kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۷۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۴

کاهش۳۰۰ میلیاردی بودجه ورزش ایران!



بودجه وزارت ورزش در سال بازی‌های آسیایی ۲۰ درصد کاهش داشته و بودجه کمیته ملی المپیک هم فقط ۱۱ درصد رشد داشته است.
بر اساس متن لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۳۹۷ که توسط رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و پارالمپیک رشد چشمگیری نداشته است. هرچند با وجود اینکه ورزش ایران سال پرکاری را پیش رو دارد اما بودجه در نظر گرفته شده برای وزارت ورزش نسبت سال ۱۳۹۶ کاهش ۲۰ درصدی داشته است و در بخش بودجه عمرانی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان از بودجه ورزش کم شده است.
کم شدن 300 میلیارد تومان از بودجه عمرانی در حالی است که نزدیک به 4 هزار پروژه نیمه‌تمام ورزشی در ایران وجود دارد و بر اساس اعلام برخی از مسئولان وزارت ورزش برای اتمام این پروژه‌ها بودجه 11 هزار میلیارد تومانی نیاز است.
از سوی دیگر باید به این نکته نیز توجه داشت که ورزش ایران بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و المپیک نوجوانان را پیش رو دارد، همچنین کار برخی رشته‌ها هم برای گرفتن سهمیه المپیک ۲۰۲۰ هم آغاز می‌شود. بودجه کمیته ملی المپیک هم تنها ۱۱ درصد رشد داشته اما بودجه پارالمپیک ۴ درصد کاهش یافته است.
اما عجیب‌تر از کم شدن 20 درصدی بودجه ورزش، اظهار نظر محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش بود که در پایان مجمع انتخاباتی فدراسیون کوهنوردی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «نگاه دولت به ورزش یک نگاه حمایتی است. همیشه در سال‌های گذشته هم از منابعی که سالیانه بود همچون یک درصد فروش در این خصوص مطرح می‌شد. منابع ورزش چه در بخش عمرانی و... بی‌ثبات بود و امسال بحث ۲۷ صدم درصد مطرح شد که می‌تواند به ورزش کمک کند. دولت همیشه در رویدادهای مهم و المپیک در کنار ما بوده است و ما از این بابت خیالمان راحت است. وزارت ورزش و جوانان به دنبال این است که از راه‌های مختلف منابع پایدار را به دست بیاورد.»
داورزنی تلاش کرد به روش خود از دولت تشکر کند ولی شفاف نگفت چگونه می‌شود 20 درصد بودجه ورزش در لایحه پیشنهادی دولت کم شود و ما آن را «نگاه حمایتی» تفسیر کنیم.