kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۱

کره‌جنوبی با فشار آمریکا خرید نفت از ایران را کاهش داد

فشارهای آمریکا به مشتریان نفت ایران ادامه دارد به نحوی که کره جنوبی خرید نفت از ایران را کاهش داد اما لهستان هنوز مقاومت می‌کند.



به گزارش خبرگزاری فارس در حالی ایران به دلیل کاهش تولید، صادرات نفت خام و میعانات خود به بازار آسیا را کاهش داده است که بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی مراکز بین‌المللی انرژی، واردات نفت کره جنوبی از ایران در ماه اکتبر نسبت به ماه پیش از آن 9/5 درصد کاهش یافته است.
کره جنوبی، یکی از مشتریان مهم آسیایی نفت ایران، در ماه اکتبر یک میلیون و 650 هزار تن معادل روزانه 390 هزار و 675 بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.
این رقم 9/5 درصد نسبت به یک میلیون و 830 هزار تن ماه سپتامبر کاهش نشان می‌دهد، اما همچنان حدود 83 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.
برخی از مراکز مطالعاتی انرژی می‌گویند عمده‌ترین علت کاهش خرید نفت کره جنوبی از ایران فشارهای آمریکا به این کشور است و حتی سفر رئیس‌جمهور آمریکا به سئول بی‌تاثیر نبوده و ظاهرا آمریکا متعهد شده تا نیاز هیدروکربوری کره جنوبی را در صورت عدم خرید از ایران تامین کند.
ظاهرا فشارهای آمریکا به مشتریان نفتی ایران محدود نمی‌شود بلکه این کشور به مشتریان اروپایی نیز فشارهایی وارد آورده است تا خرید نفت خود از ایران را کاهش دهند.
آمریکایی‌ها که می‌دیدند لهستان در حال تبدیل شدن به بزرگترین خریدار نفت سنگین ایران در اروپا است هم‌اکنون دست به کار شده و قراردادهای صادراتی با خریداران نفت این کشور منعقد کرده‌اند. لهستانی‌ها هم از این فرصت استفاده کرده و دنبال گرفتن تخفیف از آمریکایی‌ها هستند تا ضمن عدم خرید نفت از ایران که مورد توجه آمریکایی‌ها است بتوانند از تخفیف نیز بهره‌مند شوند.