kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۹۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰

کاشت ۴۰۰ هزار اصله نهال درخت در خوزستان آغاز شد



با حضور رئیس ‌ستادکل نیروهای مسلح و فرمانده کل سپاه با هدف بیابان‌زدایی و مقابله با هجوم ریزگردها در استان خوزستان طرح کاشت 400 هزار اصله نهال درخت ظرف ۲ ماه آینده شروع شد.
به گزارش فارس‌ به نقل از بسیج سازندگی، مسئول بسیج سازندگی استان خوزستان، گفت: «بیش از هزار نیروی جهادگر بسیجی در قالب گروه‌های جهادی از سراسر استان خوزستان و دیگر استان‌های کشور در این طرح مشارکت داشتند و از ظرفیت راهیان نور هم بهره بردیم.
 در این طرح بیش از 500 هزار چاله حفر کردیم و بیش از 400 هزار اصله درخت کاشتیم. این درختان شامل کهور، نخل خرما، آرتیپلکس، شورگز و کُنار بود.»
بهرام ممبینی خاطرنشان کرد: «از زمان اتمام کاشت درخت‌ها، روزانه 200 ‌تانکر آب مشغول آبرسانی به 400 هزار اصله درخت هستند و نگهداری از درخت‌ها به صورت متناوب و دقیق با کمک قبایل و روستائیان انجام می‌شود. البته باید بگویم که بیابان‌زدایی از 2 هزار هکتار زمین، در قیاس با کاری که باید انجام شود، مثل قطره‌ای است در برابر دریا. برخی از اساتید دانشگاه به ما گفتند که بسیج سازندگی کار 15 سال را در دو ماه انجام داد. اما در همان محدوده‌ای که ما 2 هزار هکتار بیابان‌زدایی کردیم، بالغ بر 40 هزار زمین فوق بحرانی وجود دارد که باید به صورت فوری برایشان اقدام کرد.
 اگر مسئولان دولتی مثل روزهای بعد از بحران اهواز و سخنان رهبر انقلاب، پرانگیزه، مصمم و پای کار باشند، ما اطمینان داریم که ظرف 5 سال می‌توان اکوسیستم خوزستان را تغییر دارد. همچنان‌که محل‌هایی که قبلا در اطراف اهواز بیابان‌زدایی شده بود، عملا به تفرجگاه و پارک جنگلی تبدیل شد و مردم تعطیلات آخر هفته در این محیط‌ها حضور می‌یابند.»
کاشت 370 هزار اصله درخت کهور
 او درباره تاثیرات محیط زیستی این نهضت نهال‌کاری، اظهار می‌کند: «ما در این پروژه بیش از 370 هزار اصله درخت کهور کاشتیم. درخت کهور تا سه سال نیازمند آبیاری است و بعد این مدت بی‌نیاز از آبیاری می‌شود. درخت کهور حتی می‌تواند آب مورد نیاز خود را از رطوبت هوا تامین کند. در این منطقه از آنجایی که سالهاست بارندگی وجود نداشته، خاک حالت موئینگی پیدا کرده و در نتیجه شوری از عمق خاک به سوی سطح خاک حرکت می‌کند. کهور تنها درختی است که وقتی ریشه‌اش به آب شور می‌رسد، رشد عمقی ریشه متوقف می‌شود و در عوض ریشه در عرض خاک گسترش می‌یابد.
درخت کهور به مرور خاک را شیرین می‌کند و با ایجاد سایه و رطوبت باعث می‌شود روی سطح زمین پوشش گیاهی و علوفه برای دام‌ها به وجود بیاید.»