kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۴
در جلسه مشترک شورای شهر با پلیس راهور تهران بزرگ مطرح شد

تعداد خودروهای تهران ۸ برابر ظرفیت معابر


رئیس و تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران با حضور در ستاد مرکزی پلیس راهور تهران از بخش‌های مختلف این پلیس بازدید کردند.
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، در جریان این بازدید رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: یک پنجم کل خودروهای کشور، معادل چهار میلیون دستگاه خودرو در تهران شماره‌گذاری شده و این را باید در کنار خودروهایی در نظر گرفت که به‌صورت شناور در تهران تردد می‌کنند.
سردار محمدرضا مهماندار در رابطه با مسئله ترافیک شهر تهران اظهار داشت: وضعیت تهران به این صورت است که بیش از 9 میلیون جمعیت ساکن، سه میلیون جمعیت شناور و 20 میلیون سفر روزانه دارد. این شهر 5700 تقاطع دارد که تنها 660 تقاطع آن به‌ صورت هوشمند مدیریت و کنترل می‌شود. همچنین نسبت خودروها به معابر آن نیز 8 برابر است.
مهماندار افزود: استفاده زیاد از خودروهای شخصی به‌گونه‌ای که به‌ازای هر دو نفر یک خودرو وجود دارد، کمبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل، عدم تناسب ظرفیت معابر با نقاط ایجاد مراکز تجاری و تفریحی، وجود گلوگاه‌های ترافیکی و اشکالات هندسی معابر، ورود حجم زیادی از سفرهای روزانه از اطراف به تهران، کمبود تجهیزات ITS، عدم بازدارندگی مقررات و عدم تناسب تجهیزات و نیروی انسانی پلیس با نیازهای واقعی، برخی از چالش‌های مهم شهر تهران است.
وی اولویت پیشنهادی خود را ساماندهی موتورسیکلت‌ها اعلام کرد و ادامه داد: در تهران بیش از سه میلیون موتورسیکلت شماره‌گذاری شده و عمده بی‌نظمی‌هایی که با آن مواجهیم از این محل نشئت می‌گیرد. رویکرد عمومی جامعه نسبت به ساماندهی موتورسیکلت‌سواران معمولاً یکی از این دو مورد است که یا می‌گویند برخورد با موتورسیکلت‌سواران ظلم به قشر ضعیف جامعه است یا برخورد با آن‌ها را وظیفه نیروی انتظامی می‌دانند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به دیگر مشکلات شهر تهران در زمینه ترافیکی، از عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی متناسب با رشد جمعیت در این رابطه یاد کرد و افزود: سواری‌ها سهم 66درصدی در اشغال سطح معابر و سهم 40درصدی در حمل‌ونقل دارند. همچنین کمبود سرویس ادارات و ارگان‌های دولتی، عدم توسعه مناسب سیستم‌های کنترل ترافیک الکترونیکی، خودروهای فرسوده و تردد آن‌ها در سطح شهر خصوصاً در بخش حمل‌ونقل عمومی، عدم تناسب تجهیزات پلیس راهنمایی و رانندگی با مأموریت‌های محوله و وجود پایانه‌های مسافربری در شهر تهران نیز از جمله این مشکلات‌اند، به صورتی که چهار پایانه جنوب، غرب، شرق و بیهقی در سال 1395 جمعاً بیش از دو میلیون و 500 هزار سرویس داشته‌اند و 41میلیون نفر مسافر از طریق آن‌ها جابه‌جا شده است.مهماندار با بیان اینکه مشکل اصلی تهران تراکم ترافیک و آلودگی هواست، بیان کرد: راه نجات از این معضلات گسترش مترو و استفاده از LRT است. به‌نظر می‌رسد نمی‌توان خیلی به توسعه ناوگان اتوبوس فکر کرد زیرا این وسیله بیشتر برای توزیع مسافر در مناطق محلی است و در شریان‌های اصلی نمی‌تواند آن‌طور که باید راهگشا باشد. همچنین توسعه دوچرخه سواری و ایجاد محدودیت‌های جدید و طبقه‌بندی معابر باید در دستور کار قرار گیرد.
وجود ۳۷ گره ترافیکی در تهران
رئیس‌شورای شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه ۳۷ گره ترافیکی در تهران وجود دارد، گفت: برای حل مسئله برخی از این ۳۷ گره ترافیکی نیاز به هزینه‌های زیادی است که ۸۰درصد اینها می‌تواند حل شود.
 به گزارش تسنیم، محسن هاشمی افزود: بودجه شهرداری تهران نزدیک به 18 هزار میلیارد تومان است که 8 هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش ترافیک، حمل‌ونقل و عمرانی است و نیمی از این مبلغ در اختیار بخش حمل‌ونقل است، البته نزدیک به 80درصد بودجه بخش عمرانی نیز صرف خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، پل‌ها و... می‌شود.