kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۴۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۵
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا خبر داد

واشنگتن در پی اعمال فشار بر ایران برای تحمیل تغییرات برجامی دلخواه خود است

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: آمریکا در پی اعمال فشار بر ایران برای قبولاندن تغییرات برجامی دلخواه خود به تهران است و در صورت خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، نمی‌توان به این هدف رسید.




«مایکل آنتون» سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی نیوز»، بار دیگر بر عزم دولت «دونالد ترامپ» برای همکاری با اروپایی‌ها برای تغییر مفاد برجام تأکید کرد.
آنتون ضمن تکرار مواضع ترامپ، گفته: ما می‌خواهیم که نظام ایران تحت فشار باشد و در این مسیر، خواهان وجود اهرم فشار قوی‌تر برای کنگره و اروپایی‌ها برای رفع نقائص این توافق (برجام) هستیم.
وی تصریح کرد: آمریکا در پی اعمال فشار بر ایران برای قبولاندن تغییرات برجامی دلخواه خود به تهران است و در صورت خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای، نمی‌توان به این هدف رسید.
به گزارش تسنیم، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در سخنانی در جمع «شورای ملی اسرائیل-آمریکا» گفت که برجام توافقی «بسیار بسیار معیوب»‌ است.
هیلی افزود: با این حال می‌توان بدون خروج از توافق هسته‌ای، آن را اصلاح کرد.
در هفته‌ها و روزهای اخیر مقامات آمریکایی-کاخ سفید و کنگره- در کنار مقامات اروپایی و هم‌صدا با مقامات رژیم صهیونیستی در اظهارنظرهای جداگانه تاکید کرده‌اند که باید محدودیت‌های ایران در برجام دائمی شده و توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران نیز به آن افزوده شود.
در حال حاضر برجام نه تنها به لغو تحریم‌ها منجر نشد، بلکه به ابزاری جهت فشار بر ایران تبدیل شد.
دبّه آمریکایی‌ها
علی‌اکبر صالحی معاون رئیس‌جمهور و رئیس‌سازمان انرژی اتمی در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما عنوان کرد: پیش از این با آمریکایی‌ها مذاکره داشتیم و این وظیفه آمریکایی‌ها بود که 1+5  را قانع کنند بر سر تعهدات مشترک حاصله، اما در دولت جدید آمریکا مواضع دیگری شکل گرفته و می‌توان مخالفت با برجام را به وضوح مشاهده کرد. حتی گفته‌اند برجام یک معاهده غیر قابل قبول است. آمریکایی‌ها در تلاشند تا با هزینه ایران برجام را ناکارآمد نشان دهند و برجام را از درون عقیم کنند. البته جمهوری اسلامی ایران هوشمندانه واکنش‌های لازم را در زمان مقرر انجام خواهد داد.
صالحی افزود: در برجام آمده هیچ کدام از طرف‌های توافق نباید کاری کنند که موجب تضعیف برجام شود، اما اقدامات آمریکایی‌ها کاملا نقض برجام بود. آمریکایی‌ها از همان روز اول دبه کردن را پیش گرفتند البته ما هم به گونه‌ای وارد مذاکره شدیم و احتمال می‌دادیم که نمی‌شود به آمریکایی‌ها اعتماد کرد و ممکن است آنها زیر حرفشان بزنند.
اظهارات صالحی درخصوص عدم اعتماد به آمریکا در مذاکرت در حالی است که وی- شهریور 95- گفته بود: «بايد در زمان تنظيم برجام دقت بيشتري مي‌شد.در بعد تحريم و مسائل ديگر سياسي، آمريكايي‌ها از شيوه نادرستي استفاده مي‌كنند، اگر ما وقتي برجام را تنظيم مي‌كرديم دقت بيشتري مي‌كرديم اين فرصت براي آمريكا پيش نمي‌آمد كه از اين قابليت تفسير بودن سوءاستفاده كند».
وی در ادامه گفت: از آنجا که ما دنبال تولید سلاح هسته‌ای نیستیم برخی از فعالیت‌ها را داوطلبانه کنار گذاشتیم مثل شیوه انفجار همزمان که برای تولید سلاح هسته‌ای کاربرد دارد اما فقط برای تولید سلاح هسته‌ای نیست به این منظور در بند «تی» هم آمده که ما می‌توانیم انفجار همزمان را انجام دهیم اما نه برای تولید سلاح هسته‌ای، در ضمن ما گفته‌ایم که طراحی سلاح هسته‌ای نخواهیم کرد زیرا بدنبال آن هم نیستیم و فقط بدنبال استفاده صلح‌آمیز کاربردهای انرژی هستیم.
رئیس‌سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: بخش «تی» مشمول بازرسی خاصی نیست و ما هم بازرسی خاصی را برای این مورد در نظر نگرفته‌ایم.