kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۳۳۳
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۶

کوتاه از سراسر جهان



عراق
سومریه: دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق به دلیل شکست در انتخاب رئیس‌جدید منحل شد. یک منبع در این حزب کردی، اعلام کرد که شورای رهبری اتحادیه میهنی کردستان عراق با 40 عضو روز شنبه جلسه‌ای برگزار کرد و در آن موضوع برگزاری چهارمین کنگره این حزب را بررسی کرد. وی که خواست نامش فاش نشود، گفت: در این جلسه تعلیق فعالیت دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان و تشکیل کمیته‌ای با نظارت «کوسرت رسول»، معاون دبیر کل اتحادیه میهنی جهت اداره حزب تا برگزاری کنگره را بررسی کرده است.
ونزوئلا
آسوشیتدپرس: یکی از چهره‌های سرشناس مخالفان دولت ونزوئلا که اخیرا به حکم دادگاه عالی این کشور ممنوع‌الخروج شد اقدام به پناهنده شدن به سفارت شیلی در پایتخت ونزوئلا کرد. وزارت خارجه شیلی در بیانیه‌ای اعلام کرد: با توجه به سنت انسان دوستی شیلی این کشور از «فردی گوارا»، رهبر سرشناس مخالفان دولت ونزوئلا به عنوان یک مهمان استقبال می‌کند. گوارا اواخر روز شنبه به همراه نامزدش وارد اقامتگاه سفیر شیلی در شهر کاراکاس شد و با این اقدام ابهاماتی که درخصوص پنهان شدن او پیش آمده بود، پایان داد.
فلسطین ‌اشغالی
فارس: کانال دوم تلویزیون رژیم صهیونیستی از بازداشت دو تن از نزدیکان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای تحقیق درباره پرونده فساد نخست‌وزیر خبر داده است.گفته می‌شود افراد بازداشت شده، نمایندگان نزدیک به کابینه بنیامین نتانیاهو هستند اما رسانه‌ها به نام این دو فرد‌اشاره‌ای نکرده‌اند. چندی قبل بود که «ایریل مارگالیت» از مخالفان بنیامین نتانیاهو و از اعضای کنست(پارلمان رژیم صهیونیستی)، تلاشی را برای بررسی ادعاهای مطرح شده درباره فساد مالی نتانیاهو آغاز کرد. موضوع مورد تاکید وی حضور وکیل شخصی نتانیاهو در معامله یک شرکت آلمانی برای فروش زیردریایی به رژیم صهیونیستی است.این در حالی است که پیشتر در رابطه با پرونده فساد مالی، از بنیامین نتانیاهو و حتی همسر او بازجویی شده است. بسیاری از سران رژیم صهیونیستی دارای پرونده‌های فساد هستند.
انگلیس
گاردین: در حالی که هنوز کابینه ترزا می‌ درباره اتهامات آزار جنسی از سوی وزیر دفاع علیه خبرنگاران زن در شوک به سر می‌برند، «جین مریک»، خبرنگار دیلی میل به دفتر نخست‌وزیری انگلیس شکایت کرد که در ضیافت ناهار با وزیر دفاع در سال 2003 مایکل فالون اورا مورد آزار قرار ‌داده است. مریک اعلام کرد که وی پس از باخبر شدن از حوادث آزار جنسی دیگری از سوی فالون تصمیم گرفته که با دفتر نخست وزیری تماس بگیرد. سونامی فساد در غرب، تاکنون بسیاری از مقامات اروپایی و آمریکایی را درگیر خود کرده است.
پاکستان
‌ایسنا: «صاحبزاده ابوالخیر محمد زبیر» رهبر حزب جمعیت علمای پاکستان گفت: شرط گرفتن اثر انگشت برای صدور ویزای عربستان توهین به زائران پاکستانی و غیر قابل پذیرش است. وی افزود: هیچ علتی برای گرفتن اثر انگشت زوار وجود ندارد و دولت عربستان با این کار مشکلات سفر به مکه را بیشتر کرده است. وی گفت: مراکزی برای گرفتن اثر انگشت زوار در مناطق دورافتاده کراچی، لاهور و اسلام‌آباد تعیین شده که از یک سو رفت و آمد آنها را مشکل می‌کند و از طرف دیگر ایستادن در صف‌های طولانی برای بسیاری از زوار رنج‌آور است. رهبر حزب جمعیت علما گفت: وزارت امور مذهبی باید برای بهبود وضعیت صدور ویزا برای زواری که قصد ادای حج عمره را دارند وارد عمل شود.
آلمان
بیلدآم‌زونتاگ: «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان درباره گسترش تسلیحات هسته‌ای در سطح جهان هشدار داد. گابریل گفت: ما در آغاز ارتقای تسلیحات در سطح جهانی هستیم.موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در اروپا متاسفانه بیش از حد مورد انتظار وجود دارند. وزیر خارجه آلمان در انتقاد از «آنگلا مرکل» صدراعظم این کشور هم گفت: اکنون ما آلمانی‌ها باید برای پایان خلع‌سلاح اقدام کنیم. آلمان باید در راستای صلح گام بردارد نه اینکه برنامه‌های تسلیحاتی ترامپ را همانطور که مرکل انجام داد، تعقیب کند.