kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۸۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۵
تحت فشار آل‌سعود صورت گرفت

استعفای حقارت‌آمیز سعد حریری در ریاض!


سرویس خارجی -
نخست‌وزیر لبنان درست چند روز بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله، در اقدامی غیرمنتظره و در چارچوب سناریویی تحریک‌آمیز، در ریاض! و در حالی که با صدای لرزان به ایران حمله می‌کرد، استعفا کرد!
شبکه سعودی «العربیه» روز گذشته در خبری فوری از استعفای «سعدالدین حریری»، نخست‌وزیر لبنان خبر داد. این شبکه به نقل از حریری گزارش داد: « فضای کنونی لبنان شباهت بسیاری به زمان قبل از ترور رفیق الحریری دارد و بیم ترور شدن وجود دارد. حریری همچنین گفت: «نمی‌پذیریم لبنان محلی برای تهدید امنیت منطقه باشد.»(!)
 حریری استعفای تحقیرآمیز خود را از ریاض اعلام کرد و با تکرار اظهارات اخیر ترامپ و مقامات سعودی مدعی شد؛ «ایران علاقه بسیاری به تخریب جهان عرب دارد و شری که ایران به منطقه فرستاده به سوی خودش بازخواهد گشت... علیرغم سیاست بیطرفانه‌ام، ایران به اقدامات تخریبی خود علیه لبنان و منطقه ادامه می‌دهد.» حریری حزب‌الله لبنان را هم بی‌نصیب نگذاشت و چند روز پس از تحریم‌های آمریکا علیه این جنبش محبوب مدعی استفاده آن از سلاح علیه لبنانی‌ها و سوری‌ها شد و گفت: «حزب‌الله به عنوان بازوی ایران نه تنها در لبنان بلکه در تمام جهان عرب فعالیت می‌کند و با زور سلاح آنچه که هست را به عنوان امر واقع بر ما تحمیل کرده است.»(!)
طبق گزارش‌های منتشر شده، سعد حریری که به شدت تحت کنترل سعودی‌هاست، حرفهایش را از روی کاغذ، با استرس و دستپاچگی می‌خواند.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در دیدار روز گذشته خود با «علی اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل بر نقش فعال ایران در حل بحران سوریه و کمک به بازسازی این کشور و برقراری ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد و از آن تقدیر کرده بود. در این دیدار که در کاخ بعبدا صورت گرفت میشل عون تاکید کرد که امروز لبنان به برکت مقاومت یکی از امن‌ترین کشورهای عربی منطقه است و جمهوری اسلامی ایران نقش فعالانه‌ای در حل بحران آوارگان سوری ایفا و کمک کرد تا آنها به کشورشان بازگردند و نقش موثری در برقراری ثبات و امنیت در منطقه دارد.
قابل پیش‌بینی بود
تحلیلگران معتقدند استعفای حریری اقدامی دور از انتظار نبود چرا که حریری متولد ریاض پایتخت عربستان است و به جز شناسنامه لبنانی دارای تابعیت سعودی نیز هست و بیشتر خود را وابسته و پیروی بدون چون و چرای آل‌سعود می‌داند و گرفتن چنین تصمیمی تحت فشار رژیم سعودی صورت گرفته است. در همین رابطه حسین شیخ‌الاسلام مشاور وزیر خارجه ایران گفت: این استعفا منشأ خیر برای لبنان نخواهد بود و تحت فشار آمریکا و عربستان برای بحران‌آفرینی در منطقه صورت گرفته است.
درباره حریری
حریری 42 ساله تا پیش از مرگ پدر در عرصه سیاسی لبنان حضور نداشت و اغلب به اداره شرکت‌های بازرگانی و مالی پدرش در عربستان و لبنان مشغول بود. وی نیز مانند پدر خود دارای روابط قوی با خانواده پادشاهی عربستان است و بیشتر اوقات خود را به ویژه پس از برکناری از نخست‌وزیری، در عربستان می‌گذراند. علاقه وی به خاندان سعودی به اندازه‌ای است که حتی نام یکی از فرزندان خود را «عبدالعزیز» گذاشته است. حریری پس از مرگ پدر در انتخابات پارلمانی لبنان در سال 2005 ميلادي به عنوان نماینده به پارلمان راه یافت و ریاست فراکسیون پارلمانی المستقبل را برعهده گرفت و تاکنون دوبار به مقام نخست‌وزیری دست یافته است، اما هر بار تحت شرایطی که سعودی‌ها برای او دیکته کرده‌اند این مقام را کسب کرده است. نفوذ وی به علت در اختیار داشتن باندهای قدرت و ثروت و ریاست بر جریان وابسته به آل‌سعود در لبنان همچنان ادامه دارد.
 وی به همین علت از نفوذ خود بالاترین استفاده را کرده تا بتواند به دولت این کشور و محور مقاومت ضربه بزند. نمود این تلاش‌ها را در مرحله بعد از ایجاد بحران در سوریه می‌توان دید که جریان متبوع وی نقش زیادی در حمایت از تروریست‌های مسلح در سوریه دارد، بر اساس اطلاعات تأييد شده، جریان المستقبل در فراخواندن گروه‌های تندرو از سوریه و کشورهای عربی به ویژه حاشیه خلیج‌فارس با عنوان «استخدام نیرو برای کمک به معارضان سوریه» نقش دارد، این عناصر از جنگجویان القاعده و گروه‌های تکفیری و مزدوری هستند که سعد الحریری با کانال جریان المستقبل کمک‌های تسلیحاتی را برای انتقال به سوریه به این عناصر تحویل می‌دهند. بر اساس اسناد افشاشده ويكي‌ليكس سعد حريري در خیانت به ملت سوریه با آمریکایی‌ها نیز همکاری می‌کرده و در ديدار با مسئولان ارشد كميته روابط خارجي مجلس سناي آمريكا در بيروت در سال 2006 ميلادي آنها را تشويق كرده بود كه در راستاي براندازي نظام سوريه تلاش كنند.
حريري در اين ديدار گفته بود: اگر سوريه را كنار نگذاريم و عليه اين كشور تحريم‌هايي را اعلام نكنيم، سوريه هرگز تغيير نخواهد كرد، بايد به طور كلي خود را از نظام سوريه خلاص كنيم.