kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۳
عضو کمیسیون بررسی برجام:

برجام از همان روز دوم اجرای قرارداد توسط آمریکا نقض شد

عضو کمیسیون بررسی برجام گفت: از همان روز دوم اجرای برجام این قرارداد توسط آمریکا نقض شد، بنابراین آمریکا به وضوح نسبت به نقض برجام کار کرده است.


به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدمهدی زاهدی در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی با موضوع برجام و اقدامات اخیر آمریکا در دانشگاه باهنر کرمان اظهار داشت: در سطر به سطر واژه‌های برجام کار کردیم و تیم‌های حرفه‌ای صاحبنظر در حقوق بشر، امنیت ملی، تکنولوژی هسته‌ای و مسائل تحریم به‌کار گرفتیم که در این تیم‌ها از افراد اجرایی و متخصص بود و جاهای زیادی از برجام را که خلاف منافع ملی بود زیر سؤال بردیم.
وی ادامه داد: آقایان تیم مذاکره‌کننده جواب‌هایی می‌دادند که ما قانع نمی‌شدیم اما آنها سخنانشان را کامل می‌دانستند حتی من این سؤال را از آقای ظریف پرسیدم که چه تضمینی وجود دارد رئیس‌جمهور بعدی آمریکا به این توافقات پایبند باشد که آقای ظریف مطرح کردند من تخصصم روابط بین‌الملل است و با این قوانین آشنا هستم و مشکلی پیش نمی‌آید.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: استیو بنن مشاور ترامپ یک صهیونیستی است که معتقد است آمریکا در سال‌های اخیر تضعیف شده است و هم‌اکنون نمی‌تواند هر کاری که می‌خواهد انجام دهد و آمریکا باید قدرتش را به‌روز رساند، این افکار روی رفتار، گفتار و ذهن ترامپ اثر گذاشته است.
زاهدی اظهار کرد: ترامپ اهل مطالعه نیست و دو کتابی هم که نوشته بیشتر سفارشی است، ترامپ آدم تند مزاج، دلال و معامله‌گری است و با روابط بین‌الملل آشنایی ندارد و به دنبال قدرت‌نمایی است و به دنبال ایجاد نظامی در ایران است که از آمریکا تبعیت کند.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: تهدیدهای ترامپ در راستای براندازی نظام جمهوری اسلامی است، همه باید در کشور با هر تفکر سیاسی، مذهبی و قومی مقابل توطئه‌های آمریکا بایستیم و اولویت کشور ایجاد اتحاد و انسجام است و در سایه این اتحاد است که مشکلات کشور رفع خواهد شد.
زاهدی در پاسخ به این سؤال که «چرا مجلس برجام را در 20 دقیقه تصویب کرد و نقش نیروهای انقلابی در این وسط چه بوده است و هم‌اکنون راهکار مجلس برای این امر چیست؟» گفت: اگر دو سال گذشته با تصویب برجام مخالفت می‌شد هم‌اکنون تمام اقدامات آمریکا، تحریم‌ها و سایر مسائل را به اقدامات رهبری مرتبط می‌دانستند، مخالفان برجام را تا همین چند وقت اخیر دلواپسان می‌دانستند اما آقای روحانی هم بعد از دیدن اقدامات آمریکا به جمع دلواپسان پیوست، الان برای دنیا ثابت شده که نظام جمهوری اسلامی در بحث هسته‌ای حق گفته است.
وی افزود: ما در آن 20 دقیقه بندهایی را به برجام اضافه کردیم که جلوی سوءاستفاده آمریکا از بحث‌های نظامی را می‌گرفت، قبل از تصویب 20 دقیقه‌ای برجام در چند روز کارهای جداگانه و جلسات متعددی تشکیل شد، ما می‌خواستیم بندهایی به برجام اضافه کنیم اما بعضی‌ها اجازه
ندادند.
زاهدی گفت: هم‌اکنون وظیفه همه ما حفظ وحدت ملی است و همه اقشار مختلف باید در تنفر از آمریکا یکصدا باشند، باید تحرک نخبگی در کشور در محکومیت آمریکا راه بیفتد و همه اقشاری که حرف آنها خریدار دارد پای کار بیایند، احساس می‌کنیم وزارت خارجه ما فعال نیست، اخیرا ادبیات آقایان حتی تندتر از دو سال پیش ما است اما این ادبیات کافی نیست باید اقناع بین‌المللی ایجاد شود.