل شده بود ولی در حال حاضر با توجه به رکوردشکنی جدید این نرخ، باید گفت شاهد یکی از حیرت انگیزترین قیمت‌های موجود برای دلار هستیم.
قیمت دلار در بازار در اوایل آذر ماه حدود 4120 تومان بود که با گذشت کمتر از سه ماه از آن به حوالی 5000 تومان رسیده است، به عبارت دیگر قیمت دلار در کمتر از 100 روز، بیش از 850 تومان!! افزایش داشته که اگر نگوییم بی‌نظیر، در نوع خود کم نظیر محسوب می‌شود.
این درحالی است روز گذشته که محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره آشفتگی بازار ارز و افزایش قیمت دلار گفت: این تلاطم برای دولت قابل قبول‌ نیست.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی ادامه داد: بانک مرکزی برنامه‌هایی دارد که به زودی اجرا خواهد شد. از ملت می‌خواهیم به کشورمان کمک کنند و برای وارد شدن به بازار ارز هول نزنند، خبر دارم که قیمت ارز حتما به جایگاه حقیقی خود بازخواهد گشت.
متاسفانه طبق گفته سخنگوی دولت، ظاهرا نوسانات بازار ارز و گرانی پیاپی دلار به گردن مردم افتاده است!
از سوی دیگر، محمد نهاوندیان هم که در دولت دوم حسن روحانی در جایگاه جدیدالاحداث! معاون اقتصادی رئیس‌جمهور فعالیت می‌کند، در حاشیه جلسه دیروز هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مدعی شد: تدابیر متنوعی برای بازار ارز از سوی دولت اندیشیده شده و تصمیم‌گیری‌هایی صورت گرفته، یکی‌ پس از دیگری اعمال خواهد شد.
وی در پاسخ به سؤال خبرگزاری مهر مبنی بر اینکه آیا بازار ارز از آشفتگی کنونی نجات پیدا خواهد کرد؟ گفت: به طور قطع این اتفاق رخ خواهد داد، چرا که قیمت کنونی ارز در بازار کوتاه‌مدت بوده و قابل قبول نیست و حتماً باید به ثبات و آرامشی که طی چهار سال گذشته در این بازار تجربه کرده‌ایم، برسیم.
اظهارات این مقام مسئول در شرایطی صورت می‌گیرد که سایر مسئولان دولتی هم چندین بار وعده کاهش نرخ ارز را داده اند، چه اینکه خود رئیس‌جمهور از بازگشت ثبات به بازار خبر داده و سیف؛ رئیس‌کل بانک مرکزی هم در اواخر دی ماه وعده کاهش نرخ ارز در بهمن و اسفند را داده بود. وعده‌هایی که نه تنها تا کنون محقق نشدند، بلکه حرکت بازار در جهت مخالف آنها بوده است.
به عنوان نمونه، در هیاهوی گرانی دلار دو بار از رئیس‌جمهور سؤال شد که می‌داند قیمت هم‌اکنون چقدر است که وی در هر بار تاکید کرد قیمت این رقم نیست!
یکبار در مصاحبه تلویزیونی از روحانی سؤال شد که می‌دانید قیمت دلار 4750 تومان شده است؟ که وی پاسخ داد نه قیمت دلار آنقدر نیست و شما (مجری) نرخ تعیین نکنید. وی در همان گفت‌وگو و از دوربین سیما به مردم اطمینان داد که خیالشان بابت دلار راحت باشد.
یک بار دیگر یعنی هفته قبل نیز در نشست خبری، روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا می‌دانید قیمت دلار 4 هزار و 800 تومان شده است؟ گفته بود نه، قیمت این نیست، و به فعالان بازار ارز اطمینان داده بود که ذخایر کافی برای ارز داریم البته روحانی قبل‌تر هم به مردم اطمینان داده بود که خیالشان راجع به دلار راحت باشد ولی از زمانی که روحانی خیال مردم را برای دلار راحت کرد تا امروز دلار بیش از 300 تومان گران شده است.
ضمن اینکه سیف هم سه بار وعده کاهش نرخ ارز را داده بود، اما انگار هر بار که این وعده را می‌داد، بازار در جهت عکس آن حرکت می‌کرد. چنانچه وقتی سیف در 28 دی ماه وعده کاهش نرخ ارز را داد تنها به فاصله دو روز، نرخ ارز از 4500 تومان رد شد و با تاکید‌های دوباره و سه باره وی بر کاهش قیمت دلار، این نرخ باز هم افزایش یافت.نکته قابل تامل دیگر مربوط وضعیت سکه است که در فاصله یک روز ۴۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان رسید؛ افزایش قیمتی که حداقل در ماه‌های اخیر بی‌سابقه است.
این اتفاقات در حالی در بازار سکه و ارز رخ داده که برجام دو سالگی‌اش را پشت سر گذاشته و مسئولان دولتی حاضر نیستند هیچ‌اشاره‌ای به بی‌فرجامی آن برای بازار ارز کنند.
لطمه جدی نوسانات ارزی به اقتصاد کشور
در همین زمینه، رئیس ‌اتاق بازرگانی تهران معتقد است نوسانات ارزی به بنگاه‌های اقتصادی لطمات جدی وارد کرده است.
به گزارش خبرگزاری ایسنا، مسعود خوانساری اظهار کرد: اکنون شرکت‌ها از انحصار استفاده می‌کنند که بخش خصوصی از آن محروم است. به این معنا که حدود دو سال است که برخی بنگاه‌ها طلبکار از دولت هستند که درمقابل به دولت و نظام بانکی هم بدهی دارند، در حالیکه هر ماه دو درصد جریمه مالیاتی برای آنها اعمال می‌شود که بر این اساس، اوراق قرضه با هشت درصد در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد که این یک ظلم بزرگ است.
وی افزود: نوسانات ارزی لطمه جدی به اقتصاد وارد می‌کند و سرنوشت بنگاه‌های بخش خصوصی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و وظیفه دولت است که به این موضوع بپردازد، این در حالی است که رئیس‌کل بانک مرکزی هر سه ماه یکباره موضوع تک نرخی کردن ارز را مطرح می‌کرد، اما محقق نشد.
رئیس‌اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: امیدواریم بانک مرکزی تدبیری را بیاندیشد که این نوسانات به حداقل برسد اما قیمت‌هایی که در بازار است، ارز مبادله‌ای است که سه نوع ارز دیگر شرکتی، اسکناس و حواله وجود دارد. به این معنا که ارز شرکتی برای واردات است. این در حالی است که قیمت حواله بالاتر از ارز شرکتی برای گشایش اعتبار و اسکناس است که این امر نگران‌کننده بوده و حاکی از خروج سرمایه از کشور است.