kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۷

بررسی موضوع حذف دلار از مبادلات تجاری در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس


عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس از بررسی موضوع حذف دلار از مبادلات تجاری کشور در اولین جلسه این کمیسیون بعد از تعطیلی یک هفته‌ای مجلس خبر داد.
نبی هزارجریبی نماینده گرگان در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت : موضوع حذف دلار از مبادلات تجاری کشور در اولین جلسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس بعد از تعطیلی یک هفته‌ای مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد تا راهکارهای اجرایی آن فراهم شود.
وی افزود: در خلال بررسی این موضوع از رئیس‌سازمان بودجه و معاونین این سازمان برای بررسی هر چه بهتر مسئله برای حضور در کمیسیون دعوت به عمل خواهد آمد و بررسی‌های لازم در این زمینه انجام خواهد شد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: وقتی بیشترین مبادلات ما با شرق آسیا و به ویژه کشوری مثل چین است، مناسب است تا ما ارز جایگزین برای دلار داشته باشیم.
هزارجریبی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور آ‌مریکا امروز شمشیر را بر علیه ما از رو بسته است، ما نیز باید با قدرت از خودمان دفاع کنیم و اجازه ندهیم توطئه‌های آمریکا به ثمر بنشیند.
هزارجریبی در پایان گفت: یکی از نتایج برجام برای ما این بود که در این راستا تلاش کنیم تا دلار را از مبادلات تجاری‌مان حذف کنیم.
حذف دلار از معاملات بین‌المللی یعنی مرگ اقتصاد آمریکا
حجت‌الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و کارشناس مسائل اقتصادی نیز با‌اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر «حذف دلار از معاملات بین‌المللی»، گفت: مهم‌ترین اقدامی که دولت باید در این خصوص انجام دهد پیگیری‌ پیمان‌های دوجانبه پولی است.
وی ادامه داد : ما به جز شرایطی که بخواهیم از خود آمریکا کالایی را خریداری کنیم هیچ نیازی به دلار آمریکا نداریم و کشورها در تعاملاتی که با هم دارند می‌توانند توافق کنند تا با واحد پولی خودشان مبادلاتشان را انجام دهند.
وی ادامه داد: اکنون متاسفانه دلار به عنوان واسطه معاملات بین کشورهای مختلف جا افتاده و مدیران و فعالان اقتصادی کشورها با رواج دادن دلار خودشان را اسیر این پول بدون پشتوانه و کم ارزش کرده‌اند در صورتی که کارشناسان اقتصادی به خوبی می‌دانند دلار به لحاظ ذاتی بی‌ارزش‌ترین پول دنیاست.
این استاد دانشگاه گفت: کشورها و دولت‌های مختلف می‌توانند از پول‌های خودشان برای معاملات بین‌المللی استفاده کنند، این کاری است که امروزه کشورهایی مانند چین و روسیه انجام می‌دهند و دولت ما هم باید به این مسئله ورود کند.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه که حدود دوسال پش رهبر معظم انقلاب ابلاغ کردند مسئله حذف دلار آمده بود که متاسفانه دولت خیلی با رخوت با این مسئله برخورد کرد و عملا آن را پیگیری نکرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: دولت باید در اولین گام با شبکه‌های تجاری اصلی که از ما خرید می‌کنند و ما هم از آنها خرید می‌کنیم پیمان دوجانبه پولی ببندند.
عبدالملکی گفت: اگر چنین اتفاقی گسترش پیدا کند دلار از این سلطه‌ای که دارد خواهد افتاد و این یعنی مرگ اقتصاد آمریکا و به سلطه آمریکا در اقتصاد پایان می‌دهد.
وی اضافه کرد: آمریکا همواره در کنار مسائلی که پیگیری می‌کند نگاه ویژه‌ای به بحث دلار دارد و با حذف دلار از معاملات بین‌المللی اقتصاد آمریکا فلج خواهد شد.