kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۵۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۷
ظریف بعد از نشست سه جانبه در آنتالیا:

عربستان به جای جنگ افروزی برای صلح و ثبات در منطقه تلاش کند



وزیر امورخارجه کشورمان گفت: کشورهایی مثل رژیم عربستان بیشتر به دنبال تفرقه و اختلاف افکنی هستند، اگر روش شان را عوض کنند، آنها هم می‌توانند به جای جنگ افروزی، در صلح منطقه شریک باشند.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به منظور شرکت در نشست سه جانبه به همراه سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو همتایان روس و ترکیه‌ای خود شنبه شب در صدر هیئتی تهران را به مقصد ترکیه ترک کرد.
دیروز(یکشنبه) نشست سه‌جانبه وزرای خارجه کشورهای ایران، روسیه و ترکیه در شهر آنتالیای ترکیه برگزار شد.
وحدت ملی در سوریه
ظریف پیش از آغاز نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه در آنتالیا درباره روند بحران سوریه، طی اظهاراتی ضمن تسلیت شهادت امام رضا(ع) گفت: همانطور که واقف هستید در 11 ماه گذشته روندی که در آستانه شروع شد این امکان را فراهم کرد که درگیری‌ها در سوریه و خسارات انسانی که در سوریه به مردم وارد می‌شد کاهش بسیار زیادی پیدا کرد و دولت سوریه و نیروهای مقاومت این توانمندی را بیشتر پیدا کردند که با تمرکز بیشتر با داعش و نیروهای تروریستی مبارزه کنند و توفیقات بسیار خوبی هم به دست آوردند.
وی افزود: به همین خاطر روسای جمهور سه کشور برای پیشبرد این روند و بررسی روش‌هایی که بتواند با اجماع مردم سوریه، آینده بهتری را با همراهی، هماهنگی و وحدت ملی در سوریه فراهم کند تصمیم گرفتند روز چهارشنبه در سوچی اجلاسی را در سطح سران داشته باشند و برای اقدامات بعدی زمینه‌سازی کنند، برای این کار روز شنبه در تهران کارشناسان ارشد سه کشور جمع شدند و بیانیه اجلاس سران  و موضوعاتی که در اجلاس سران مطرح می‌شود را بررسی کردند.
وزیر خارجه ادامه داد: امروز هم در آنتالیا در اجلاس وزرای خارجه سه کشور بیشتر روی این موضوع کار خواهیم کرد تا انشاالله روز چهارشنبه جلسه موفقی را روسای جمهور سه کشور داشته باشند و بتوانیم با کمک به مردم سوریه زمینه را برای پشت سر گذاشتن این دوران تلخ فشار و حرکت‌های تروریستی در سوریه، زمینه آینده متحدی را برای مردم سوریه فراهم کنیم.
ظریف یادآور شد: البته کار اصلی را مردم سوریه انجام دادند و در آینده نیز همین گونه خواهد بود.
گفتنی است ظریف و سرگئی لاوروف وزرای خارجه ایران و روسیه نیز پیش از نشست سه جانبه، جلسه‌ای دوجانبه برگزار کردند.
نشست سه جانبه
نشست سه جانبه وزرای امور خارجه ایران، روسیه و ترکیه در راستای حل بحران سوریه و به منظور بررسی مباحث مورد گفت‌وگو در نشست روز چهارشنبه سران سه کشور در سوچی روسیه، که ظهر یکشنبه در آنتالیا آغاز شد، بعد از گذشت 2 ساعت پایان یافت.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پس از نشست سه جانبه به همراه وزرای خارجه روسیه و ترکیه در آنتالیای ترکیه درباره بررسی راه‌‌های حل بحران سوریه عنوان کرد: در جلسه وزرای خارجه ضمن تبادل نظر در مورد هماهنگی اجلاس سران که روز چهارشنبه در سوچی با حضور سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه برگزار می‌شود، توافق شد.
ظریف که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم روند مفیدی است برای دستاوردهایی که در آستانه برای مقابله با تروریسم و همینطور برگرداندن آرامش و ثبات در سوریه به دست آمد. روند آستانه نشان داد وقتی کشورهای موثر منطقه همکاری کنند، این امکان وجود دارد که همه کارهایی که سایر کشورها نتوانسته بودند، انجام دهند این سه کشور انجام دهند.
به گزارش فارس، وی خاطرنشان کرد: 11 ماه موفقیت را به عنوان ذخیره پیش رو داریم و این نشان می‌دهد که اگر سایر کشورهای منطقه هم به این نتیجه برسند که به جای سیاست‌های غلط به همکاری روی بیاورند، شاید نتایج موفقیت آمیزی به دست بیاید.
وزیر خارجه ادامه داد:‌ متاسفانه کشورهایی مثل رژیم عربستان بیشتر به دنبال تفرقه و اختلاف افکنی هستند و به همین دلیل نتیجه‌ای جز اختلاف نمی‌بینند. در صورتی که اگر روششان را عوض کنند آنها هم می‌توانند به جای جنگ افروزی در صلح منطقه شریک باشند.
گفتنی است اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه، چهارشنبه اول آذرماه در سوچی روسیه برگزار خواهد شد.