kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۸۷
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۰
رئیس‌ مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی:

۹۵درصد ماشین‌آلات کشاورزی ساخت داخل است

رئیس ‌مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: ٩٥ درصد صنعت مکانیزاسیون و نیازهای ماشینی بخش کشاورزی توسط صنعت داخلی تامین و فقط پنج درصد واردات در این زمینه انجام می‌شود.


کامبیز عباسی در گفت وگو با خبرگزاری مهر درباره اینکه گفته می‌شود بخشی از تراکتورها و کمباین‌های وارداتی به کشور کهنه و استفاده شده بوده است‌، اظهار کرد: در کشور ما دولت نه تراکتور وارد می‌کند، نه می‌فروشد و نه صادر می‌کند. بخش خصوصی متولی عرضه تراکتور است. واردات تراکتور دست دوم قریب به دو سال است که ممنوع شده و براساس پیشنهاد وزارتخانه هیچ ماشین دست دومی اجازه ورود به کشور را ندارد.
وی افزود: ٩٥ درصد نیاز مکانیزاسیون کشاورزی کشور، توسط صنعت داخلی تامین و فقط پنج درصد واردات در این زمینه انجام می‌شود که ١٠٠ درصد آن‌، ماشین‌های نو است چرا که در زمینه مکانیزاسیون کشاورزی با کشورهای هم‌تراز و کشورهای پیشرفته در زمینه کمیت‌، تفاوت چندانی نداریم. البته در برخی حوزه‌ها نیاز است که مکانیزاسیون افزایش یابد مانند مثل باغبانی و گیاهان دارویی.رئیس‌ مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در محصولات عمده و اساسی مثل غلات و محصولات صنعتی‌، مکانیزاسیون فراتر از ٨٥ تا ٩٥ درصد انجام می‌گیرد. همچنین یکی از دلایل موفقیت ما در حوزه تولید گندم طی سال‌های اخیر این است که بیش از ٧٠ تا ٧٥ درصد کشت گندم به صورت مکانیزه انجام شد. عباسی با بیان اینکه در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی بیش از ٧٠ تا ٧٥ درصد کشت زعفران به صورت مکانیزه انجام می‌شود اضافه کرد: تمام کشت ذرت و چغندر قند به صورت مکانیزه صورت می‌گیرد. به طور میانگین ٧٥ تا ٨٥ درصد اراضی کشور به صورت مکانیزه کشت می‌شودوی درباره وضعیت مکانیزاسیون در حوزه برداشت گفت: حدود ٨٠ تا ٨٥ درصد برنج و 95 درصد از 8/2 میلیون هکتار اراضی گندم‌، به صورت مکانیزه برداشت می‌شود. رئیس ‌مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در کشور ما بیش از ٤٤٠ هزار دستگاه تراکتور، بیش از ٣٥ هزار بذرکار، بیش از ١٦ هزار دستگاه کمباین و ده‌ها هزار ادوات دیگر در عرصه کشاورزی وجود دارد. الان کمتر کشاورزی را در کشور پیدا می‌کنید که تراکتور، بذرکار و... بخواهد بخرد و نتواند این کار را انجام دهد.