kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱

کوتاه اقتصادی


* مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری معاونت آب و خاک گفت: از آغاز اجرای طرح سامانه‌های نوین آبیاری تا مهر امسال،یک میلیون و ۶۸۶ هزار و ۹۷۲ هکتار از اراضی کشاورزی کشور به این سامانه‌ها مجهز شده‌اند.زارع با بیان اینکه طرح سامانه‌های نوین آبیاری طی امسال نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است، اظهار داشت: در هفت ماه نخست سال ۹۵، این سیستم در سطح ۳۱ هزار و ۹۰۱ هکتار اجرا شد. وی ادامه داد: بیشترین سطح اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در هفت ماهه نخست امسال مربوط به استان فارس با ۱۱ هزار و ۵۲ هکتار، اصفهان ۷۴۷۳ هکتار و همدان با ۵۰۰۱ هکتار است. به گفته مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، استان‌های هرمزگان با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در ۴۵۳۵ هکتار، جنوب کرمان ۴۳۳۳ هکتار و تهران ۳۷۹۱ هکتار در رده‌های بعدی قرار دارند.وی گفت: استان‌های البرز، گیلان و قم به ترتیب کمترین سطوح اجرایی سامانه‌های نوین آبیاری را در هفت ماه نخست امسال به خود اختصاص داده‌اند.
* رئیس‌ هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در شش ماهه ابتدایی سال صادرات فولاد به 4/7 میلیون تن رسیده و این صنعت برای به دست آوردن رکورد هشت میلیون تنی صادرات تا پایان سال خیز برداشته است. مهدی کرباسیان در گفت‌وگو با ایسنا، در همین راستا در حوزه زنجیره فولاد و صنایع معدنی به راحتی می‌توان دستیابی به بازارهای جدید و افزایش میزان صادرات نسبت به قبل را احساس کرد.
* کارشناس تجارت گفت: در اثر توقف ثبت سفارش خودرو، بسیاری از خودروهای خارجی، افزایش دو برابری قیمت را تجربه کرده‌اند.حسینی صدر در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تا یک سال پیش هر فرد یا شرکتی که تمایل به توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی داشت می‌توانست به این امر اقدام کند اما با توقف این سامانه، دیگر این ثبت سفارش امکان‌پذیر نیست. وی در ادامه افزود: این روند موجب شد تا در برخی حوزه‌ها، رانت اطلاعاتی به وجود آید و افرادی حاضر شوند به خاطر اطلاعاتی که منافعشان را تضمین می‌کند، پول‌های کلانی پرداخت کنند. این کارشناس تجارت تصریح کرد: در این میان، افرادی که از رانت اطلاعاتی برخوردار شده‌اند، یک شبه میلیونر شده و آنهایی که اطلاعاتی ندارند، محکوم به ورشکستگی هستند.وی در پایان با بیان تاثیر منفی توقف ثبت سفارش خودرو بر قیمت خودروهای خارجی، تاکید کرد: بسیاری از خودروهای خارجی افزایش دو برابری قیمت را در چند ماه گذشته تجربه کرده‌اند و این موضوع موجب ناپایداری در بازار خودرو کشور شده است.
* مدیرعامل سایپا تغییر کرد. محسن قاسم جهرودی به عنوان مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا جایگزین مهدی جمالی شد.به گزارش فارس، جهرودی که قبلا مدیرعامل شرکت ریخته‌گری آلومینیوم ایران خودرو بوده به عنوان مدیرعامل جدید سایپا منصوب شد. گفته می‌شود حکم انتصاب جهرودی صادر شده و قرار است مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل قبلی و جدید سایپا بزودی برگزار شود. در زمان مدیریت جمالی انتقاداتی نسبت به برخی مسایل مربوط به تولید، امور مالی و بورسی سایپا و همچنین طولانی بودن زمان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان از سوی این شرکت خودروساز مطرح بود. همچنین اطلاع‌رسانی نامطلوب، برخورد گزینشی و عدم ارتباط مناسب روابط عمومی سایپا با رسانه‌های مهم و تأثیرگذار از دیگر نقاط ضعف این گروه خودروسازی بود که امید می‌رود با تغییر مدیرعامل سایپا، تغییراتی نیز در این بخش اتفاق بیفتد.
* گمرک ایران اعلام کرد: امکان جعل اسناد در گمرک هوشمند وجود ندارد.به گزارش گمرک ایران، بارگذاری اسناد به صورت الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی انجام می‌شود و با هوشمند سازی تمامی مراحل ورود و تطبیق اطلاعات با بارنامه الکترونیک، مانیفست الکترونیک، اسناد الکترونیک، عدل بندی الکترونیک، اظهار الکترونیک، گواهی مبدا، قبض انبار الکترونیک و مجوزهای الکترونیکی سازمان‌های همکار گمرک امکان بارگذاری اسناد مجعول وجود ندارد و در صورت هرگونه مغایرت سامانه جامع گمرکی به صورت خودکار از ادامه مراحل انجام تشریفات گمرکی جلوگیری می‌کند.گمرک ایران با الکترونیکی کردن همه رویه‌های گمرکی موفق شد درآمدهای خود را نسبت به زمان قبل از پیاده سازی سامانه جامع گمرکی به سه برابر افزایش دهد و سال گذشته با کسب 33 هزار میلیارد تومان مجموع درآمدهای وصولی بهترین رکورد را در کسب درآمدها کسب کند؛ این در حالی است که واردات کالا به کشور در سال گذشته نسبت به مدت زمانی قبل از پیاده سازی سامانه جامع گمرکی کاهش داشت.