kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۷۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۸

قمار سعودی- آمریکایی با مهره حریری برای هدف قراردادن حزب‌الله



سرویس سیاسی-
سعد حریری در حالی که در خارج از لبنان بود از طریق شبکه العربیه استعفای خود را اعلام کرد، این شبکه سعودی پس از آن سناریوی توطئه سازی علیه حریری را پیش گرفت که این موضوع توسط دستگاه‌های امنیتی لبنان تکذیب شد.
روز شنبه در خبری ناگهانی «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان از سمت خود استعفا کرد. این استعفا در شرایطی اعلام شد که در نوع خود کم نظیر بود، چرا که حریری در خارج از کشور خویش و در حالی که در ریاض به سر می‌برد از طریق شبکه سعودی «العربیه» متنی را قرائت و ضمن آن استعفای خویش را اعلام کرد که تعجب همگان را برانگیخت.
او متنی را قرائت کرد که سراسر هجمه علیه ایران بود. متنی که به عقیده کارشناسان توسط آل‌سعود برای وی نوشته شده بود. اگرچه پیش از این نیز سعد حریری نشان داده بود که به شدت تحت تاثیر دربار سعودی است اما در فقره اخیر و رفت و آمدهای روزهای قبل از استعفا، حریری ثابت کرد که از این هم فراتر رفته و به مزدور بی‌اراده آل‌سعود بدل شده است.
توطئه سازی؛
 سناریوی شبکه سعودی
حریری در سخنانی که از تلویزیون العربیه عربستان پخش می‌شد برای آنکه توجیهی برای کار خارج از عرف خویش بتراشد گفت: «فضای کنونی حاکم بر لبنان مانند فضای قبل از ترور پدرم است. احساس می‌کنم که توطئه‌ای برای قتل من در جریان است.»
در جهت تکمیل این سناریو شبکه «العربیه» به نقل از منابعی ادعا کرد ترور «سعد الحریری» نخست‌وزیر مستعفی لبنان در بیروت، در چند روز گذشته خنثی شده است. این شبکه افزود زمانی که هواپیمای الحریری قصد حرکت داشته برج‌های مراقبت از کار افتاده است.
اما شبکه  OTV لبنان به نقل از دستگاه امنیتی این کشور اعلام کرد که تمامی ادعاها مبنی بر طراحی ترور «سعد الحریری» تکذیب می‌شود.
همچنین روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» در گزارشی درباره استعفای سعد حریری از نخست‌وزیری لبنان نوشت: «اینکه الحریری، عربستان را برای اعلام بیانیه استعفایش انتخاب کرده ناگهانی نیست زیرا سعودی‌ها خود حامی‌اش هستند؛ صحبت‌های الحریری درباره اینکه دست‌های پشت‌پرده قصد ترور او را دارند، بهانه‌ای بیش نیست.»
این روزنامه صهیونیستی در ادامه نوشت: «بهترین متن سخنرانی‌هایی که در اسرائیل علیه حزب‌الله و ایران نوشته شده، مانند متن استعفای ضدایرانی و ضد حزب‌اللهی سعد الحریری نبود.»
در ادامه این گزارش آمده است: «سعودی‌ها در حال هموار کردن مسیر برای تشدید مقابله با ایران هستند و برآوردها در بیروت حاکی از آن است که  حزب‌الله برای دریافت ضربه‌، به حالت آماده‌باش درآمده است. این خانواده پادشاهی عربستان بود که الحریری را از قصرهای باشکوه در پاریس بیرون کشید و او را به سمت رقابت برای منصب نخست‌وزیری لبنان هل داد.»
قمار سعودی-آمریکایی
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه الکترونیکی «رأی‌الیوم» در یادداشتی بر استعفای سعد الحریری از نخست‌وزیری لبنان نوشت: «به نظر نمی‌رسد استعفای وی به این خاطر صورت گرفته باشد که جانش در خطر است زیر او به شکلی طبیعی در بیروت رفت‌و آمد می‌کرد؛ علاوه اینکه طرف احتمالی که ممکن بود این اقدام را انجام دهد یعنی حزب‌الله؛ از او حفاظت می‌کرد و با توافق با حزب‌الله به نخست‌وزیری لبنان رسید.»
آن چنان‌که فارس گزارش داده، در ادامه این یادداشت آمده است: «استعفای الحریری در چارچوب نقشه سعودی-آمریکایی برای هدف قرار دادن حزب‌الله، بازوی نظامی قوی ایران صورت می‌گیرد حزب‌اللهی که تهدیدی اساسی برای اسرائیل است و به دلیل حمایت نامحدود رسانه‌ای و سیاسی از انصارالله یمن خطری بزرگ برای عربستان و ثبات آن به شمار می‌رود، انصاراللهی که به عربستان خسارت‌های بسیاری در مرزهای جنوبی‌اش وارد کرد و با موشک‌های بالستیکش، عمق این کشور را تهدید می‌کند.»
عطوان افزود: «اطلاعات در دست ما نشان می‌دهد که عربستان با هماهنگی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال تشکیل ائتلافی عربی مانند ائتلاف تشکیل شده علیه یمن است؛ ائتلافی که قرار است نوک پیکان حمله احتمالی علیه حزب‌الله باشد و بعید نیست اسرائیل ستون فقرات این ائتلاف باشد؛ خبرهای رسیده از لندن حاکی از آن است که در عربستان با اردن تماس گرفته و این کشور را برای پیوستن به ائتلاف مذکور دعوت کرده است اما این اخبار هنوز تاییده نشده است.»
البته عطوان ضمن‌اشاره به دست بالای محور مقاومت و حزب‌الله لبنان تاکید کرده است: «عربستان و متحدانش ضعیف‌تر از آن هستند که حزب‌الله را شکست دهند، حزب‌اللهی که تجربه‌ها و تجهیزات نظامی در اختیار دارد که فقط 4 کشور در منطقه آن را دارند: مصر، امارات، سوریه و عربستان... این قماری سعودی-عربستانی است که عواقب آن نامشخص است ، ورود اسرائیل به این میدان هزینه زیادی برایش خواهد داشت.»
فتنه آل‌سعود
شیخ «نبیل قاووق» عضو شورای مرکزی حزب‌الله نسبت به استعفای حریری واکنش نشان داد. وی اعلام کرد که دولت عربستان به دنبال غرق کردن لبنان در فتنه و آشوب است.
وی تصریح کرد: «عربستان می‌خواهد نقش و جایگاه مقاومت لبنان را تغییر دهد تا این کشور به بخشی از محور سعودی تبدیل شود که با اهداف اسرائیل همسو باشد.»
همچنین منابع لبنانی به پایگاه خبری النشره گفتند که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان، تا پیش از بازگشت سعد الحریری به لبنان و مشخص شدن وضعیت وی استعفای او را امضاء نخواهد کرد.
این منابع افزودند: «سؤالاتی وجود دارد که پاسخ به آنها روند تعامل سیاسی درخصوص تشکیل دولت جدید و یا عدم تشکیل دولت را مشخص می‌کند. مخصوصا اینکه پیش از فراخوان سعدالحریری به عربستان، «اشرف ریفی» وزیر سابق لبنان به ریاض رفته بود و احتمال دارد مأموریت او با این هدف بوده باشد که قدرت را در دستان هم پیمانان عربستان در لبنان نگه دارد.»
منابع آگاه گفتند، عبداللطیف دریان، مفتی لبنان با کاردار سفارت عربستان در لبنان دیدار کرد تا از درست بودن اظهاراتی مبنی بر بازداشت حریری یا حبس خانگی او اطلاع کسب کند.