kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۹۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
یک مسئول اعلام کرد

صرفه جویی 3 هزار میلیاردی در مصرف سوخت با اجرای طرح پایش پیمایش



رئیس کارگروه پایش پیمایش گفت: در مدت اجرای طرح پایش پیمایش و تخصیص سوخت به ناوگان باری و مسافری عمومی دیزلی درون و برون شهری، نزدیک به سه هزار میلیارد تومان در مصرف سوخت (گازوئیل) صرفه‌جویی شد.
به گزارش فارس، امیر جعفرپور در نشستی خبری با اشاره به اجرای طرح پایش پیمایش از سال 94 و همچنین آغاز اجرای این طرح برای خودروهای حمل و نقل عمومی دیزلی درون شهری از بهمن 95 اظهار داشت: ستاد اجرایی طرح پایش پیمایش به طور منظم هر هفته جلسات خود را با حضور چهار دستگاه اصلی شامل وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وزارت کشور در بخش سازمان همیاری شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و وزارت اطلاعات و همچنین چند دستگاهی که بعدا به آن اضافه شد شامل ستاد مبارزه با قاچاق کالا وارز، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، وزارت صنعت معدن و تجارت، پلیس راهور ناجا و بیمه مرکزی برای شناسایی ناوگان بدون بیمه و حذف آنها از طرح دریافت سوخت برگزار می‌کند.
وی افزود: مجموعه این جلسات به این نتایج منتهی شد که از اوایل سال 94 فرآیند کاهش سهمیه سوخت ناوگان که برای یک اتوبوس برون شهری 9 هزار لیتر و برای یک کامیون برون شهری 40 تا 50 تنی، هفت هزار و 200 لیتر بود به تدریج کاهش پیدا کرد و به ارقامی معادل نصف و به مرور تا یک سوم این اعداد رسید.
به گفته رئیس کارگروه پایش پیمایش، در بخش برون شهری این وضعیت منجر به نصب سامانه‌های رهگیری جی‌پی‌اس و اجرای نرم‌افزاری آن از شبکه مرکزی پایش که به سامانه سپهتن (سامانه پایش تردد ناوگان) مشهور شد.
جعفرپور با بیان اینکه در طول سه سال از اجرای طرح پایش پیمایش و تخصیص سوخت به ناوگان باری و مسافری عمومی دیزلی درون و برون شهری، نزدیک به سه هزار میلیارد تومان در مصرف سوخت (گازوییل) صرفه‌جویی شد، بیان کرد: یک سوم این صرفه‌جویی متعلق به ناوگان درون شهری است که در هشت ماه اخیر در حال ساماندهی سهمیه سوخت آنها شده است.
وی ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد و جی‌پی‌اس‌ها به طور کامل نصب شود بخش زیادی از مصرف غیر واقعی سوخت خودروهای دیزلی حذف خواهد شد.