kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۶۳۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۱۱
دستگیری غایبان و افراد فراری از خدمت سربازی از وظایف ناجاست

تشریح جزئیات دریافت گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت

رئیس ‌اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح جزئیات دستورالعمل جدید ابلاغی ستاد کل در مورد دریافت گواهینامه بدون نیاز به کارت پایان خدمت را تشریح کرد.



سردار موسی کمالی، در مورد جزئیات اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح به نیروی انتظامی و ابلاغ اجرای ماده 54 قانون بیمه شخص ثالث، به فارس گفت: در گذشته اگر آقایان به سن مشمولیت می‌رسیدند و متقاضی دریافت گواهینامه بودند حتماً باید تکلیف نظام وظیفه خود را مشخص می‌کردند. اگر متقاضی دانش‌آموز یا دانشجو بود باید به مدرسه یا دانشگاه مراجعه کرده و بعد از گرفتن گواهی اشتغال به تحصیل و تحویل آن به نظام وظیفه، مجوز لازم برای صدور گواهینامه را دریافت می‌کرد.
کمالی افزود: خانم‌ها برای دریافت گواهینامه هیچ مشکل خاصی نداشتند اما آقایان باید آن فرایند طولانی را طی می‌کردند که خوشبختانه با ابلاغ این ماده قانونی دیگر نیاز نیست که آقایانی که به سن مشمولیت می‌رسند برای دریافت گواهینامه چنین مراحلی را طی کنند.
وی در خصوص غایبان و افراد فراری از خدمت سربازی اظهار داشت: گروهی که از خدمت سربازی غیبت کرده‌اند و به قانون تمکین نکرده و قانون نظام وظیفه ملی را انجام نداده‌اند طبق ماده 58 مکرر، نیروی انتظامی موظف است که آنها را دستگیر کند و این مورد یکی از وظایف ناجا محسوب می‌شود.
این مقام ارشد ستاد کل تأیید کرد: صدور گواهینامه برای افراد گروه اول که دانش‌آموزان و دانشجویان هستند بلامانع بوده و می‌توانند به راحتی و سهل‌الوصول گواهینامه خود را دریافت کنند.گروه دوم که غایبان از خدمت هستند باید شناسایی و دستگیر شوند که اتفاق عجیبی نیست.
سردار کمالی درباره افرادی که خرید جریمه غیبت سربازی انجام داده‌اند، گفت: این افراد اگر یک سوم مبلغ جریمه غیبت سربازی را پرداخته باشند می‌توانند به راحتی برای دریافت گواهینامه اقدام کنند.وی، ماده 54 قانون بیمه شخص ثالث را اتفاقی دانست که باعث کوتاه‌تر شدن فرایند صدور گواهینامه شده و افراد متقاضی و واجد شرایط به راحتی و سهل‌الوصول می‌توانند گواهینامه خود را دریافت کنند.
ضبط بیش از ٣ هزار و ۵۰۰ جلد گواهینامه
در ٦ ماه گذشته
رئیس‌مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا گفت: بیش از ٣ هزار و ۵۰۰ جلد گواهینامه در ٦ ماه سال به دلیل کسب نمره بالای منفی ضبط شده است.
به گزارش فارس، سرهنگ کرمی اسد افزود: از این تعداد گواهینامه حدود یک هزار و ۷۰۰ جلد، در معابر درون شهری توسط پلیس راهور ضبط شده و یک هزار و ۸۰۰ جلد در معابر برون شهری توقیف و ضبط شده است، به عبارتی گواهینامه ضبط شده در معابر برون شهری بیشتر از معابر درون شهری بوده است.