kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۹۱۲۸
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۰
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران اعلام کرد

تهدید زنبورداری ایرانی با واردات بی‌رویه ملکه‌های خارجی


مدیرعامل اتحادیه زنبورداران از عرضه قاچاقی عسل‌های خارجی بدون ذکر کشور مبدأ خبر داد و گفت: زنبورهای ملکه‌ای که از چین با قیمت 100 دلار خریده می‌شوند در ایران تا سه میلیون تومان به فروش می‌رسند.
عفت رئیسی سرحدی در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با واردات عسل اظهار کرد: طبق قانون نظام بهره‌وری، واردات عسل و فرآورده‌های مربوط به زنبور عسل به علت اینکه مازاد تولید داریم ممنوع است و اینگونه واردات غیرقانونی محسوب می‌شود اما اخیراً در تعدادی از سوپرمارکت‌های کوچک و هایپر مارکت‌ها عسل‌های خارجی که کشور مبدأ آن مشخص نیست به وفور دیده می‌شود.
رئیسی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات، واردات غیرقانونی ملکه‌هایی است که بدون رعایت موازین قانونی قرنطینه شده‌اند و شناسنامه‌ای که اصالت آنها را تأیید کند ندارند. این موضوع باعث بروز و گسترش بیماری‌های مختلف که در کشورمان وجود ندارد می‌شود.
او افزود: ملکه‌های وارداتی با قیمت‌های گزاف و سرسام‌آور با بزرگ‌نمایی و تبلیغات نادرست به زنبورداران تحمیل می‌شوند. این‌گونه واردکنندگان وابستگی به این صنعت ندارند ولی سود زیادی به دست می‌آورند. ما درخواست داده‌ایم به منظور حفظ و صیانت از ذخایر ژنتیک زنبور عسل مقرراتی را در فرودگاه‌ها، بازارچه‌ها و گمرک‌ها وضع کنند.
مدیرعامل اتحادیه زنبورداران اضافه کرد: بدیهی است این واردات زحمات 30 ساله را در این حوزه تهدید می‌کند. از سوی دیگر پرورش زنبور عسل به حفظ ذخایر گیاهی کشور، جلوگیری از بیابان‌زایی و افزایش بهره‌وری در باغات کمک می‌کند.
رئیسی گفت: در حال حاضر ژل رویال از کشور چین با قیمت و کیفیت پایین‌تر نسبت به ژل رویال ایرانی وارد می‌شود که زنبورداران نمی‌توانند با آن رقابت کنند. زنبورهای ملکه‌ای که از چین با قیمت 100 دلار خریداری می‌شوند در ایران تا سه میلیون تومان به فروش می‌رسند.