kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۶۹۴۱
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
نایب رئیس اتاق بازرگانی:

دولت سیاستی برای توسعه صادرات ندارد

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران از افت وزنی و ارزشی صادرات در شش‌ماه اول امسال خبر داد و تصریح کرد که نقشه راهی برای توسعه صادرات وجود ندارد.



پدرام سلطانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آمارها حاکی از این است که صادرات ما در شش‌ماه اول امسال از نظر وزنی سه‌درصد و از نظر ارزشی چهاردرصد افت داشته است.
وی با بیان اینکه روند توسعه و رشد صادرات مدتی است که متوقف شده است، ادامه داد: اصولا دولت سیاستی برای توسعه صادرات ندارد. یک سلسله تصمیمات و اقدامات موردی، مقطعی و واکنشی در مورد صادرات انجام گرفته است. این اقدامات با هم همگونی ندارد و بعضا بر اساس یک نقشه راه نیست و می‌تواند تقدم و تاخرهای آن رعایت نشود. هم‌افزایی ندارد و به همین جهت اثر اقداماتی که انجام می‌شود خیلی محدود است و بعدا آن اثر هم محو می‌شود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به عوامل کاهش صادرات گفت: یک مورد این است که چون ما ترکیب کالاهای صادراتی‌مان عموما کالاهای خام، مواد اولیه و مواد با ارزش افزوده پایین است و چون ارزش جهانی این کالاها در طول شش‌ماهه گذشته کاهش پیدا کرده، اثر خودش را روی ارزش صادرات‌مان گذاشته است.
سلطانی تصریح کرد: عامل دیگر عدم فراهم شدن امکانات ورود سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی به کشور است که از آن محل تقویت بخش تولید و خدمات کالای خودمان را برای صادرات نتوانستیم انجام دهیم. موضوع دیگر اینکه ما در شش ماهه اول امسال انتخابات را داشتیم. معمولا در ایام انتخابات این نگرانی‌ها در فضای اقتصادی بالا می‌رود و کارها را کند می‌کند و تصمیم‌گیری‌ها همه به آینده موکول می‌شود.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از ساز و کارهای موجود برای انتخاب صادرکنندگان نمونه گفت: از نظر اندازه، بنگاه‌ها به بنگاه‌های کوچک و متوسط و بنگاه‌های بزرگ تقسیم می‌شوند. تفاوتی که این بنگاه‌ها با هم دارند این است که بنگاه‌های بزرگ اصولا به واسطه حجم بالای تولیدشان از ابتدا با هدف و با نگاه فراتر از مرزها رفتن ایجاد می‌شوند؛ بنابراین صادرات برای آنها یک ماموریت و یک اقدام عادی است.
سلطانی ادامه داد: ولی برای بنگاه‌های کوچک و متوسط به واسطه ویژگی‌هایی که دارند و قدرت نفوذشان در بازارهای جهانی پایین است، صادرات یک هنر است؛ بنابراین من هیچ اعتقادی ندارم که بنگاه‌های بزرگ در کشور ما که عموما بنگاه‌های دولتی و بخش عمومی غیردولتی هستند بیایند و در رقابت صادرات در کنار بنگاه‌های کوچک و متوسط سنجش شوند و به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شوند.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: به همین جهت وقتی به ترکیب صادرکننده نمونه نگاه می‌کنیم عده زیادی از آنها شرکت‌های دولتی و عمومی غیردولتی هستند و آنها جای بنگاه‌های کوچک و متوسط را گرفته و به آنها فرصت اینکه هنر صادرات خود را بروز بدهند، نداده‌اند.