kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۹۲۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۲
در واکنش به رزمایش هسته‌ای آمریکا

روسیه: واشنگتن تهدید نیست بر آمریکا برتری هسته‌ای داریم



مقام پارلمانی روسیه با تاکید بر «برتری هسته‌ای این کشور بر آمریکا»، یادآور شد: مانور هسته‌ای اخیر در آمریکا، تهدید محسوب نمی‌شود، چرا که روسیه بر این کشور از لحاظ هسته‌ای، برتری دارد.
تنش‌ها در روابط روسیه و آمریکا طی سه سال و به خصوص بعد از بحران اوکراین تشدید شده است به طوری که برخی از شروع جنگ سرد جدید در روابط دو کشور سخن می‌گویند. دو طرف طی ماه‌های اخیر غیر از تحریم اقتصادی یکدیگر وارد جنگ دیپلماتیک نیز شدند و بسیاری از دیپلمات‌های روسی و آمریکایی از واشنگتن و مسکو فراخوانده شدند و چندین مکان دیپلماتیک نیز در هر دو کشور مصادره شد. رقابت دو طرف بر اساس گزارش‌ها در حوزه مسائل نظامی نیز نمود بیشتری پیدا کرده است به طوری که چند روز پس از آنکه ارتش روسیه در یک رزمایش بزرگ قابلیت‌های هسته‌ای خود را در سراسر کشور به آزمایش گذاشت، فرمانده استراتژیک آمریکا نیز رزمایشی را با عنوان «تندر جهانی» آغاز کرده است.
به گزارش ایسنا، جان هیتن، ژنرال نیروی هوایی آمریکا و فرمانده هیئت‌های بزرگ نظامی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: در رزمایش امسال تمامی ظرفیت‌های فرماندهی استراتژیک آمریکا در سراسر جهان و هرآنچه که لازم باشد دخیل هستند. ما ظرفیت‌های استراتژیک خود را برای تاثیرگذاری کلی علیه هر دشمنی و در هر زمان و مکانی به کار می‌گیریم.
این رزمایش در مقر هیئت‌های بزرگ نظامی و استراتژیک آمریکا در پایگاه نیروی هوایی «آفوت» و همچنین واحدهای وابسته در سراسر جهان برگزار می‌شود. این مقام مسئول آمریکایی همچنین گفت: تمامی هیئت‌های بزرگ نظامی آمریکا شامل بازدارندگی استراتژیک، عملیات فضایی، عملیات فضای مجازی، جنگ‌افزار الکترونیک مشترک، حملات جهانی، دفاع موشکی و اطلاعاتی می‌شود.
در همین حال مسکو نگرانی خود را بابت برگزاری این رزمایش به آمریکا ابراز کرده و سرگئی کیسلیاک، سفیر سابق روسیه در آمریکا و معاون کنونی رئیس‌کمیته امور خارجی سنای روسیه گفت: این رزمایش‌ها باعث نگرانی است. همان‌طور که می‌دانید آمریکا همچنان به ادعای خود برای ایفای نقش به عنوان ژاندارم جهانی ادامه می‌دهد. این یک زنگ هشدار است و ساختار نیروی تهاجمی استراتژیک ایجاد شده توسط واشنگتن را نشان می‌دهد. وی ادامه داد: امنیت روسیه ایجاد محلی امن است. ما تمامی ابزار لازم برای بازدارندگی در زمان نیاز را در اختیار داریم.
از سوی دیگر «ویکتور بوندارییف» رئیس ‌کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز در واکنش به رزمایش آمریکا گفت: آزمایشات هسته‌ای اخیر نیروهای راهبردی آمریکا تحت عنوان «رعد جهانی» را نباید یک تهدید بالقوه برای امنیت بین‌المللی یا علیه کشور خاصی، ارزیابی کرد. وی با تاکید بر اینکه، «توان بالقوه هسته‌ای روسیه به مراتب بر طرف آمریکایی برتری دارد»، افزود: «هر کشوری آزمایشاتی برای بالابردن توانمندی نیروهای مسلح خود انجام می‌دهد، از جمله در زمینه توانایی‌های موشکی- هسته‌ای و این مسئله کاملا عادی است.»  وی افزود: آزمایش هسته‌ای جدید در آمریکا را نباید تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و یا اقدامی برای ترساندن روسیه و یا کره شمالی ارزیابی کرد، بلکه این تمرینات یک اقدام متعارف برای افزایش توان دفاعی این کشور است.