آمارها نشان میدهد
کاهش ذخایر بنزین به دلیل بیتوجهی دولت در جایگزین کردن سوخت گاز
نگاهی به آمارها، نشان میدهد طی سالهای 92 تا 95 (دولت یازدهم) ذخایر بنزین کشور کاهش یافته که به دلیل بیتوجهی به پیشرفت صنعت گاز سیانجی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، گواه بیتوجهی به صنعت گاز سیانجی را علاوه بر رشد کند مصرف این فرآورده، میتوان در افزایش واردات بنزین و کاهش ذخیره آن دنبال کرد. به این ترتیب که طبق آمار به دست آمده، ذخایر استراتژیک بنزین کشور طی سالهای 92 تا 95 (دولت یازدهم) حال و روز خوبی نداشته است.
این آمار میگوید وضعیت موجودی بنزین در پایان سال 92 معادل 1705 میلیون لیتر و در پایان سال 93 معادل 1179 میلیون لیتر، پایان سال 94 معادل 1315 میلیون لیتر و در پایان سال 95 معادل 866 میلیون لیتر بوده است. به عبارتی میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور طی سالهای 92 تا 95 با کاهش 839 میلیون لیتری مواجه بوده است. در بخش تولید گازوییل نیز آمار امیدوارکنندهای وجود ندارد. محصولی که دولت تدبیر و امید میگوید برای نخستین بار آن را صادر کرده است.
این آمارها میگویند وضعیت موجودی بنزین در پایان سال 92 معادل 1705 میلیون لیتر، پایان سال 93، 1179 میلیون لیتر، پایان سال 94، 1315 میلیون لیتر و در پایان سال 95، 866 میلیون لیتر بوده است. به عبارتی میزان ذخایر استراتژیک بنزین کشور طی سالهای 92 تا 95 با کاهش 839 میلیون لیتری مواجه بوده است. در بخش تولید گازوییل نیز آمار امیدوارکنندهای وجود ندارد. محصولی که دولت تدبیر و امید میگوید برای نخستین بار آن را صادر کرده است.
طبق آمار موجود میزان تولید این فرآورده در سال 92 بالغ بر 98 میلیون لیتر در روز بوده که این میزان در سال 95 با طی روندی نزولی به 89 میلیون لیتر در روز رسیده است که به گفته یک مقام آگاه به نظر میرسد صادرات گازوییل با توجه به روند کاهشی تولید آن از ذخایر این فرآورده انجام شده است.
به گفته محسن مشایخی، رئیس دبیرخانه دائمی صنعت سی.ان.جی یکی از مهمترین بخشهای اجرایی شدن طرح سی.ان.جی مقوله تجهیزات مورد استفاده در خودروهای گازسوز است که متأسفانه طی سالهای گذشته به دلیل حجم بالای واردات مخازن سی.ان.جی چینی غیراستاندارد، شاهد حوادث بسیار زیادی در این زمینه بودیم که اصلاح این روند نیز توجه ویژهای میطلبد.
درحالی که کارنامه چهار ساله فعالیت عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در بخش صنعت سی.ان.جی چندان پربار نیست، فعالان این صنعت دست به دامن وزارت صنعت شده و مجاری صنفی اقدام به جان دوباره به این صنعت کردهاند. محسن صالحینیا، معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت طی نامهای نوسازی و البته تخصیص مخازن سی.ان.جی خودروهای گازسوز را به دست فعالان این صنعت سپرده است. البته در این میان برخی از بانکها با ارائه تسهیلات (با شرایط مطلوب بازپرداخت) اقدام به ایجاد جذابیت برای این صنعت کردهاند.