معاون حقوق بشر وزیر دادگستری:
حذف کارتخوان در مطب توهین به مردم و نشانه تخلف پزشک است
معاون حقوقبشر و امور بینالملل وزیر دادگستری گفت: حذف دستگاه کارتخوان در مطب برخی پزشکان توهین به مردم و بیماران است و نشان میدهد که آن پزشک، فرد متخلفی است.
محمود عباسی به ایرنا گفت: ایدهآل این است که در حوزه خدمات پزشکی به طور کلی رابطه مالی بین پزشک و بیمار حذف شود، اگر این اتفاق بیفتد یک گام بلند برای اصلاحات در نظام سلامت است.
عباسی افزود: در برخی از دستگاهها این اتفاق افتاد و شفافیتی که رخ داده، باعث شده که فساد به میزان بسیار زیادی کاهش یابد، مثال عینی آن دفاتر اسناد رسمی است، در این دفاتر به طور کلی و مطلقا رابطه مالی بین ارائهکننده خدمت و مردم وجود ندارد، هر پولی هم باید پرداخت شود با کارت الکترونیک اعتباری، پرداخت میکنند و میزان هزینه پرداختی هم در برگهای که به مردم میدهند، کاملا مشخص است که چقدر آن حقالتحریر دفتر است، چقدر آن مالیات است و به همین ترتیب تا آخر.
وی ادامه داد: باید در مطبها و مراکز پزشکی و درمانی کشور نیز چنین اتفاقی بیفتد، کار دشواری نیست. بدون تردید پرداختهای خارج از هزینههای قانونی که در برخی مراکز پزشکی وجود دارد، پدیدهای زشت، غیر اخلاقی و غیر قانونی است و جرم قابل تعقیب کیفری و تخلف انتظامی است و باید با آن برخورد جدی شود، مردم هم از این مسائل اطلاع دارند و حتما باید مسئولان دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت را در جریان بگذارند.
معاون حقوقبشر و امور بینالملل وزیر دادگستری درباره مصادیق این تخلفات گفت: گاهی کارهای کاملا غیر اخلاقی توسط برخی پزشکان انجام میشود که مثلا دستگاه کارتخوان را در مطب بر میدارند، این مسئله هم توهین به مراجعهکننده است و هم نشان میدهد که آن پزشک، فرد متخلفی است. این مسئله بیشتر در مطب پزشکان دیده میشود و در بیمارستانها کمتر است و هیچ توجیهی ندارد.
عباسی اظهارداشت: الان کنار خیابان هم که یک نفر میایستد و هندوانه میفروشد، دستگاه کارتخوان دارد، چطور میشود یک پزشک در مطبش دستگاه کارتخوان نداشته باشد. بدون تردید معلوم است که پزشک به طور عمدی دستگاه کارتخوان را در مطب نگذاشته است.