kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۰۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲
با وزرایی که قانون ۳ درصد استخدام معلولان را رعایت نکنند برخورد می‌شود

واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای یک معلول از سال آینده



وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از سال آینده طرح واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای یک معلول آغاز خواهد شد.
به گزارش تسنیم، علی ربیعی در گردهمایی روز جهانی معلولان که در سالن همایش برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه باید از فقر و معلولیت جلوگیری کنیم و نباید این دو مقوله در کنار هم قرار بگیرند، از واگذاری مسکن به خانواده‌های دارای یک معلول خبر داد و گفت: با توجه به اتمام واگذاری مسکن به خانواده‌های دو معلول به بالا، از سال آینده واگذاری مسکن به خانواده‌های یک معلول آغاز خواهد شد.
ربیعی با اشاره به آخرین وضعیت اصلاحیه لایحه حمایت از حقوق معلولان، افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد بین دولت و مجلس و «ان جی او»های فعال در حوزه معلولان این اصلاحیه تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.در این اصلاحیه به موارد خوبی از جمله پرداخت حداقل دستمزد براساس شورای عالی کار، حق نگهداری معلولان، مناسب‌سازی محیط، فرهنگ‌سازی در صداوسیما و... اشاره شده است. براساس این اصلاحیه دولت سه هزار میلیارد تومان برای خودش تکلیف مالی دیده است.
وی با اشاره به افزایش سه برابری مستمری معلولان گفت: خوشبختانه این افزایش در حال پرداخت است که در آینده نزدیک براساس 20 درصد حقوق دستمزد به معلولان مستمری پرداخت خواهد شد.
برخورد با وزرایی که قانون ۳ درصد استخدام معلولان را رعایت نمی‌کنند
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این همایش با اشاره به اصلاحیه لایحه قانون حمایت از معلولان، گفت: در این اصلاحیه آمده است که با وزرایی که قانون استخدام سه درصد معلولان را رعایت نکنند برخورد و به دادگاه معرفی خواهند شد.
عبدالرضا عزیزی افزود: متأسفانه برخی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای ارائه خدمات به معلولان همکاری لازم را ندارند و ما نسبت به این موضوع انتقادات فراوانی داریم به طور مثال چندی پیش یکی از وزارتخانه‌ها آزمونی را برگزار کرد اما توجهی به قانون سه درصد جذب معلولان نداشت.
عزیزی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: این قانون سند هویت اجتماعی افراد دارای معلولیت است و یکی از ابزارهایی است که می‌توانیم جامعه را با معلولان آشنا کنیم.
وی با اشاره به اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان اظهارداشت: از محسنات این اصلاحیه می‌توان به درنظر گرفتن مجازات برای افرادی که به معلولان توجه نمی‌کنند اعم از وزیر و شهروند اشاره کرد، ضمن اینکه در این اصلاحیه توجه ویژه‌ای به طبقه‌بندی و انواع معلولیت‌ها براساس معیارهای سازمان بهداشت جهانی شده است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: برخورد با شهردارانی که به بحث مناسب‌سازی محیط توجه نمی‌کنند از مواردی است که در این لایحه تأکید شده است ضمن اینکه پوشش بیمه خدمات توانبخشی و پرداخت حق پرستاری به خانواده‌های دارای معلولیت از دیگر مفاد این اصلاحیه محسوب می‌شود.
عزیزی خاطرنشان کرد: تأسیس صندوق توسعه فرصت‌های شغلی و همچنین برخورد با وزرایی که توجه ویژه به قانون استخدام سه درصد معلولان را ندارند از دیگر موارد اصلاحیه لایحه حقوق معلولان محسوب می‌شود. با اجرای این قانون کمیته‌ای متشکل از نمایندگان مجلس در اجرای قانون نظارت خواهند کرد، ضمن اینکه هر دستگاه و هر سازمان مکلف است گزارش سالانه‌ای را از اقدامات انجام شده در راستای این قانون ارائه کند.
وی با بیان اینکه افزایش مستمری معلولان به میزان 20 درصد از حداقل دستمزد از مواردی است که در برنامه ششم توجه شده و این موضوع از مهرماه 96 اعمال شده است، ادامه داد: پرداخت شهریه دانشگاه معلولان، تأمین بسته‌های کمک توانبخشی معلولان، بیمه اجتماعی تحت پوشش سازمان بهزیستی، حمایت از بیماران روانی مزمن از دیگر تسهیلاتی است که در برنامه ششم توسعه برای معلولان پیش‌بینی شده است.
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از عدم پرداخت به موقع یارانه مراکز نگهداری معلولان، تأکید کرد: علی رغم اینکه هزینه نگهداری یک فرد معلول در ماه یک الی دو میلیون تومان است اما سازمان بهزیستی رقم بسیار کمتری (یک سوم) را به معلولان پرداخت می‌کند که البته این رقم نیز با تأخیر پرداخت می‌شود و انتظار می‌رود در این زمینه بازنگری صورت گیرد.
جلوگیری از تولد سالانه 30 هزار کودک معلول با غربالگری
رئیس سازمان بهزیستی کشور  نیز در این همایش گفت: عوارض ناشی از بیماری‌های مزمن، سالمندی، حوادث و نهایتا عوامل اختلال ژنتیکی باعث رشد آمار معلولان شده است.
انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به سیاست‌های سازمان بهزیستی و دولت بیان کرد: این برنامه‌ها در سه محور تهیه شده است که یکی از مهمترین آنها به کارگیری همه اقدامات پیشگیرانه و ارتقای خدمات پیشگیری برای بروز معلولیت‌ها و توسعه غربالگری‌ها است.
وی افزود: هم اکنون کودکان زیر یک سال شنوایی سنجی می‌شوند و کودکان سه تا 5 سال نیز تحت پوشش غربالگری بینایی قرار می‌گیرند، این درحالی است که به استناد ماده 75 قانون برنامه ششم غربالگری اختلالات ژنتیکی را اجباری کردیم تا سالانه از تولد 30 هزار کودک معلول پیشگیری کنیم.