kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۱۸۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۵
نوبخت:

اعتبارات لازم را در کوتاه‌ترین فرصت به مناطق زلزله‌زده کرمان خواهیم رساند



معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: اعتبارات لازم را در کوتاه‌ترین فرصت به مناطق زلزله‌زده کرمان خواهیم رساند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدباقر نوبخت در جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران استان کرمان که در محل سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان برگزار شد با‌اشاره به اینکه امیدواریم تمام مشکلات با همدلی و همکاری حل شود اظهار داشت: آخرین مصوبه دولت در روز چهارشنبه مصوبه‌ای برای پرداخت بیش از 51 میلیارد تومان کمک بلاعوض و 210 میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت به زلزله‌زدگان بود.
وی با بیان اینکه در جلسه روز یکشنبه هیئت دولت نیز مصوبه دیگری را برای مردم زلزله‌زده کرمان خواهیم گرفت گفت: به نمایندگی از رئیس‌جمهور به کرمان آمدم تا سلام و پیام او را به مردم زلزله‌زده برسانم.
معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید از همه مسئولان استانی و شهرستانی کرمان تشکر کنم که تلاش کردند تا قسمتی از آلام مردم در مناطق زلزله‌زده کاهش پیدا کند، افزود: من تحت تاثیر ادب و فرهنگ مردم کرمان در این بازدید قرار گرفتم.
وی با بیان اینکه مردمی که هستی خود را از دست داده بودند درخواست خود را با ادب و فرهنگ بیان می‌کردند گفت: این فرهنگ و ادب مردم کرمان برای من جای شرمندگی داشت.
نوبخت با بیان اینکه بنیاد مسکن باید با فوریت وارد عمل شود تصریح کرد: اعتبارات لازم را در کوتاه‌ترین فرصت خواهیم رساند.
وی با ‌اشاره به اینکه آنچه در گذشته مقاوم‌سازی صورت گرفته امروز ایمن‌سازی و نتایج آن را دیدیم تصریح کرد: ایمن‌سازی همیشه باید مورد تاکید باشد و اماکن تجاری و اداری نیز باید ارزیابی خسارت شده و نسبت به بازسازی آنها اقدام شود.
رئیس‌سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور افزود: اماکن دولتی زیادی خسارت دیدند که محل مراجعه مردم در بخشی از روز است و باید حتما ایمن باشند.
وی با بیان اینکه مصوبه اخیر مجلس در ارتباط با کرمانشاه قطعا به کرمان هم تعمیم داده می‌شود گفت: خواست دولت هم این هست که استان کرمان هم در کنار کرمانشاه دیده شود.
نوبخت با بیان اینکه استان کرمان یک تفاوت با استان‌های زلزله‌زده دیگر دارد خاطر نشان کرد: این تفاوت در وجود معادن کرمان است که آثار رنج معدن را در چهره مردمان این شهرها دیدیم و دیدیم که شغل آنها با مشکل روبه‌رو شده است و ایمنی کارگران باید حتما لحاظ شود.
وی با تاکید بر اینکه جمع‌بندی خسارات به ما ارسال شود تا تصمیم نهایی در دولت گرفته شود افزود: در آینده نزدیک به کرمان خواهم آمد و از پیشرفت کار ارزیابی خواهم کرد.
بازسازی خانه‌های روستایی در استان کرمان ضروری است
همچنین رئیس‌سازمان مدیریت بحران کشور با‌اشاره به اینکه کرمان استانی زلزله‌خیز است گفت: بازسازی خانه‌های روستایی در این استان ضروری است.
اسماعیل نجار در این جلسه با ‌اشاره به عملکرد ستاد مدیریت بحران استان کرمان اظهار داشت: ستاد مدیریت بحران استان کرمان در اولین لحظات پس از زلزله تشکیل شده و مردم آسیب‌دیده احساس رضایت داشتند.
وی با ‌اشاره به اینکه کرمان استانی زلزله‌خیز است تصریح کرد: بازسازی خانه‌های روستایی در این استان ضروری است.
رئیس‌سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه زلزله هجدک خوشبختانه هیچ جان‌باخته‌ای نداشت خاطر نشان کرد: دلیل اصلی آن بازسازی منازل مسکونی در گذشته بوده است.
نجار با بیان اینکه ظرفیت بازسازی در کشور هست گفت: ساخت 200 هزار واحد مسکونی در سال باید افزایش پیدا کند تا در یک بازه زمانی کوتاه تمام کشور بازسازی انجام شود.
زلزله کوهبنان به روستاهای راور در نزدیکی کانون زلزله نیز خسارت وارد کرده است
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: روستاهای راور تا کانون زلزله حدود ۲۰ کیلومتر فاصله دارند و میزان خسارت‌ها همانند کوهبنان جدی است.
محمدرضا پورابراهیمی در این جلسه  اظهار‌داشت: زلزله در کانون معادن کرمان اتفاق افتاد که ظرف 20 روز گذشته معادن تعطیل شدند و عملا امکان کارکردن در معدن وجود ندارد.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به اینکه در قوانین و مقررات قانون نوشته‌ایم که حق استان کرمان از خزانه در بحث معادن پرداخت شود اما این کار انجام نشده است گفت: حقوق معادن در استان کرمان باید بر اساس قانون پرداخت شود.
وی بیان کرد: درخواست داریم بر اساس حکم صریح قانون سهم استان کرمان از حقوق دولتی معادن که به خزانه دولت واریز شده پرداخت شود تا نسبت به ایمن‌سازی معادن که هزاران کارگر مظلوم در آنها کار می‌کنند، هزینه شود.
پورابراهیمی افزود: در قانون برنامه ششم مصوب شد که از فروش مواد معدنی یک درصد به حوزه زیرساختی کشور اختصاص پیدا کند اماهیچ اقدامی انجام نشده و این نگرانی وجود دارد که این پول پرداخت شود اما در استان هزینه نشود.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در حال حاضر شرکت‌های معدنی در استان کرمان آمادگی کامل دارند که یک درصد خود را پرداخت کنند اما از این بابت نگران هستند که این پول به استان بر نگردد.
وی با‌اشاره به مصوبه مجلس در مورد کمک به زلزله‌زدگان در کشور گفت: در مورد مصوبه اخیر مجلس در طرح کمک به منطقه زلزله‌زده مصوبه با رویکرد زلزله کرمانشاه تنظیم شده بود اما با وقوع زلزله در کرمان و پیگیری مجمع نمایندگان استان کرمان در نهایت این مصوبه برای استان کرمان و کرمانشاه گرفته شد.
رئیس‌کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با‌اشاره به اینکه بر اساس این مصوبه که با تصویب شورای نگهبان عملیاتی می‌شود سهم استان کرمان لحاظ شود افزود: مقرر شد که 200 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای بازسازی مناطق زلزله‌زده و 100 میلیون دلار نیز به‌عنوان کمک به بازسازی مراکز عمومی در نظر گرفته شود.
۱۰۰ هزار خانه خشت و گلی
 در هفت شهر جنوبی کرمان وجود دارد
نماینده مردم شهرستان‌های کهنوج، منوجان، قلعه‌گنج، فاریاب و رودبار‌جنوب در مجلس شورای اسلامی گفت: بالغ بر ۱۰۰ هزار خانه خشت و گلی در هفت شهر جنوبی کرمان وجود دارد که با وقوع یک زلزله ۶ ریشتری فاجعه ملی ایجاد خواهد شد.
احمد حمزه در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان اظهار‌داشت: از حدود 20 روز قبل تاکنون حدود هزار و 400 زمین‌لرزه در استان کرمان به‌وقوع پیوسته که 36 مورد آن مربوط به شهرستان فاریاب است.
وی با ‌اشاره به اینکه این زمین‌لرزه‌ها یک هشدار جدی برای علاج واقعه قبل از وقوع آن است گفت: یکی از گسل‌های فعال استان کرمان در جنوب کرمان و در منطقه فاریاب است که مردم در جنوب کرمان را تهدید می‌کند.
وی افزود: اگر یکی از زلزله‌های شدیدی که در شمال استان کرمان اتفاق افتاده در جنوب کرمان انجام شود، یک فاجعه بزرگ ایجاد خواهد شد.
وی تصریح کرد: تمام این ساختمان‌ها بدون هیچ اسکلتی ساخته شده‌اند و با وقوع یک زلزله 6 ریشتری تمام مردم زیر آوار می‌مانند.
حمزه با ‌اشاره به اینکه باید با تسهیلات مناسب بحث بازسازی این خانه‌ها در دستور کار ویژه قرار گیرد تاکید کرد: تمام خانواده‌ها در این منطقه پرجمعیت هستند و در صورت بحران و زلزله در شب یک فاجعه ملی ایجاد خواهد شد.
وی گفت: یکی از مطالبات موکلین ما این است که چرا با کوچکترین برف و بارانی در شما کشور همه امکانات به آن سمت ارسال می‌شود اما در جنوب کرمان با همه بلایایی که به وقوع می‌پیوندد هیچ حضوری از مسئولان را نداشتیم.
وی با بیان اینکه وضع بیمارستان‌های ما خوب نیست و در بازدید از ساختمان انتقال خون کرمان دیدم که تمام دیوارهای این ساختمان ترک خورده است افزود: این ساختمان محل مراجعات مردمی است و کارکنان در این ساختمان نیز ایمن نیستند.
وزرای دولت از مناطق زلزله‌زده کرمان بازدید کنند
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم وزرای دولت از مناطق زلزله‌زده کرمان بازدید کنند.
شهباز حسن‌پور نیز در این جلسه  اظهار‌داشت: هنگام وقوع زلزله آمادگی بسیار بالایی در مجموعه دولت در کرمان وجود داشت و ستاد بحران در اولین لحظات وقوع زلزله تشکیل شد.
وی با ‌اشاره به اینکه در 200 سال گذشته بیشترین زلزله در استان کرمان بوده و بیشترین تلفات جانی را در کرمان داشتیم گفت: 10 هزار نفر بعد از زلزله در دو شهرستان بردسیر و سیرجان برای بازسازی منازل مسکونی ثبت‌نام کردند اما تسهیلات وجود ندارد.
وی با بیان اینکه در بحث بودجه مشکل اساسی کرمان پایه بودجه‌ای ضعیف استان است افزود: مشکلات دولت را می‌دانیم اما لازم است که استان کرمان که استانی زلزله‌خیز است به‌صورت ویژه دیده شود.
۱۴ مدرسه کوهبنان در زلزله آسیب جدی دیده‌اند؛ ۵ مدرسه تخلیه شد
مدیرکل آموزش وپرورش استان کرمان با ‌اشاره به اینکه ۱۴ مدرسه در کوهبنان آسیب جدی دیده‌اند گفت: پنج مدرسه به صورت اضطراری تخلیه شده است.
محمد محسن‌بیگی گفت: به واسطه شدت زلزله 14 مدرسه در شهرستان کوهبنان آسیب جدی دیده‌اند.
وی با بیان اینکه از این تعداد مدارس، 5 مدرسه به صورت اضطراری تخلیه شده‌اند گفت: از بقیه مدارس آسیب دیده هم مجبوریم که با احتیاط استفاده کنیم.
مدیرکل آموزش وپرورش استان کرمان با بیان اینکه از این 5 مدرسه، دو مدرسه در کیانشهر و سه مدرسه در روستای جور و شهر کوهبنان است افزود: دانش‌آموزان این مدارس به شیفت دوم دیگر مدارس انتقال داده می‌شوند.
وی با‌ اشاره به وجود 54 مدرسه در شهرستان کوهبنان تصریح کرد: در بررسی‌های انجام شده 30 مدرسه در این شهرستان نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی هستند.