kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۸۲۱
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

با سیاست‌های نئولیبرالی دولت در اقتصاد انتخابات‌های بعدی را می‌بازیم



سرویس سیاسی-
روزنامه آرمان در گفت‌وگو با یک فعال اصلاح‌طلب نوشت: «به نظر من دولت راهکار درستی در پیش نگرفته است. ما اکنون با لشکر ذخیره بیکاران مواجه‌ایم که صرفا حاشیه‌نشین نیستند بلکه در دانشگاه‌ها و کوی و برزن دیده می‌شوند. اکنون اقتصاد ما با وضعیت بغرنجی مواجه است و دولت راه‌حل نئولیبرالی را در پیش گرفته است. در این اندیشه امنیت سرمایه‌داران بیشتر و برخی خدمات مانند آموزش و بهداشت کالا‌سازی می‌شوند و پول آنها را از بدنه جامعه می‌گیرند. این سیاست‌ها دولت روحانی را متضرر خواهدکرد... با این سیاست‌های نئولیبرالی در سال‌های 98 و 1400 شکست خواهیم خورد‌.»
لازم به ذکر است که در ایران پس از انقلاب اسلامی، اقتصادِ نئولیبرالی از زمان ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی آغاز شد.
کارشناسان معتقدند که نگرش نئولیبرالی که راه‌حل چیره شدن بر مشکلات اقتصادی کشور را به کوتاه کردن نقش اقتصادی دولت و ادغام اقتصاد ایران در شبکه سرمایه‌داری جهانی پیوند می‌زند به هیچ روی توجیه‌پذیر نیست و مانعی بزرگ در مسیر پیشرفت کشور است.

عزاداری برای یک جاسوس
روزنامه زنجیره‌ای شرق در شماره دیروز خود به نتایج سفر وزیرخارجه انگلیس به ایران و پرونده نازنین زاغری پرداخت.
شرق در این گزارش با تمرکز بر روی برخی کلمات احساسی مانند بچه‌دار بودن نازنین زاغری و...خواسته است این گونه القا کند که وی بی‌گناه زندانی است و بایستی آزاد شود!
در این گزارش نتیجه سفر وزیرخارجه انگلیس به ایران را دستان خالی وی خوانده و آورده است: «یکی از اهداف اصلی این سفر دو روزه که از عمان شروع شد و به تهران رسید، تعیین ‌تکلیف پرونده نازنین زاغری شهروند ایرانی- بریتانیایی، بود که ١٩ ماه است در ایران زندانی است، اما بر مبنای اخبار رسمی‌اي که از ملاقات‌های وزیر خارجه در تهران منتشر شده، توضیحی در مورد این پرونده قضائی مطرح نشده است.»
بر اساس گزارش شرق « پرونده زاغری که کودک کوچکی هم دارد، در حالی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته که گفته می‌شد برای ملاقات با خانواده‌اش به تهران سفر کرده‌ است، اما جانسون چندی پیش در نشستی در لندن درحالی‌که می‌خواست از بی‌گناهی زاغری سخن بگوید گفت که او در ایران به آموزش خبرنگاری مشغول بوده‌ است. این اظهارات او موضوع پرونده زاغری را پیچیده‌تر کرد.»
شرق در ادامه به طلب 450 میلیون پوندی ایران از انگلیس‌ اشاره کرده و آورده است: «هنوز مشخص نیست مطالبه ٤٥٠‌میلیون ‌پوندی ایران از انگلیس به چه صورت و در چه زمانی قرار است، پرداخت شود. همه اینها در حالی است که انگلیس در حال طی کردن مراحل خروج از اتحادیه اروپاست؛ اقدامی که از یک‌سو می‌تواند خست انگلیسی را در پرداخت این‌گونه مطالبات بیشتر کند و از دیگر سو می‌تواند منجر به تغییر در سیاست خارجی این کشور ‌شود؛ تغییری که هنوز مشخص نیست این کشور را بیشتر به سمت آمریکا متمایل می‌کند یا اینکه نزدیک به اتحادیه اروپا نگاه می‌دارد؟»
گفتنی است وزیر امور خارجه انگلیس در حالی با ژست طلبکارانه موضوعاتی همچون پرونده زندانیان امنیتی دوتابعیتی، مسائل منطقه‌ای و مسئله برجام را در پوشه‌ای قرمز به ایران آورده بود که اتفاقا باید درباره عملکرد دولت متبوعش در یکایک این موضوعات در پیشگاه ملت ایران پاسخگو باشد.
از سوی دیگر بوریس جانسون که با موهای زرد پریشانش به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا نیز شباهت بسیاری دارد در دیدار با محمد جواد ظریف در حالی از اهمیت بالای برجام برای انگلستان سخن گفت و بر تعهد کشور متبوعش بر اجرای کامل برجام تأکید کرد که رسانه‌های انگلیس بارها از قول فعالان اقتصادی این کشور گزارش داده‌اند که دولت با وجود تمایل بنگاه‌ها و بانک‌های انگلیسی به همکاری با ایران، تمهیدات لازم را فراهم نمی‌کند.

آقای نماینده! شما چه کاری انجام دادید؟!
روزنامه اعتماد در شماره دیروز نیم صفحه‌ای را به سخنان نایب ‌رئیس ‌مجلس در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر اختصاص داد.
در بخشی از این گزارش آمده است: «نايب ‌رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه فلسفه خلقت اين است كه آدم‌هاي مدعي بتوانند ادعاي خود را ثابت كنند، اظهار كرد: «فتنه جايي بود كه ما به وعده‌هايي كه در اوايل انقلاب داديم و از آن دفاع مي‌كرديم به خوبي عمل نكرديم و حالا هم از اين امتحان به راحتي بيرون نيامديم.»
باید به این نماینده مجلس یادآور شد که برای دور کردن اذهان از اعمال زشت و قبیح برخی از هم‌حزبی‌های خود پس از انتخابات 1388 فرافکنی بدترین کار ممکن است. 9 ماه آشوب‌آفرینی در کشور با یک بهانه واهی که منجر به تصویب شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران شد را با چنین سخنانی نمی‌توان توجیه کرد.
ضمن اینکه ای‌کاش پزشکیان به‌جای اینکه موضع منتقد به خود بگیرد در مقام پاسخگویی برمی‌آمد و می‌گفت که در این مدت که در مجلس به‌عنوان نایب‌رئیس ‌حضور داشته است برای آن وعده‌هایی که در ابتدای انقلاب داده شد چه کاری صورت داده‌اند؟ برای نمونه بگویند در مورد بی‌عدالتی «حقوق‌های نجومی» و «موج ‌اشرافیگری» که از قضا در طیفی خاص به شدت مورد ستایش هم قطاران وی قرار می‌گیرد چه کرده‌اند؟! و نیز نسبت ایشان با این مدیران ‌اشرافی چگونه است؟

دولت فقط شعار جوانگرایی داد
روزنامه آرمان در مصاحبه با یک فعال اصلاح‌طلب نوشت: «این دولت شعار جوانگرایی داد که فقط با افزودن یک جوان به کابینه گویا می‌خواست معدل سنی کابینه را پایین بیاورد که موفق هم نبود. نیروهای جوان با نشاط‌تر و به روز‌تر هستند، چون تکنولوژی، اقتصاد و علوم انسانی مدام در حال تحول است. خیلی از مدیران ما به نسل گذشته تعلق داشته و دیدگاه‌های سنتی دارند. از این رو باید حتما انرژی جوانی در سطوح مختلف مدیریتی حتما اضافه شود و این ضعفی است که می‌تواند برای آینده کشورمان نوعی تهدید محسوب شود».
براساس آمار، دولت یازدهم پیرترین دولت جمهوری اسلامی از ابتدای انقلاب بود و بسیاری از اعضای این دولت بیش از 60 سال سن داشتند. بی‌تحرکی دولت یازدهم موجب شد تا بسیاری از کارشناسان عنوان «دولت پیر و خسته» را برای آن انتخاب کنند. کابینه پیر و خسته دولت یازدهم، یک نمونه از حضور مدعیان اصلاحات در مجموعه دولت بود.
روحانی در اولین نشست خبری خود پس از انتخاب ریاست‌جمهوری در سال جاری با تاکید بر اینکه کارآمدی دولت دوازدهم افزایش پیدا خواهد کرد خاطرنشان کرد که به نیروی جوان‌تری برای اداره کشور نیاز داریم و افزود: «معتقدم نه در دولت بلکه سن مدیریت کشور باید جوانتر شود، به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی گفتم سن مدیریت را 5 سال کاهش دهد».
نکته قابل تأمل اینکه دولت دوازدهم با وجود وعده‌ رئیس‌جمهور برای جوانگرایی، نسبت به متوسط سن دولت قبل، دو سال پیرتر شد. در ترکیب وزرای دولت دوازدهم یک متولد سال 1360 نیز حضور دارد اما حضور او نتوانست برایند کلی کهنسالی دولت جدید را کاهش دهد.

اولویت‌سازی‌های کاذب
در شرایطی که مشکلات معیشتی مردم و مسئله بسیار مهم بیکاری جوانان به دغدغه جدی بسیاری از خانواده‌ها تبدیل شده است و سالانه هزاران تحصیلکرده به صف بیکاران می‌پیوندد اما متاسفانه رسانه‌های اصلاح‌طلب همچنان مشغول برجسته سازی اولویت‌های کاذب به جای مشکلات و معضلات واقعی جامعه هستند.
در همین رابطه روزنامه زنجیره‌ای بهار در سرمقاله خود باز هم به سوژه‌سازی از رفع حصر فتنه‌گران پرداخت و نوشت: «نزدیک به یک دهه از وقایع ۸۸ می‌گذرد و آن انتخابات و اتفاقات پس از آن همچنان به عنوان یکی از «مسائل حل نشده» جامعه ایرانی باقی مانده است... کسر قابل توجهی از دانشجویانی که در چند روز اخیر در مراسم‌های روز دانشجو شرکت کرده و مطالبات خود درباره رفع حصر را فریاد زده و از محصورین و سیدِ ممنوع‌التصویر حمایت کردند در دوران ۸۸ در رده سنی کودک و نوجوان بودند و طبیعتاً آنقدرها درگیر موضوعات سیاسی نبوده‌اند که آنچه در آن مقطع زمانی حساس رخ داد را درک کرده باشند؛ اما شاهد آن هستیم که همان شعارها و مطالبات ورد زبانشان است و به مناسبت‌های مختلف همچون روز دانشجو آن را «تکرار» می‌کنند... اگر با گوش‌های باز به روزهای انتخابات ۹۶ بازگردیم صداهایی را که بی‌شباهت به شعارهای دانشجویان در روز دانشجو نبود در دورافتاده‌ترین شهرهای کشور خواهیم شنید. این واقعیت نشانگر آن است که برخلاف آنچه جریان تندرو تصور می‌کند شعارهای اصلاح‌طلبانه و آزادی‌خواهانه لزوماً در میان قشری خاص در مناطق مرفه‌نشین شهری خریدار ندارد و می‌توان اثر آن را در دورافتاده‌ترین مناطق ایران هم شاهد بود».
گفتنی است سوژه‌سازی از موضوع رفع حصر سران فتنه از سوی مدعیان اصلاحات در سال‌های اخیر سیاست نخ‌نما شده‌ایست که با طرح و برجسته‌سازی به‌دنبال انحراف افکار عمومی جامعه از مسائل و مشکلات اصلی کشور و نیز ناکامی‌ها و وعده‌های محقق نشده دولت هستند.  

افزایش دخل و خرج دولت!
روزنامه شهروند دیروز گزارشی را درباره لایحه بودجه 97 منتشر و نظرات کارشناسان اقتصادی را درباره آن منعکس کرد.
این روزنامه از قول حیدر مستخدمین‌حسینی، معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات نوشت: «بودجه‌ای که دیروز به‌عنوان بودجه ٩٧ به مجلس ارایه شده، با سبک و سیاق‌ سال‌های قبل بسته شده است. قرار بود بر مبنای بودجه عملیاتی بودجه‌ریزی انجام شود اما این قول و قرار هم مانند بسیاری دیگر محقق نشد.»
شهروند افزود: «به عقیده این اقتصاددان، درآمد نفتی مورد نظر دولت در‌ سال ٩٧، محقق نخواهد شد. او می‌گوید: توجه داشته باشید که سهمیه ما در اوپک، تا ٩ماه دیگر هم بر تولید ٣‌میلیون و ٨٠٠‌هزار بشکه تثبیت شده است.  معاون اسبق حقوقي و امور مجلس وزارت امور اقتصادي و دارايي همچنین تأکید می‌کند: در این بودجه افزایش دریافتی از جیب مردم چشمگیر است.»
این روزنامه بخش دیگری از نظر این کارشناس را این‌طور منتشر کرد: «...هربار به بهانه صادرات دلار را گران‌تر می‌کنیم و فشار اصلی این گرانی روی دوش مردم است.  مستخدمین‌حسینی معتقد است که امسال هم نرخ ارز تک‌رقمی نمی‌شود، چراکه تفاوت نرخ ارز مبادله‌ای و آزاد محل تأمین منافع عده‌ای در
کشور است.»
شهروند ادامه داد: «او کاهش بودجه عمرانی را مورد انتقاد قرار داده و می‌گوید: چرا در شرایطی که بودجه جاری کشور در طی سال‌های گذشته 3/5 برابر شده، بودجه عمرانی که می‌تواند یکی از ‌اشتغالزا‌ترین حوزه‌ها باشد، باید کاهش پیدا کند؟»
در بخش دیگری از این گزارش از قول جاوید، عضو انجمن اقتصاددانان ایران آمده است: «٣٧‌سال تعلل کردیم و از نظام‌های بودجه‌ریزی غلط استفاده کردیم. حالا که بودجه‌ریزی با عملکرد را آغاز کردیم، فراموش نکنیم که بودجه نباید انحراف پیدا کند. مدیران و وزیران و مسئولانی که مستقیما بودجه را دریافت می‌کنند، باید نسبت به هر ریال در محضر دستگاه‌های محاسبات پاسخگو باشند. باید پرسید آیا در چند‌ سال گذشته واقعا مدیری در محضر قانون پاسخگو بوده است؟»
شهروند همچنین نوشت: «این اقتصاددان همچنین درباره افزایش بودجه عمومی دولت از ٣٦٠‌هزار‌ میلیارد به ٤٢٠‌هزار ‌میلیارد تومان می‌گوید: بودجه عمومی به نوعی دخل‌و‌خرج خود دولت است. به گفته او این اعداد و ارقام در حالی مطرح می‌شود که ٣٦‌هزار طرح ملی در بودجه‌های هر ‌سال نادیده گرفته می‌شوند و روی زمین می‌مانند.»