سخنگوی شورای نگهبان:
برخی در انتخابات اخیر جای اپوزیسیون نظام نشستند
سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبهای به ایرادهای قانون انتخابات فعلی و لزوم اصلاح آن پرداخت و سامان یافتن تبلیغات نامزدها را یکی از این موارد عنوان کرد و گفت که متاسفانه در انتخابات اخیر شاهد بودیم که برخی در جای اپوزیسیون نظام نشستند.
عباسعلی کدخدایی در گفتوگویی تفصیلی با خبرگزاری فارس به موضوعاتی از قبیل ایرادهای قانون انتخابات، عملکرد نامزدهای انتخابات، رجل سیاسی و... پرداخت. سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای این مصاحبه در مورد تبلیغات انتخابات گفت: «ما اگر بخواهیم موارد مهم قانون انتخابات را که نیاز به تغییرات داشته است، برشماریم یکی از آنها بحث تبلیغات است. تبلیغاتی که امروز برای انتخابات گوناگون در کشور میشود، تبلیغات لجامگسیخته است.»
کدخدایی قانون فعلی انتخابات را در مورد تبلیغات دارای ایرادهایی دانست و گفت: «نوع تبلیغاتی هم که ما امروز داریم تبلیغاتی نیست که متناسب با فرهنگ جامعهمان باشد؛ ما به هر حال یک معیارها و ملاکهایی داریم، اما گاهی احساس میشود که تبلیغات از آن گرایش ارزشی خود خارج شده است. در همین انتخابات اخیر شنیدیم و بسیار هم ناراحت شدیم که کاندیداهایی که تبلیغات میکنند گویی در جایگاه یک اپوزیسیون قرار گرفته بودند و نظام را مقابل خود میگذاشتند و از جایگاه یک مخالف نظام تبلیغات میکردند.»
سخنگوی شورای نگهبان پیرامون ثبتنامهای گستردهای که در آستانه انتخابات صورت میگیرد یادآور شد: «در انتخابات مجلس 12 هزار نفر ثبتنام میکنند؛ آیا رسیدگی به صلاحیت آنها در یک فرصت 20 روزه امکانپذیر است؟ ما نباید حق مردم را برای داوطلب شدن در انتخابات نادیده بگیریم، ولی کدام مردم؟ مردمی که صلاحیت داوطلب شدن دارند. باید با این تفکیک صورت گیرد، نه اینکه قانون را به گونهای اصلاح کنیم که هیچکس نتواند برای کاندیداتوری ثبتنام کند. خیلی افرادی که میآیند ثبتنام میکنند شرایط اولیه را ندارند، اما چون قانون هیچ منعی نکرده است میآیند و ثبتنام میکنند، پس باید این ثبتنام منظم و چارچوبمند شود تا شورای نگهبان نیز براساس وظایفی که دارد بتواند به صلاحیتها رسیدگی کند.»
کدخدایی سپس به اقدامات کسانی که در دورهای مسئولیتی داشتهاند اشاره کرد و افزود: «کسی که در یک دوره در انتخابات کاندیدا و انتخاب شده و مسئولیت بهدست میگیرد، طبیعتاً اقدامات بسیاری در دوران مسئولیت انجام میدهد و پس از آن هم کنار میرود؛ اما قطعاً این آمدن و رفتن هزینههایی را برای جامعه داشته است؛ چه کسی باید در این باره پاسخگو باشد؟»
وی در ادامه تاکید کرد: «نظام حزبی در جهت ایجاد نظم در فعالیت سیاسی و ایجاد نظم و قاعده مانع ورود داوطلبانی میشود که صلاحیتهای اولیه را ندارند؛ بهعلاوه ما در نهایت میفهمیم با چه کسی روبهرو هستیم و اگر یک روزی نیاز شد میتوانیم از حزب بابت عملکرد کاندیداهایی که معرفی کرده است، پاسخ بخواهیم. همچنانکه اگر در نتیجه معرفی کاندیدا از سوی آن حزب، هزینهای به نظام تحمیل شد میتوان برخورد لازم را انجام داد.» کدخدایی در بخشی از این گفتوگو به موضوع «رجل سیاسی» و تعریف آن پرداخت: «در جز 5 بند 10 سیاستهای کلی انتخابات، رهبر معظم انقلاب تکلیف کردند که تعاریف و معیارهای رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن معین شود. در این چهار بخش اعضای شورای نگهبان اعلام کردند که رجل سیاسی شخصیتی است که هم از مسائل سیاسی درک روشنی دارد و هم در توسعه ایده سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران نقش مؤثری ایفا کرده باشد.»
کدخدایی در حوزه مدیر و مدبر بودن نیز گفت: «در حوزه مدیر و مدبر بودن هم نکاتی آوردهایم از جمله اینکه همکاران داوطلب هم هنگام ثبتنام در انتخابات معرفی شوند تا ببینیم شخصی که برای ریاستجمهوری داوطلب شده میتواند چند نفر را جهت اداره کشور به دور خود جمع کند؟ و آیا اساساً مدیرانی هستند که این داوطلب را قبول داشته باشند و بپذیرند که با وی همکاری کنند؟ البته این مطلب به این شکل رأی نیاورد و به جای همکار، بحث مشاوران پذیرفته شد.»
وی در ادامه گفت: «به علاوه در قانون جدید پیشبینی کردهایم داوطلبان انتخابات ریاستجمهوری برنامههای خود را ارائه دهند که معلوم شود آیا فرد منتخب پس از پیروزی در انتخابات میخواهد از صفر شروع کند و یا ایدههای برای اداره کشور و حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور دارد؟»