kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰
در نشست خبری مشترک

همنوایی رئیس‌جمهور فرانسه با نتانیاهو علیه ایران


رئیس‌جمهور فرانسه و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست خبری خود علیه ایران موضع‌گیری کردند.
«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه پس از دیدار با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، همراه با میهمانش به میان خبرنگاران آمد و به سؤالات آنان پاسخ داد.
ماکرون ابتدا بیانیه‌ای خواند و آن را با جملات مورد علاقه میهمانش شروع کرد؛ رئیس‌جمهور فرانسه گفت که حملات دو روز اخیر علیه اسرائیلی‌ها را محکوم می‌کند؛ ماکرون ‌اشاره‌ای به حملات نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به غیرنظامیان فلسطینی نکرد.
وی در ادامه به بیانیه اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا درخصوص قدس شریف پرداخت و گفت: به نتانیاهو هم گفتم که بیانیه ترامپ درخصوص اورشلیم (قدس)، تهدیدی است برای صلح و ما مخالف آن هستیم.
در ادامه، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیانیه خود را خواند.
نتانیاهو پس از تشکر از حمایت پاریس از اسرائیل در برابر حملات فلسطینی‌ها، گفت:اورشلیم (قدس) در 3 هزار سال اخیر، متعلق به یهودیان و در 70 سال اخیر، پایتخت اسرائیل بوده و هیچ‌گاه، پایتخت هیچ کشور دیگری نبوده است.
وی ادامه داد:به ماکرون احترام می‌گذارم، اما ما در همه موضوعات هم‌نظر نیستیم. اینجا پاریس، پایتخت فرانسه است. اورشلیم (قدس) هم پایتخت ماست. در سازمان ملل و یونسکو، برای قطع ارتباط یهودیان با اورشلیم (قدس) تلاش‌هایی می‌شود که مضحک است.
بنیامین نتانیاهو سپس مسئله ایران را پیش کشید و مدعی شد:امروزه کشورهای عربی دیگر اسرائیل را دشمن خود نمی‌دانند بلکه ما را متحدی ضروری در برابر ایران می‌بینند. با رئیس‌جمهور ماکرون اتفاق نظر داشتیم که باید جلوی تجاوزگری ایران در منطقه گرفته شود.
وی ادامه داد:ایران همه جا هست؛ در لبنان، سوریه، عراق، یمن  و غزه. آنها علناً خواهان نابودی ما هستند. آنها در حال تقویت حضور نیروهای دریایی، هوایی و زمینی خود در سوریه هستند و هدفشان هم جنگ با ماست. ما این روند را تحمل نمی‌کنیم و پشتوانه حرفمان، اقداممان است.
به گزارش فارس، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت که طرح دوم ایران برای نابودی اسرائیل، انتقال هزاران موشک به عنوان سلاح تغییردهنده روند بازی به لبنان است؛ وی افزود:از سران کشورهای مسئول می‌خواهم که به ما در عقب راندن ایران کمک کنند. در هفته‌های گذشته، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در مصاحبه با شبکه فرانس24 گفته بود: «ایران شریک ما نیست. ما روابطی با ایران داریم که حول محور توافق هسته‌ای شکل گرفته است. باید این توافق را با بحث و گفت‌وگو درباره برنامه موشکی ایران تکمیل کنیم.»
قریب به یک ماه پیش نیز ماکرون در سفر به امارات اظهارات گستاخانه خود را درباره ایران تکرار کرده بود. رئیس‌جمهور فرانسه برای یک سفر دو روزه و به منظور شرکت در مراسم افتتاح موزه جدید لوور وارد ابوظبی شد. وی ابتدا با شیخ محمد بن زاید آل نهیان حاکم ابوظبی درباره اوضاع سیاسی منطقه دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس در مصاحبه با روزنامه دولتی الاتحاد که متن آن در وبسایت سفارت فرانسه منتشر شد، گفته بود:«من خواستار ایستادگی قاطع و محکم در برابر ایران درخصوص برنامه موشک بالستیک و نفوذ تهران در خاورمیانه هستم. در عین حال این مسئله برای ما مهم است که در برابر ایران محکم بایستیم، در قبال فعالیت‌های منطقه‌ای‌اش و برنامه موشک بالستیک.»همزمان با اظهارات گستاخانه ماکرون، وزارت خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پاریس اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا درباره اینکه ایران دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده، کاملا جدی می‌گیرد و از تهران می‌خواهد تا به همه تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند باشد! آلکساندر جورجینی سخنگوی وزارت خارجه فرانسه نیز در کنفرانس خبری خود گفته بود: «ما اتهامات آمریکا را جدی می‌گیریم و اهمیت فوق‌العاده زیادی برای پایبندی تهران به تعهدات بین‌المللی‌اش قائل هستیم از جمله ممنوعیت ارسال سلاح که بر اساس قطعنامه‌های 2216 و 2231 شورای امنیت، بر این مسئله تاکید شده است».