kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۷۷۲
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
عضو شورای عالی کار:

گسترش مناطق آزاد، کارگران بیشتری را از شمول قانون کار خارج می‌کند



عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به عدم برخورداری کارگران شاغل در مناطق آزاد از مفاد حمایتی قانون کار، گفت: با گسترش مناطق آزاد، کارگران بیشتری از شمول قانون کار خارج می‌شوند.
علی خدایی در گفت‌وگو با توانا به فلسفه ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اشاره و اظهار کرد: این مناطق با هدف توسعه صادرات و ایجاد اشتغال تأسیس شده و به همین جهت یکی از امتیازات مهمی که به این مناطق داده شد، قانون ویژه اشتغال برای این مناطق بود.
وی ادامه داد: براساس ماده 52 قانون مقررات ویژه اشتغال در مناطق آزاد کارگران شاغل در این مناطق، مشمول قانون کار نمی‌شوند.
عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه مناطق آزاد از شمول مواد حمایتی قانون کار برای کارگران شاغل در این مناطق خارج شده است، گفت: این مناطق در طی بیش از 25 سالی که از عمرشان می‌گذرد، تنها به مبادی برای واردات کالاها تبدیل شده‌اند و صادرات به آن شکلی که هدف‌گذاری شده بود صورت نگرفته است و از نظر ایجاد اشتغال هم ناموفق بوده‌اند.
خدایی افزایش مناطق آزاد را به منزله خارج شدن تعداد بیشتری از کارگران از شمول حمایتی قانون کار دانست و افزود: بدون اینکه نتایج عملکرد مناطق آزاد فعلی مورد ارزیابی قرار بگیرد کماکان با گسترش مناطق آزاد در حال امتیاز دادن به این مناطق هستیم.
وی با انتقاد از افزایش مناطق آزاد گفت: کارگران شاغل در یک منطقه سرزمینی از کشور که ذیل قانون کار در حال فعالیت هستند به واسطه اینکه در آینده آن منطقه قرار است به منطقه آزاد تبدیل شود باید از شمول قانون کار خارج شده و امنیت شغلی خود را بر باد رفته ببینند که این امر غیرمنطقی و غیرمنصفانه است. جامعه کارگری با افزایش مناطق آزاد مخالف است.عضو کارگری شورای عالی کار با اشاره به اینکه آمار دقیقی از کارگران شاغل در مناطق آزاد در دسترس نیست، اذعان کرد: عملاً در مناطق آزاد هیچ تشکل کارگری برای پیگیری حقوق خود نتوانسته است، شکل بگیرد.خدایی در پایان با انتقاد ازضعف نظارتی دولت‌های مختلف گفت: هم‌اکنون بیش از 3/5 میلیون کارگر غیررسمی در کشور تحت هیچ‌گونه بیمه حمایتی نیستند که البته وضعیت در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به دلیل نبود روابط کار ذیل قانون کار مشکلات برای کارگران در این مناطق دوچندان شده است.