kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۸

ایران اسلامی عزادار شهادت امام‌الرئوف(علیه‌السلام) /مشهد مقدس میزبان 4 میلیون زائر

در سالروز شهادت امام هشتم، حضرت شمس الشموس علی ابن موسی الرضا(ع) عاشقان و شیفتگان اهل‌بیت عصمت و طهارت با حضور در حرم مطهر رضوی و هیئات مذهبی به عزاداری و سوگواری پرداختند. 401 هزار زائر پیاده نیز به حرم نورانی رضوی مشرف شدند.



به گزارش رسا، در مراسم سوگواری شب شهادت امام رضا(ع) که با محوریت رواق امام خمینی(ره) همراه با پخش صوت سراسری در اماکن متبرکه رضوی برگزار شد، زائران و مجاوران به عزاداری پرداختند و در رثای شهات مظلومانه حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی الرضا(ع) به سوگ نشستند و ‌اشک ماتم ریختند.
آیین سنتی خطبه خوانی شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نیز با حضور تولیت آستان قدس رضوی، امام جمعه مشهد مقدس، جمعی از مسئولان استانی و کشوری در صحن انقلاب اسلامی برگزار شد.
طی این مراسم که با قرائت قرآن از سوی جواد پناهی آغاز شد، خدام بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) در حالی که لاله‌هایی از شمع‌های فروزان در دست داشتند گرداگرد صحن حلقه زده و به عزاداری پرداختند.
خطبه‌خوانی آیینی سنتی است که بر اساس وقف‌نامه علیشاه، حاکم وقت خراسان در 1160 هجری قمری، همه‌ساله در شب عاشورای حسینی و شب شهادت امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
بر پایه این گزارش، راهپیمایی هیئات عزاداری و دسته‌جات سینه‌زنی در ایام سوگواری اهل‌بیت(ع) و همزمان با سالروز شهادت این بزرگواران با حضور علما و هیئت‌های مذهبی به سوی حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) برگزار شد.
دسته‌جات عزاداری از ورودی‌‌های مختلف به حرم رضوی آمدند و با حضور در صحن‌ها و رواق‌‌های حرم مطهر، به عزاداری پرداخته و به سوگ نشستند.
محفل انس با قرآن از دیگر برنامه‌های ویژه دهه آخر ماه صفر بود که در دو نوبت پس از اقامه نماز عشا در دارالقرآن الکریم و پس از اقامه عزا در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد.
بر اساس این گزارش، نمایش آیینی «سلسله الذهب» نیز به همت معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی در دهه پایانی صفر، هر شب در حرم مطهر برای زائران و مجاوران به اجرا درآمد.
حرم حضرت معصومه(س) و حضرت احمدبن موسی(ع) نیز در سالروز شهادت امام رضا(ع) میزبان عزادارانی که برای سوگواری و عرض تسلیت در این دو بارگاه نورانی حضور یافته بودند.
تشرف 401 هزار زائر پیاده به حرم مطهر رضوی
حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: امسال 401 هزار و 738 زائر پیاده به مشهد مقدس مشرف شدند که از این میان، 204 هزار و 142 نفر مرد و 197 هزار و 596 نفر زائر پیاده زن بودند.
وی افزود: ظرفیت‌های اسکان برای 82 هزار و 550 زائر پیاده ایجاد شد؛ بزرگترین ایستگاه صلواتی امسال مربوط به کفشداران آستان قدس در ملک‌آباد بود و کوچکترین ایستگاه نیز مربوط به خانواده‌ای در مسیر جاده سرخس به مزدواند بوده است.
رضایی خاطرنشان کرد: مسن‌ترین زائر پیاده امسال امام رضا(ع) پیرمرد 76 ساله اهل تربت‌جام وکوچک‌ترین زائر نیز طفل 18 روزه از سیستان و بلوچستان بود.
سخنگوی جمعیت خدمتگزار زائران پیاده امام رضا(ع) با‌ اشاره به اینکه تعداد ایستگاه‌های صلواتی 275 مورد در 9 محور بوده است، افزود: امسال از 21 استان زائر داشتیم و 11 استان نیز در امر برپایی ایستگاه مشارکت داشتند، همچنین تعداد کاروان‌های اهل سنت 8 مورد بوده و خدمات فرهنگی با قرارگاه فرهنگی به مدیریت آستان قدس رضوی ارائه
شده است.
به گزارش تسنیم، سال گذشته آمار زائران پیاده مشرف‌شده به مشهد در مرز 300 هزار نفر بوده است.
مهدی فروزان، مدیرکل رفاهی استانداری خراسان‌رضوی به تسنیم گفت: براساس آخرین برآورد صورت گرفته، تعداد 4 میلیون و 152 هزار و 761 زائر تاکنون وارد مشهد مقدس شده‌اند.