معاون وزیر راه و شهرسازی:
یک ریال از سهم فروش گازوئیل به راهآهن پرداخت نشده است
مدیرعامل راهآهن گفت: در ماده ۷۰ بهعنوان قانون رسمی مجلس ۱۰ درصد از حق فروش گازوئیل بهحق دسترسی راهآهن اختصاص یافته اما تاکنون یک ریال از این مبلغ را دریافت نکردهایم.
به گزارش راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده با اشاره به اینکه در ماده ۷۰ بهعنوان قانون رسمی مجلس ۱۰ درصد از حق فروش گازوئیل بهحق دسترسی راهآهن اختصاصیافته است اظهار داشت: متأسفانه تاکنون یک ریال از این مبلغ را دریافت نکردهایم؛ بنابراین اگر چشممان به دست دولت باشد، کماکان به نتیجهای نمیرسیم.
وی با اشاره به اینکه هنوز صاحبان شرکتهای ریلی، به دولت وابسته و درصد کمی بخش غیردولتی واقعی را تشکیل میدهند، افزود: متأسفانه در حال حاضر در صنعت ریلی، مدیران دولتی حضور دارند که ضوابط دولتی بر آنها حاکم نیست و این امر آسیب زیادی را به صنعت حملونقل ریلی زده است. در چنین شرایطی بخش خصوصی هر ضرر و زیانی را متعلق به خود میداند.
مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه یکی از مشکلات راهآهن این است که صاحبسهم اصلی حاضر به حل مسئله خود نیست، تصریح کرد: باید بپذیریم که بیش از ۷۰ درصد شرکتهای خصوصی در واقع خصولتی و حاکمیتی هستند. محمدزاده با انتقاد از دیرکرد پرداختهای شرکتهای بخش خصوصی افزود: سهم شرکت راهآهن از حمل نقل بار کشور حدود ۲۰ درصد بوده است، که این سهم در سال ۹۲ به حدود 9/8 درصد تقلیل پیدا کرد. راهآهن در سال ۹۲ بالغ بر ۳۲ میلیون تن و در سال ۹۵به میزان۴۰ میلیون تن بار حمل کرده است.
وی متوسط سهم حق دسترسی راهآهن در بخش باری را ۵۷ درصد عنوان و خاطرنشان کرد: در حال حاضر متوسط سهم دسترسی ما در بخش باری زیر ۲۰ درصد رسیده است. همچنین بر اساس تمام گزارشهای مستند، در طی چهار سال گذشته درآمد راهآهن ثابت بوده است. علاوه بر این هزینههای راهآهن که اکثراً پرسنلی بوده و متوسط بر اساس قوانین کشوری سالی 19/4 درصد افزایشیافته است. مدیرعامل راهآهن با تأکید بر اینکه در حوزه بار حدود ۳۰۰ میلیارد تومان زیان داشتیم گفت: بر اساس گزارشهای سازمان حسابرسی در سال ۹۵، راهآهن ۷۹۰ میلیارد تومان در حوزه مسافری هزینه کرده است.