kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۹۵
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
عضو انجمن صنایع شوینده مطرح کرد

سود بالای ۳ شرکت خارجی در بازار صنایع شوینده ایران


عضو انجمن صنایع شوینده از حضور سه شرکت‌ خارجی با سرمایه‌گذاری کم در بازار محصولات شوینده ایران خبر داد و گفت:این شرکت‌ها با استفاده از مزیت‌های تولید رقابت‌نابرابری با صنعتگران ایرانی دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی صفوی نژاد در یک نشست خبری با‌اشاره به حضور سه شرکت خارجی در بازار صنایع شوینده ایران با سرمایه‌گذاری کم، اظهار داشت:این شرکتها با استفاده از مزیتهای تولید در ایران، محصولاتشان را در کشورمان عرضه می‌کنند که البته در برخی موارد نیز شاهد تولید کالاهای مغایر با استاندارد آنها هستیم.
وی تصریح کرد: در ایران مزیت نسبی دسترسی به مواد اولیه وجود دارد که به راحتی در اختیار شرکتهای خارجی قرار می‌گیرد و علاوه‌بر این، مزیت دستمزد مناسب کارگران است که فضای رقابت را برای تولید کنندگان داخلی تنگ کرده است.
عضو انجمن صنایع شوینده با بیان اینکه انتظار داریم حد مجازی از امنیت برای تولیدکنندگان داخلی وجود داشته باشد، افزود: رهبرمعظم انقلاب تأکید زیادی بر حمایت از تولید ملی دارند و ما نیز انتظار داریم جامعه مصرفی بداند که ما صرفا نگاه سوداگرایانه نداریم و در هر شرایطی در بازار خواهیم ماند.صفوی نژاد ادامه داد: فعالیت‌های اقتصادی نباید به معنی رهاشدن باشد و توسط شرکتهایی که مشخص نیست تا چه زمانی در بازار ایران می‌مانند، دستخوش تغییرات قرار گیرد.
وی در مورد راهکار مدیریت حضور شرکت‌های خارجی در صنعت شوینده ایران گفت: برخی شرکتهای خارجی متقاضی دریافت مواد اولیه از تولیدکنندگان محصولات شوینده ایرانی هستند. شرکتهای خارجی از شرایط نابرابر با تولیدکنندگان ایرانی برخوردار هستند در حالی که باید تفاوت‌هایی از نظر دسترسی آسان به مواد اولیه برای شرکتهای ایرانی وجود داشته باشد.
عضو انجمن صنایع شوینده با‌اشاره به بالا بودن نرخ تبلیغات برای تولیدات داخلی در صدا و سیما، افزود:شرکتهای خارجی محصولاتشان را در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌کنند که باعث جذب مشتری برای آنها می‌شود، البته ما خواستار تبلیغ در این شبکه‌ها نیستیم ولی برای تبلیغ در صدا و سیما باید مزیتهایی برای شرکتهای داخلی ایجاد شود.
به گفته صفوی نژاد، شرکتهای داخلی در قیمت‌گذاری محصولاتشان تابع کنترل قیمت بوده‌اند ولی شرکتهای خارجی به دلیل اینکه تحت برند تولید می‌کنند، نرخ بالاتری را برای تولیداتشان تعیین می‌کنند ، آنهم درحالیکه رکود در بازار صنایع شوینده کشور وجود دارد.
وی با‌اشاره به کپی‌کاری چینی‌ها در عرضه برخی محصولات شوینده با برندهای ایرانی گفت: این تولیدات تقلبی با کیفیت پایین عرضه می‌شوند.