kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۴۶۳
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴

شکنجه‌گران آمریکایی شاهزادگان مخالف بن‌سلمان را از پا آویزان کردند


یک روزنامه انگلیسی اعلام کرد شاهزاده‌های بازداشت‌شده در عربستان توسط مأموران امنیتی وابسته به یک شرکت آمریکایی مورد شکنجه
قرار گرفته و از پا آویزان شده‌اند.
اقدام ولیعهد جوان سعودی در بازداشت ده‌ها شاهزاده و فعال سیاسی و اقتصادی در عربستان همچنان با حواشی زیادی مواجه است. چرا که برخی از خبرها نشان دهنده این است که بن‌سلمان با هدف مصادره اموال این شاهزاده‌ها در حال شکنجه کردن آنها است. به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در گزارشی به ارائه توضیحات بیشتری در‌باره بازداشت شاهزاده‌ها و مسئولان سعودی پرداخت. بر اساس این گزارش، شاهزاده‌های بازداشت‌شده در عربستان از سوی مأموران امنیتی وابسته به یک شرکت آمریکایی، شکنجه و از پا آویزان شده‌اند؛ افراد بازداشت‌شده همچنین مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و به آنها توهین شده است. دیلی‌میل افزود مأموران مذکور وابسته به شرکت خصوصی آمریکایی «بلک‌واتر» هستند که در بازجویی و شکنجه مشهور است؛ این مأموران به خواست محمد بن سلمان ولیعهد عربستان اقدام به این کار کرده‌اند. در ادامه این گزارش آمده است، بن‌سلمان حدود 194 میلیارد دلار از حساب افراد بازداشت شده را مصادره کرده است. بن‌سلمان برای اینکه شکنجه‌شده‌ها، به بیمارستان‌های این کشور منتقل نشوند، یک واحد درمانی را به هتلی که آنها در آنجا بازداشت هستند، منتقل کرده است.
از سوی دیگر، محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت:«نتایج تحقیقات درباره فساد همراه با دو پیشنهاد(یا ارجاع تحقیقات به دادگاه‌ها و باز کردن پرونده‌های جنایی یا امضای توافق آشتی دوستانه) به تمامی بازداشت‌شدگان در چارچوب مبارزه با فساد ارائه شد. 95 درصد متهمان با گزینه دوم موافقت کردند.»
وی افزود: «تنها حدود یک درصد از بازداشت شدگان توانستند بی‌گناهی‌ خود را ثابت کنند و حدود چهار درصد نیز گفتند که بی‌گناه هستند و از وکلایشان برای اثبات بی‌گناهی کمک خواهند گرفت.» محمد بن سلمان تاکید کرد: «حدود 100 میلیارد دلار از طریق کمپین مبارزه با فساد به خزانه دولت باز خواهد گشت و این مقداری است که به‌خاطر فساد این افراد به هدر رفته بود.» وی اخبار منتشر شده درباره سوءاستفاده از قدرت برای کنار زدن رقبایش را «ادعاهای سخیف» دانست. بن‌سلمان این اقدامات را برای حفظ رژیم آل‌سعود انجام می‌دهد و تلاش می‌کند که از خود، چهره‌ای اصلاح‌طلب به مردم القاء کند.
درک متقابل ترامپ و بن سلمان
در همین حال، به نظر می‌رسد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا با ولیعهد سعودی اهداف مشترکی را دنبال می‌کنند چرا که پس از بازداشت‌های اخیر در عربستان ترامپ به صورت قاطع از این اقدام حمایت کرد. در همین ارتباط «توماس فریدمن»، خبرنگار روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کرد، «محمد بن سلمان»، ولیعهد رئیس‌جمهور آمریکا را «رئیس‌جمهوری مناسب در زمانی مناسب» خوانده است. فریدمن می‌گوید به نظر می‌رسد دیدگاه کلی بن سلمان این است که سعودی‌ها و متحدان عرب آنها با گام‌هایی آهسته در حال تشکیل ائتلافی با متحدانش برای مقابله با ایران هستند. فریدمن نوشته که به این دیدگاه بن سلمان به دیده شک نگاه می‌کند زیرا رقابت‌ها و ناکارآمدی‌های داخل جهان عرب باعث شده آنها قادر به تشکیل جبهه‌ای واحد نباشند.