kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۸۰۸
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
واکنش وزارت خارجه به خبر کیهان:

بازداشت مسافران ایرانی در فرودگاه بلگراد را بررسی دقیق کرده و برخورد قاطع می‌کنیم


 سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبر کیهان مبنی بر برهنه کردن و بازداشت مسافران ایرانی در فرودگاه بلگراد گفت : در حال حاضر در حال بررسی دقیق آن هستیم و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد قطعا با برخورد قاطع ایران مواجه خواهد
شد.
بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت : من هم در برخی رسانه‌ها این خبر را دیدم و در حال بررسی هستیم ولی به شکلی که مطرح شد با شناختی که از این مسایل و بازرسی‌ها در فرودگاه‌ها دارم به کارگیری برخی تعابیر شاید تا حدی اغراق آمیز باشد. موضوعی است که در حال حاضر در حال بررسی دقیق آن هستیم و اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد قطعا با برخورد قاطع ایران مواجه خواهد شد.
درباره بدعهدی دولت اوباما
حضور ذهن ندارم!
مبنی بر اینکه آیا مقاله اخیر آقای ظریف در نیویورک‌تایمز، نشان از آن دارد که ما بدعهدی‌های آمریکا را صرفاً مربوط به دولت آقای ترامپ می‌دانیم یا پیش از آن هم وجود داشته است؟ گفت: در حال حاضر نسبت به اواخر دولت آقای اوباما در این خصوص حضور ذهن ندارم اما آنچه که مشخص است، بدعهدی‌های دولت آمریکا با شدت و جدیت بیشتری در دولت آقای ترامپ اتفاق افتاده و همچنان هم در‌اشکال مختلف ادامه دارد و به سهولت قابل مشاهده است.
جهت یادآوری سخنگوی محترم وزارت امور خارجه باید گفت که باراک اوباما آذرماه سال ۹۴ بلافاصله پس از امضای توافق هسته‌ای ، قانون «محدودیت تردد سفرکنندگان به کشورهایی خاص» را امضا کرد. براساس این قانون، چهار کشور از جمله ایران کشورهایی معرفی شدند که اتباع کشورهایی که با آمریکا تفاهمنامه لغو روادید امضا کرده‌اند، در صورت حضور در آن‌ها، باید برای سفر به آمریکا روادید دریافت کنند. این قانون در حالی تصویب شد که تاجرانی که برای سرمایه‌گذاری در ایران پس از برجام ابراز تمایل کرده بودند، آن‌هایی بودند که به آمریکا رفت و آمد تجاری زیادی داشته و در زمره ۳۸ کشوری جای می‌گرفتند که با آمریکا تفاهمنامه لغو روادید داشتند .
همچنین در اولین روز اجرای برجام- دی ماه ۹۴ نیز دولت اوباما با تصویب تحریم‌های ضدایرانی، نقض برجام را کلید زد. وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای از افزودن نام شرکت‌ها و افراد جدید به فهرست تحریم‌های ایران به واسطه ارتباط با برنامه موشکی ایران خبر داد. تحریم‌های جدید در آن مقطع در حالی اعلام شد که هواپیمای حامل زندانیان آمریکایی ساعتی قبل از آن، ایران را ترک کرده بود.
پس از آن نیز سریال نقض برجام توسط دولت اوباما با غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب قانون محدودیت ویزا، تصویب بیش از ۸۰ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا و پابرجا ماندن تحریم سوئیفت و...ادامه یافت.
برخی کج‌فهمی‌ها و بدفهمی‌ها
در مواضع فرانسه وجود دارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با سفر قریب‌الوقوع وزیر امور خارجه فرانسه به تهران با توجه به برخی اظهارنظرهای نامناسب از سوی رئیس‌جمهور آن کشور در قبال ایران تصریح کرد: روابط میان ایران و فرانسه همواره مهم بوده و هست و رایزنی‌های دوطرف وجود داشته و ادامه خواهد داشت. در دستور کار دو طرف، سفر وزیر امور خارجه آن کشور به تهران و همچنین سفر آقای ماکرون را به ایران داریم که البته برای سفر وی هنوز تاریخ مشخصی معین نشده است اما آنچه که به صورت منطقی می‌توان گفت این است که بعد از سفر وزیر خارجه آن کشور، این اتفاق صورت خواهد گرفت. قاسمی ادامه داد: ما نسبت به مواضع آقای ماکرون آنچه را که باید بیان می‌کردیم را گفته‌ایم و احساس می‌کنیم که برخی کج‌فهمی‌ها و یا بدفهمی‌ها در مواضع بعضی کشورهای اروپایی همچون فرانسه وجود دارد که باید اصلاح شود و ما آمادگی داریم که در این سفر، مجموعه‌ای از مسائل را با طرف فرانسوی مطرح کنیم چرا که محورهای زیادی برای گفت‌وگو میان تهران و پاریس وجود دارد.
اتهام دخالت ایران
در مسئله یمن بی‌اساس است
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص طرح اتهام دخالت ایران در مسئله یمن گفت: برخی گزارشات و اخبار در این خصوص کاملاً بی‌اساس و به نوعی خبرسازی با اهداف و انگیزه‌های مشخص به حساب می‌آید.
قاسمی با بیان اینکه مواضع ما در خصوص یمن مشخص است و حمایت ما از آنها معنویت است اظهارکرد: ما دخالتی در موضوع یمن نداریم و حمایت ما به این منظور است که صدای آنها به گوش جهانیان بلندتر رسیده شود و همانطور که گفتم برخی به دنبال فضاسازی علیه ایران با انتشار اخبار و گزارشاتی مبنی بر دخالت ما در مسئله یمن هستند. سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری اسلامی و همسایه یمن امیدوار است که این کشور بتواند هرچه زودتر ثبات و آرامش را در خود داشته باشد که این مسئله مستلزم توقف حملات عربستان سعودی به آن کشور است.