kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۸
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱
معاون وزیر امور خارجه:

نگاه ایران به عراق طایفه‌ای نیست

معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه با رد حمایت ایران از گروهی خاص در عراق، گفت: نگاه ما به عراق نگاه طایفه‌ای نیست و ورود به عراق با انگیزه طایفه‌ای به نفع ایران، عراق و منطقه نیست.
به گزارش فارس، حسین امیرعبداللهیان دیروز (چهارشنبه) در مصاحبه با شبکه العالم با اشاره به انتخابات عراق گفت: این انتخابات برای اولین بار و بدون حضور نظامی نیروهای آمریکا و در شرایط استقلال سیاسی و حاکمیتی دولت منتخب مردمی عراق برگزار شد.
امیرعبداللهیان در پاسخ به این سؤال که برخی ایران را به مداخله در عراق به نفع برخی گروه‌ها متهم می‌کنند، گفت: ما مایلیم که به صراحت اعلام کنیم که جمهوری اسلامی ایران دارای نفوذ معنوی در منطقه و از جمله در عراق است و این نفوذ به مشترکات تاریخی، فرهنگی، دینی، اعتقادی و به تاریخ و جغرافیای دو کشور برمی‌گردد.
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه، در پاسخ به این سؤال که رسانه‌های برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سفر محرمانه نوری مالکی صحبت می‌کنند؛ اما عراق و مشخصاً موسوی مشاور نخست‌وزیر این امر را تکذیب کردند، اظهار داشت: مالکی مقام اول اجرایی و به تعبیری به عنوان نخست‌وزیر بالاترین مقام در جمهوری عراق هستند، سفر ایشان به جمهوری اسلامی ایران هر زمان که انجام شده است، کاملاً رسمی و علنی و آشکار صورت گرفته است. هیچ گونه سفر محرمانه از سوی مالکی به تهران انجام نشده است و هرگونه سفر در چارچوب رسمی و قانونی خود انجام خواهد شد.
معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار با تیتر ماور رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که به ایران سفر کرده است با تقدیر از تلاش‌های صلیب سرخ جهانی در حوزه‌های مختلف مأموریتی، مسئولیت این نهاد را در سوریه سنگین برشمرد و ضمن تشریح تجربیات کشورمان در امر کمک‌رسانی به مردم سوریه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای هرگونه همکاری با صلیب سرخ جهانی در حل مشکلات انسانی در سوریه را اعلام کرد.