kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۷۸۹
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۶
سیف:

بانک‌ها حق کم و زیاد کردن سود بانکی را ندارند

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اجرای دستورالعمل جدید درباره سود بانکی گفت: بانک‌ها حق ندارند بدون توجه به این دستورالعمل سود بانکی را کم و زیاد کنند.

ولی‌الله سیف در مورد معیارهای تعیین نرخ سود سپرده‌ها گفت: نرخ سود سپرده‌های بانکی باید متناسب با شرایط بخش واقعی اقتصاد کشور و آینده‌ای که برای شاخص‌های کلان پیش‌بینی شده، تعیین و اعمال شود نه شاخص‌های عملکرد اقتصاد در گذشته.رئیس کل بانک مرکزی افزود: به نظر می‌رسد نرخ‌هایی که فعالان بانکی کشور برای سود سپرده‌ها توافق کرده‌اند نیز از همین منطق پیروی می‌کند و به همین دلیل هم مورد تایید بانک مرکزی قرار گرفته است و بر اعمال آنها نظارت خواهد شد. بر اساس منطق اقتصاد باید برای تعیین صحیح نرخ سود، تورم انتظاری بازه‌های زمانی پیش‌رو را ملاک قرار دهیم نه نرخ‌هایی که برای تورم در گذشته ثبت شده است.رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ساختار تعیین و پرداخت نرخ سود سپرده در چارچوب بانکداری بدون ربا در کشورمان گفت: نرخ سود اعلامی توسط بانک‌ها به هیچ وجه جنبه قطعی ندارد. نباید این نرخ را به گونه‌ای تحلیل کرد که مشابه نرخ بهره در بانکداری ربوی (سنتی) تلقی شود چرا که هیچ گونه انطباقی با مفهوم آن در بانکداری بدون ربا ندارد.سیف تاکید کرد: در بانکداری بدون ربا، سیاستگذار حق کم یا زیاد کردن سهم سود سپرده‌گذاران را ندارد و سهم قطعی سپرده‌گذار باید بر اساس دستورالعمل مشخصی محاسبه و تسویه شود. مابه‌التفاوت نرخ سود علی‌الحساب اعلامی و سود قطعی محاسباتی که بعد از پایان دوره مالی انجام می‌شود نیز باید به سپرده‌گذاران پرداخت شود. بر همین اساس، نرخ سود علی‌الحساب باید به گونه‌ای تعیین شود که با توجه به احتمالات پیش رو، قطعا قابل تحقق باشد.وی افزود: مکانیزم‌های بانک مرکزی برای محاسبه مابه‌التفاوت سود قابل پرداخت به سپرده‌گذاران به شکلی است که تفاوت‌های اندک میان نرخ‌های علی‌الحساب نیز قابلیت تعدیل پیدا می‌کند. به عنوان مثال اگر نرخ سود علی‌الحساب متفاوتی در مورد سپرده‌های یک ساله در نظر گرفته شده باشد، در زمان پرداخت مابه‌التفاوت سود تعدیل خواهد شد.
رئیس شورای پول و اعتبار خاطرنشان ساخت: تمام نرخ‌های تعیین و اعلام شده در فضای بانکداری بدون ربا، علی‌الحساب است و نباید نرخی ثابت و تغییرناپذیر تلقی شود. از این رو بانک‌ها حق ندارند نرخ سود سپرده‌ها را بدون توجه به دستورالعمل مربوطه کم یا زیاد کنند بلکه باید آنچه در نهایت و از محل سرمایه‌گذاری سپرده‌های جذب شده حاصل می‌شود، به درستی محاسبه و به سپرده‌گذاران پرداخت شود.
بی‌توجهی برخی بانک‌ها به توافق‌نامه
در همین حال و در پی توافق مدیران عامل بانک‌ها بر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و لازم‌الاجرا شدن این توافق از سوی بانک مرکزی از دیروز شنبه، به نظر می‌رسد تعدادی از بانک‌های دولتی و خصوصی نرخ سود خود را کاهش داده اما برخی دیگر همچنان به نرخ‌های قبلی پایبند هستند و راه‌هایی را برای پرداخت سود بالاتر از 22درصد و جذب سپرده‌های بیشتر در دستور کار خود قرار داده‌اند.به گزارش ایسنا، مراجعه به شعبه یک بانک دولتی در روز شنبه نشان از آن داشت که برای سپرده‌های روزشمار نرخ سود هفت درصد پرداخت می‌شود، اما برای سپرده‌های بیش از 50 میلیون تومان، طی مدت حداقل شش ماه سودی معادل 23/2 درصد پرداخت می‌شود.
کارمند شعب یکی از بانک‌های خصوصی بزرگ، نیز در پاسخ به سوالی درباره نرخ سود، از کاهش نرخ سود روز شنبه خبر داد و گفت: نرخ سود سپرده‌های روزشمار 10 و یکساله 22درصد است اما برای افرادی که پیش از این اقدام به سپرده‌گذاری کرده‌اند تا موعد قرارداد نرخ‌های پیشین برقرار خواهد بود.اما مراجعه به شعبه یکی دیگر از بانک‌های خصوصی نشان از آن دارد که برای سپرده‌های 20 میلیون تومان و بیشتر سود روزشمار 22/2 درصد و برای سپرده‌های بیش از 30 میلیون تومان، در دوره یکساله سودی معادل 24/3 درصد پرداخت می‌کند.
بر این اساس مراجعه به شعب بانک‌های مختلف سطح شهر نشان از آن دارد که اغلب بانک‌ها آگهی‌ها و بیلبوردهای خود برای جذب سپرده با سودهای بالا را برداشته و با توجه به هشدار بانک مرکزی مبنی بر برخورد با بانک‌های متخلف، در اجرای توافق صورت گرفته مصمم هستند.