kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

توضیحات وزارت صنعت درباره یک خبر و پاسخ کیهان


وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی درج خبری با عنوان «رشد 450 درصدی واردات فرش و صنایع دستی» در تاریخ 96/10/1 در روزنامه‌کیهان، جوابیه‌ای ارسال کرد.
در این جوابیه آمده است:
در تیتر خبر مذکور تلاش شده است رویکردی منفی از بزرگ‌نمایی درصدی یک عنوان وارداتی  اتخاذ گردد لکن بدیهی است تلاشی برای رعایت اخلاق رسانه‌ای صورت نگرفته است. اکنون نظام آماری کشور آمار به‌روز 9 ماهه را ارائه کرده است که بر این اساس ما تنها در موضوع فرش دستباف با افزایش 26 درصدی صادرات رقم 248 میلیون دلار در سال 95 به 312 میلیون دلار در سال 1396 مواجه هستیم. روشن است که رقم 306 هزار دلاری واردات فرش دستباف که عمدتا به مرجوعیات شستشو و رفو مربوط است محلی از اعراب در موضوع رشد صادراتی این محصول ندارد. در مورد فرش ماشینی نیز همین اعداد به قرار صادرات 95 به ارزش 220 میلیون دلار، صادرات 96 به ارزش 243 میلیون دلار و بر این اساس با بیش از 10 درصد رشد ارزشی همراه بوده است. همچنین در همین محصول در هشت ماهه نخست سال جاری، شاهد 240/5 تراز مثبت ارزشی و 36/6 وزنی بوده‌ایم. در مجموع از سوی دیگر و در یک نگاه کلی به عنوان محصولات فرش و صنایع دستی با بیش از 30 درصد رشد ارزشی صادرات و 2 درصد رشد وزنی مواجه‌ایم.
ارزش این رشد در عددی بیش از 300 میلیون دلار محاسبه گردیده‌ است، لکن واردات در این بخش که عمدتا به کالاهایی با شرایط خاص از جمله ظروف شیشه‌ای و یا مرجوع فرش برای رفو و  شستشو در مجموع کمتر از 1/6 میلیون دلار بوده است که به حسب شرایط بازار، مصرف داخلی و نیازهای زودگذر و در برابر تراز مثبت 300 میلیون دلاری کاملا طبیعی است.
کیهان:
الف: این خبر به نقل از خبرگزاری ایسنا منتشر شده و روزنامه کیهان هیچ‌گونه دخل‌و‌تصرفی در اصل خبر نکرده است.
ب: خبرگزاری مذکور برای این خبر از تیتر «واردات فرش و صنایع دستی ترمز برید» استفاده کرده بود که تیتری گزنده است و با تیتر معمولی‌ کیهان قابل مقایسه نیست اما وزارت صنعت هیچگونه واکنش یا پاسخی به منبع اصلی خبر نداشته و صرفا برای روزنامه کیهان توضیحاتی ارسال کرده است!
ج: در حالی وزارت صنعت از عبارت «بدیهی است تلاشی برای رعایت اخلاق رسانه‌ای صورت نگرفته است.» استفاده کرده که آمار ارائه شده صحت داشته و مورد قبول تلویحی روابط عمومی این وزارتخانه نیز قرار گرفته است!