kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۲

تصویب قطعنامه ضدایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا به حمایت از آشوبگران





سرویس سیاسی-
اعضای مجلس نمایندگان آمریکا با صدور قطعنامه‌ای از ناآرامی‌های اخیر در برخی از شهرهای ایران حمایت و جمهوری اسلامی را به نقض
حقوق بشر متهم کردند.
مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه با تصویب قطعنامه‌ای با اکثریت قریب به اتفاق آرا، جمهوری اسلامی را به نقض حقوق بشر متهم و از ناآرامی‌های اخیر در برخی شهرهای ایران ابراز حمایت کرد.
براساس گزارش‌ها، قطعنامه 676 به بهانه حمایت از آزادى بیان مردم ایران، محکومیت سرکوب اعتراضات مشروع و دسترسى به فناورى هاى ارتباطى تدوین و با 415 رای مثبت در صحن مجلس نمایندگان آمریکا مورد تصویب قرار گرفت.
براساس گزارش تلویزیون صدای آمریکا، این قطعنامه آنچه که نقض حقوق بشر توسط ایران، فساد و فعالیت‌های بی‌ثبات ساز آن در خارج از جمله حمایت از گروه‌هایی مانند حزب‌الله و حمایت از سوریه خوانده شده را محکوم کرده است.
براساس این گزارش، این قطعنامه از دولت آمریکا می‌خواهد با اعمال تحریم‌های هدفمند، نقض مداوم حقوق بشر از سوی تهران را پاسخ دهد و از دولت‌ها و سازمان‌های دموکراتیک بخواهد به‌طور شفاف، حق مردم ایران را برای زندگی در یک جامعه آزاد حمایت کنند!
هفته گذشته بلافاصله پس از شکل‌گیری برخی تجمعات و ناآرامی‌ها در چند شهر ایران، بسیاری از نمایندگان سنا و مجلس نمایندگان آمریکا همصدا با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از این ناآرامی‌ها اظهار خرسندی کرده و ابراز امیدواری کردند که بتوان از این بهانه برای اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران استفاده کرد.
قطعنامه 675 H. Res. که روز سه‌شنبه به تصویب رسید، از سوی «اد رویس» نماینده جمهوری‌خواه ارائه شده بود و در آن از ناآرامی در ایران حمایت و از دولت آمریکا خواسته شده تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران وضع کند.
در بخشی از این قطعنامه آمده است: [مجلس نمایندگان] به دولت توصیه می‌کند از تحریم‌های هدفمند استفاده کرده و برای برگزاری جلسات اضطراری شورای امنیت سازمان ملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل برای محکوم کردن نقض مداوم حقوق بشر توسط رژیم ایران و ایجاد سازوکاری که بر اساس آن شورای امنیت بتواند این موارد نقض را رصد کند، تلاش کند.
این قطعنامه همچنین از دولت آمریکا خواسته با تسریع صدور مجوزهای لازم، امکان استفاده از فناوری‌های ارتباطی در داخل ایران را فراهم کند. از شرکت‌های ارتباطی هم خواسته شده درخواست‌های دولت ایران برای محدود شدن دسترسی به برخی نرم‌افزارهای پیام‌رسان را نپذیرند.
قطعنامه‌های صادره مجلس نمایندگان و سنا ماهیت اعلام موضع و توصیه‌ای دارند و فاقد اثر اجرایی هستند.
واکنش دستگاه دیپلماسی
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به قطعنامه مداخله‌جویانه مجلس نمایندگان آمریکا پیرامون برخی اغتشاشات در ایران، ضمن محکومیت شدید این قطعنامه، گفت: مصوبه مداخله‌جویانه کنگره آمریکا موضوعی مردود، امری کاملا مذموم و غیرقابل پذیرش است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با‌اشاره به رویه نابخردانه، به دور از منطق و خلاف موازین و قوانین بین‌المللی دولت آمریکا برای دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، گفت: اقداماتی مانند تصویب این قطعنامه و اظهارات و تحرکات خصمانه دولت آن کشور علیه ملت رشید ایران که از ماهیت زیاده خواهی و خوی سلطه طلبی حاکمان آمریکا ناشی می‌شود، همواره و همیشه برای مردم خردمند ایران شناخته شده و بی‌شک سیاستی شکست خورده است.
اشک تمساح
مقامات سابق و فعلی آمریکا در اظهارنظرهای متعدد مدعی شده‌اند که «جنگ ما با مردم ایران نیست،اختلافات ما با حکومت این کشور است». این ادعا در حالی است که مقامات این کشور از هیچ اقدامی برای فشار به مردم ایران دریغ نمی‌کنند.
 برای نمونه در هفته‌های گذشته پس از وقوع حادثه تلخ زلزله کرمانشاه،خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خواستار رعایت تحریم‌ها در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان ایرانی شد. رسانه‌ها مدتی بعد گزارش دادند تفاسیر سخت‌گیرانه از این بیانیه باعث شده فیس‌بوک و برخی سایت‌های خیریه صدها هزار دلار کمک‌های مردمی جمع‌آوری‌شده در خارج از ایران برای کمک به حادثه‌دیدگان زلزله کرمانشاه را مسدود کنند.
مواردی همچون تحریم دارو، غارت 2 میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، تصویب بیش از 80 طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا،تصویب قانون سیاه چاله تحریم‌ها و پابرجا ماندن تحریم سوئیفت تنها بخش کوچکی از دشمنی آمریکا با مردم ایران است.
در روزهای اخیر مقامات آمریکایی از اغتشاشات در ایران دفاع کرده و برای ایرانیان‌اشک تمساح ریختند. این در حالی است که ترامپ حدود سه ماه پیش مردم ایران را «ملت تروریست» خطاب کرد.
به دنبال آشوب‌های چند روز گذشته که پس از اعتراض بحق گروهی از مردم به مشکلات معیشتی صورت گرفت عده‌ای با منحرف کردن مطالبات معترضین،در نقش پیاده نظام دشمن حاضر شده و بر موج اعتراضات مردمی سوار شدند و از آن برای رسیدن به هدف اصلی خود یعنی براندازی جمهوری اسلامی سوءاستفاده کردند، آمریکا نیز پیام این دسته از آشوبگران که به تخریب اموال عمومی و آسیب زدن به مردم بی‌گناه دست زده‌اند را دریافت کرده و با حرکت به سمت تحریم‌های بیشتر معیشت مردم را هدف گرفت.
گرای تحریم
اما گرای تحریم از سوی آشوبگران و فتنه گران مسبوق به سابقه می‌باشد.
رژیم تحریم‌های فعلی ایران، ریشه در قطعنامه 1929 شورای امنیت دارد که 25 خرداد 1389 (ژوئن 2010) صادر شد.  تمام تحریم‌های یکجانبه‌ای که اکنون به‌عنوان تحریم‌های موثر علیه ایران از آنها یاد می‌شود (تحریم‌های انرژی و مالی) در واقع براساس زیرساخت حقوقی که در این قطعنامه ایجاد شد، اعمال شده است.
بنابر مستندات و شواهد متعدد، قطعنامه 1929 که دقیقا در سالگرد فتنه 88 تصویب شد، محصول تعامل راهبردی آمریکا و متحدانش درباره نحوه کمک به فتنه 88 در ایران بود و یکی از خروجی‌های بازنگری استراتژیک آمریکا در سیاست خود درباره ایران پس از فتنه 88 است.
با وجود ظاهرسازی بی‌سابقه آمریکا، اروپا و رژیم صهیونیستی و برخی دنباله‌های داخلی درباره هدف قطعنامه 1929 و تلاش به ظاهر وسیع برای مرتبط نشان دادن آن با سیاست هسته‌ای ایران، مرور روند تحولات و مطالعه مجموعه اظهارات و تحلیل‌های منابع و مقام‌های غربی در فاصله زمانی فروردین 89 تا روز تصویب قطعنامه، حاوی نشانه‌های بسیار روشنی است در این باره که هدف اصلی این قطعنامه یک تنفس مصنوعی و ایجاد فرصت برای فتنه‌گران و با هدف براندازی جمهوری اسلامی ایران بوده است.
«جان بولتون» نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و مذاکره‌کننده ارشد در تدوین تحریم‌ها، در تحلیل حوادث سال 88 در ایران گفت:«این ناآرامی‌های ایران در سال 88 بود که گزینه تحریم ایران را که بیش از دو سال از دستور کار خارج شده بود، مجددا به روی میز برگرداند».
همچنین «استوارت لوی» معاون وقت وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی با‌اشاره به بی‌ثبات سازی کشور توسط فتنه‌گران گفت: «مهم‌ترین اتفاقی که رخ داده این است که آمریکا تصور می‌کند تحریم‌ها با اوضاع سیاسی آشفته ایران ترکیب خواهد شد و این چیزی است که آمریکا به آن امید بسته است».
یک سال پیش-دی ماه 95 - نیز سی نفر از ضد انقلاب خارج‌نشین طی نامه‌ای به ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خواستار اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران با بهانه‌های حقوق بشری و حمایت از تروریسم شدند.
خروج از برجام
رئیس‌جمهور آمریکا بایستی هر ۹۰ روز یک‌بار تحریم‌هایی که در قوانین مختلف آمریکا به بهانه‌های هسته‌ای علیه ایران صادر شده‌اند را تعلیق کند.
بر همین اساس ترامپ با دو ضر‌ب‌الاجل روبرو است. یکی از آنها گزارش درباره پایبندی ایران به مفاد برجام است و دیگری تمدید معافیت‌های تحریمی برای ایران است که عدم تمدید این معافیت‌های تحریمی به مفهوم خروج آمریکا از برجام می‌باشد.
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که انتظار می‌رود دولت آمریکا روز جمعه(فردا) درباره ادامه تعلیق تحریم‌ها علیه ایران مطابق با برجام تصمیم‌گیری کند.
رویترز در این زمینه گزارش داد، ترامپ قرار است اواخر هفته جاری میلادی با رکس تیلرسون وزیر خارجه و جیمز متیس وزیر خارجه آمریکا در این زمینه دیدار و رایزنی کند.
به گزارش فارس، دیوید گلدشتاین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما انتظار داریم که روز جمعه این تصمیم گرفته شود و مسلما در ارتباط با موضوع جلساتی هم برگزار خواهد شد.
«سارا سندرز» سخنگوی کاخ سفید نیز از نامشخص بودن تصمیم ترامپ در قبال آینده تحریم‌های ایران خبر داد. آنطور که سندرز گفته «ترامپ هنوز تصمیم نهایی را درخصوص صدور معافیت‌های تحریمی برای ایران نگرفته است».
پایگاه تحلیلی پولیتیکو به نقل از پیش‌بینی برخی مشاوران رئیس‌جمهور آمریکا گزارش کرد که ترامپ احتمالاً معافیت‌های تحریمی برای ایران را تمدید می‌کند و بار دیگر پایبندی تهران به برجام را رد خواهد کرد.
امتیازهای استراتژیک
آمریکا در پسابرجام با سیاست‌های دوگانه همواره در پی آن بوده است تا هزینه سرمایه‌گذاری و ریسک تجارت خارجی را برای ایران بالا نگه دارد.
آمریکا با همراهی کشورهای اروپایی 1+5 (با بازی پلیس خوب-پلیس بد) در پی آن است تا اقتصاد ایران را گروگان گرفته تا از کشور و ملت و انقلاب امتیازهای استراتژیک بستانند. بنابراین امید محض بستن به برجام، پالس فرستادن به غرب برای طلبکاری بیشتر است.
پس از امضای برجام تا به امروز این توافق بارها و بارها از سوی طرف مقابل و علی الخصوص آمریکا به صورت فاحش نقض شده است.اما متاسفانه دولت هیچگاه واکنش متقابلی به این گستاخی نشان نداد.