kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۸۲
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰

صادرات 9 میلیاردمترمکعب گاز در سال 92

مدیرعامل شرکت ملی گاز از تولید 145 میلیارد مترمکعب گاز و صادرات 9میلیارد مترمکعب گاز در سال 1392 خبر داد.
حمیدرضا عراقی دیروز در حاشیه دومین روز برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری گفت که در سال گذشته 6 میلیارد مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد شده است.
وی با بیان این که ایران بزرگترین دارنده ذخایر گازی جهان و سومین تولیدکننده و مصرف کننده این سوخت به شمار می‌رود، تصریح کرد تاکنون به بیش از یک هزار شهر و 15 هزار روستا در کشور گازرسانی شده است.
معاون وزیر نفت در امور گاز با تاکید بر لزوم صرفه جویی افزود: قصد داریم از طریق صرفه جویی مصرف گاز در داخل، میزان صادرات و تزریق به میادین نفتی را افزایش دهیم.
به گفته عراقی به ازای راه اندازی هر دو فاز پارس جنوبی و افزوده شدن 80 میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز در کشور به احداث یک خط لوله 56 اینچی جدید نیاز داریم.
وی با بیان این که احداث هر خط لوله جدید سه میلیارد دلار هزینه و حدود سه سال زمان نیاز دارد، گفت: در چهار سال گذشته نه تنها به ظرفیت تولید گاز از پارس جنوبی اضافه نشد، بلکه در احداث خطوط لوله نیز موفقیتی نداشتیم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز از برنامه‌ریزی صرفه جویی مصرف 20 تا 25 میلیون مترمکعب گاز در سال جاری خبر داد.
عراقی افزود: شرکت ملی گاز در نظر دارد از ظرفیت بخش خصوصی برای گازرسانی به روستا‌ها و ذخیره سازی گاز به شیوه مینی ال‌ان‌جی حمایت کند.
وی با بیان این که شرکت ملی گاز در پایان سال 1392 بیش از 20 هزار میلیارد ریال (2000 میلیارد تومان ) بدهکار بود اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده نه تنها بدهی خود را تسویه می‌کنیم بلکه قراردادهای جدید نیز منعقد خواهیم کرد.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری به هدر رفت گاز از شبکه سراسری اشاره کرد و گفت که قصد داریم از طریق سیستم مانیتورینگ جلوی هدررفت انرژی را بگیریم. تخمین زده می‌شود سالانه بین هفت تا هشت میلیارد متر مکعب گاز محاسبه نمی‌شود.
معاون وزیر نفت در امور گاز در خصوص واردات گاز از ترکمنستان گفت: سال گذشته می‌توانستیم گاز بیشتری تولید کنیم اما به علت وجود تحریم و نپرداختن پول گاز، افزایش واردات گاز امکانپذیر نشد.
وی به راه‌اندازی مخازن ذخیره گاز شوریجه در شمال شرق کشور اشاره کرد و گفت: علیرغم کاهش نیاز به گاز ترکمنستان، واردات از این کشور ادامه می‌یابد. ظرفیت زیادی برای صادرات گاز و تزریق گاز به میادین نفتی وجود دارد، بنابراین واردات از ترکمنستان کاهش نخواهد یافت.
وی تاکید کرد با راه اندازی مخزن شوریجه نیاز ما به گاز ترکمنستان کاهش می‌یابد و می‌توانیم از یک موضع برتر با این کشور مذاکره کنیم.
وی در بخش دیگری از این نشست خبری با اشاره به تعیین نرخ 2 هزار و 650 ریال (265تومان) برای خوراک و سوخت پتروشیمی‌ها گفت: 265 تومان معادل 10 سنت می‌شود که ترکیبی از نرخ خوراک و نرخ سوخت است بنابر این تعیین این نرخ تخلف از مصوبه مجلس به شمار نمی‌رود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: مسئولان شرکت ملی نفت ایران قول داده‌اند در سال‌های 1393 و 1394 فازهای 12 و 15 و 16 و 17 و 18 پارس جنوبی به مدار تولید وارد شود و ظرفیت تولید گاز 800 میلیون متر مکعب در روز افزایش پیدا کند.
وی تاکید کرد برای توسعه صنعت گاز سالانه به طور متوسط به چهار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جدید نیاز داریم.
وی در خصوص مذاکره با قرارگاه خاتم الانبیاء برای اجرای پروژه‌های صنعت گاز اظهار داشت: مشکلاتی در قراردادهای شرکت گاز با قرارگاه وجود داشت که در نهایت تصمیم گرفته شد این قرارداد‌ها به صورت مهندسی، تامین کالا و ساخت(‌ای پی سی) ادامه پیدا کند، بنابراین خاتم الانبیاء از پروژه‌های گازی خلع ید نمی‌شود.
وی تاکید کرد با توجه به تغییر نوع قرارداد‌ها برای بخشی از پروژه‌ها مناقصات جدید برگزار خواهد شد.
عراقی در خصوص انتقادات مردمی مبنی بر افزایش بی سابقه مبلغ قبوض گاز گفت: افزایش مبلغ قبض‌های گاز به دلیل مصرف زیاد مشترکان در فصل زمستان بوده و هنوز نرخ‌های جدید اعمال نشده است.
وی تاکید کرد در صورت افزایش مصرف،نرخ قبض ‌ها به صورت پلکانی افزایش می‌یابد.